09

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 06

Achter de schermen

Gewapende Beveiliging Burgerluchtvaart

Een Russische man verschanst zich in februari 2012 in een toilet op Schiphol. Hij dreigt een bom te laten ontploffen. De luchthaven is in rep en roer. De Gewapende Beveiliging Burgerluchtvaart is als eerste ter plaatse. Speciaal getraind en uitgerust om op te treden in het hogere geweldsspectrum wachten zij de komst van arrestatieteams af. Uiteindelijk blijkt het te gaan om een verwarde man zonder bom en loopt het incident met een sisser af.

Uit het verleden blijkt dat het ook mis kan gaan op luchthavens. Om de kans op een aanslag zoveel mogelijk te beperken, richt de Koninklijke Marechaussee zich 24 uur per dag en 7 dagen per week op de gewapende beveiliging van de burgerluchtvaart op Schiphol. Een kijkje achter de schermen bij de GBB. Scroll naar beneden voor meer informatie en foto's.

Tekst: Robert den Hartog l Foto's: Martijn Beekman

Gevarieerd takenpakket

De GBB heeft een uitgebreid takenpakket. De hoofdtaak is de gewapende beveiliging van de burgerluchtvaart op Schiphol. Zowel op landside, airside, het platform, bij de incheckbalies en de gates van risicovluchten surveilleren ze elke minuut van de dag en zijn op zoek naar verdachte situaties of afwijkend gedrag. 99% van de tijd gebeurt er niets, maar iedereen is zich ervan bewust wat er kan gebeuren. De GBB beschikt ook over gepantserde wagens om waardetransporten of vips te begeleiden en beveiligen.

17 kilo bepakking

Aan de fitheid van een GBB'er worden hoge eisen gesteld. Ze leggen tijdens een lopende surveillance over de luchthaven met gemak 10 kilometer af. Dat doen ze met een uitrusting die ongeveer 17 kilo weegt. Om voorbereid te zijn op alle scenario's dragen de GBB'ers beschermende vesten, een MP5, een Glock 17 (inclusief munitie). Pepperspray, handboeien, een wapenstok, portofoon en handschoenen maken de uitrusting compleet.

Periferie

De GBB houdt niet alleen een oogje in het zeil op de luchthaven. Ook het gebied rondom Schiphol, de zogenoemde periferie, valt onder de verantwoordelijkheid van de beveiligers. Met gepantserde voertuigen surveilleert de GBB bijvoorbeeld langs de hekken die de start en landingsbanen scheiden van de civiele wereld. De staat van het hekwerk wordt nauwlettend in de gaten gehouden, maar ook worden verdachte personen aangesproken.

Onbeheerde bagage

Een groot deel van de GBB'ers is explosievenverkenner. Als er op de luchthaven onbeheerde bagage wordt aangetroffen of in de bagagekelders verdachte pakketjes gaan ze op onderzoek uit. Als niet met zekerheid is vast te stellen van wie de bagage of het pakketje is en wat er inzit, nemen ze het zekere voor het onzekere en schakelen bijvoorbeeld een explosievenspeurhond van de KMar in. De viervoeter kan uitsluitsel geven of er sprake is van een explosief. De GBB beveiligt dan de omgeving.