03

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 04

Alles geven voor de rode baret

Tekst kapitein Marlous de Ridder
Foto soldaat-1 Aletta van Starrenburg

100ste luchtmobiele opleiding in beeld

Ze hebben maar één droom: deel uitmaken van de Luchtmobiele Brigade. 67 militairen van de School Luchtmobiel van de landmacht doorliepen vorige week met succes één van de zwaarste opleidingen van Nederland. De beloning? De rode baret, wereldwijd hét symbool voor parachutisten en air assault-eenheden. 

x
x

In de luchtmobiele opleiding komen diverse elementen aan bod...

De cursisten marsten ruim 300 kilometer met een loodzware rugzak, bivakkeerden 425 uur in het veld en doorstonden mentale opdrachten. Het heldenonthaal na de traditionele eindmars is dan ook tekenend voor de waarde van baret, die krijg je immers niet zomaar. De 19-weekse opleiding tot luchtmobiel infanterist stelt de fysieke conditie en het geestelijk incasseringsvermogen behoorlijk op de proef. Soldaat der eerste klasse Aletta van Starrenburg, volgde de aspirant-luchtmobielers met haar fotocamera.

De Voortgezette Algemene Kaderopleiding Luchtmobiel (VAKOL) start de ‘wintereditie’ met 18 kaderleden (officieren en onderofficieren), slechts de helft zal slagen. 83 manschappen beginnen aan de loodzware uitdaging, hiervan halen 58 de eindstreep.

De VAKOL kent KTL-weken (Kader Training Luchtmobiel, red, ) en lesweken. De nadruk licht op commandovoering en leidinggevende kwaliteiten onder stressvolle omstandigheden.

Zwaartepunten in de opleiding zijn (touw) klimmen en het nemen van hindernissen. De gedachte is dat op deze manier in korte tijd fysieke kracht wordt opgebouwd.

Onder de huidige cursisten bevinden zich ook 23 commando’s in spe. Zij starten na een korte herstelperiode met de Elementaire Commando-opleiding in Roosendaal. Voor het Korps Commandotroepen is luchtmobiel de ideale kweekvijver. De rode baret geeft een goede basis voor de start van de commando-opleiding, het is echter geen garantie voor het behalen van de groene baret. Daarom mogen de militairen die uitvallen hoe dan ook terug naar de Luchtmobiele Brigade.

Op hoogte acteren is niet alleen fysiek zwaar, maar geeft vaak heftige stressreacties. De mental exercise is daarom een terugkerend onderdeel.

Tijdens de opleiding raken de toekomstige rode baretten vertrouwd met vaardigheden die bij verschillende militaire operaties nodig zijn. Voor een eenheid die dankzij gevechts- en transporthelikopters wereldwijd snel inzetbaar is, mag een basis helikoptertraining niet ontbreken.

Sinds 11 Luchtmobiele Brigade de kennismakingsdagen in het leven heeft geroepen, is de uitval aanmerkelijk lager. Volgens commandant School Luchtmobiel wordt op voorhand het kaf van het koren gescheiden. Majoor André Hoost: “Geen 2700 meter in 12 minuten op de coopertest is exit. Daarnaast zijn de dagen goed voor de beeldvorming. Alleen met de juiste mindset houd je het vol.”

Cursisten die uitvallen hebben vaak domme pech. Soms werkt het lijf gewoon niet mee. Een blessure loop je dan ook zo op.

Na 20 februari komt het aantal militairen dat de rode baret mag opzetten op 11.000, onder wie 45 vrouwelijke militairen. De 1e Nederlandse rode baretten dateren van de oprichtingsdatum van de 1ste Parachutistencompagnie van het Korps Speciale Troepen (KST), 1 mei 1947. Na een periode van 38 jaar zonder rode baretten, ontving in 1993 de eerste lichting van 11 Luchtmobiele Brigade de baret.

De waarde van de baret? Majoor Hoost: “Voor mij is dat op elkaar kunnen bouwen. Ik heb een paar uitzendingen gedraaid en daar besef je wat onvoorwaardelijk vertrouwen betekent. De basis van de opleiding is altijd hetzelfde gebleven. We weten wat we ervoor hebben gedaan. Dat bindt en meer dan dat. De band tussen rode baretten is hecht.”

Ze hebben keihard geknokt, de instructeurs vervloekt en angsten overwonnen. De traditionele bierdouche na de baretuitreiking doet alle pijn vergeten. Hij is binnen! Nu begint het echte werk bij de parate compagnieën. Hier volgen de nieuwkomers het laatste deel van hun opleiding.