Tekst LTZ 2OC (SD) Joost Margés
Foto Herman Zonderland

Maritieme Logistiek

Hessel Hiemstra, hoofd Maritieme Logistiek: “Grootste uitdaging is om over precies voldoende voorraad te beschikken”.

De eenheden van het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK) kunnen niet varen, vliegen, rijden en rennen zonder dat zij hun zaakjes logistiek op orde hebben. De stille kracht achter de bevoorrading vormen de mensen van de afdeling Maritieme Logistiek van CZSK. Van boutjes en moertjes tot complete goalkeepersystemen en munitie; u vraagt, zij draaien. Het klinkt simpel, maar bij de wereldwijde levering van vaak complexe goederen komt veel kijken.

“Zie ons maar als de ‘slagader’ van CZSK; het is onze taak om de juiste spullen op tijd en daar waar nodig af te (laten) leveren”, zegt Hessel Hiemstra, hoofd Maritieme Logistiek. “Onze klanten zijn operationele eenheden, instandhoudingsbedrijven, internationale partners en andere Defensieonderdelen. De grootste uitdaging is om over precies voldoende voorraad te beschikken.”

Veel hangt af van strategie

In dit opzicht speelt de afdeling Assortimentsmanagement een grote rol. Hier melden eenheden zich met aanvragen. Deze club denkt continu na over de soorten en aantallen goederen die beschikbaar moeten zijn. Veel hangt af van de voorraadstrategie. “Wat is wel/niet op voorraad of op afroep beschikbaar bij leveranciers”, legt kapitein-luitenant ter zee (TD) Bart Pollmann uit, het hoofd Assortimentsmanagement. “Het is verder de sport om van een grote hoeveelheid uitdagingen de belangrijkste als eerste op te pakken. Door de integratie van ons voorraadbeheersysteem met SAP hebben we daar beter zicht op gekregen. Voorwaarde is wel om de eigenschappen van artikelen goed op te slaan, zoals naam, prijs, levertijd. Het is net als bij de sportvereniging: staat je adres niet goed vermeld, dan komt je clubblad niet aan.”

Snel én commercieel verantwoord

Voor het verwerven van alle goederen en diensten klopt Assortimentsmanagement bij de afdeling Inkoop aan. “Aan ons de taak om alles snel én commercieel verantwoord in te kopen, zodat de vloot kan varen en onderhoudsbedrijven hun werk kunnen doen”, zegt Annemieke Selbach, hoofd Inkoop. “Daar komt veel bij kijken, dus hoe eerder wij horen wat er wanneer nodig is, des te meer reactietijd wij hebben. Verplichte Europese aanbesteding kost bijvoorbeeld veel tijd.” 

Inkoop verwerft trouwens niet alleen zaken die in Den Helder worden uitgeleverd. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een schip ergens ter wereld op missie of oefening een nieuwe as of turbo nodig heeft. Dan kan het voorkomen dat het artikel wordt aangekocht, soms inclusief de inbouwcapaciteit. De reparatie vindt dan niet bij Materiële Instandhouding in Den Helder plaats, maar in een haven die zich daar op dat moment het beste voor laat lenen. 

Annemieke Selbach (met Jeroen Burggraaff en LTZ 2 (LD) Floris Lap): “Hoe eerder wij horen wat er wanneer nodig is, des te meer reactietijd wij hebben”.

‘Uiteraard is het ons er alles aan gelegen om te zorgen dat de slagader van CZSK in topconditie verkeert’

In het Munitie Magazijn liggen de meest uiteenlopende soorten munitie veilig en zwaar beveiligd opgeborgen.

Knelpunten

De afdeling Logistieke Wal Ondersteuning (LWO) speelt in geval van het bovenstaande een bijzondere rol. Deze eenheid coördineert aanvragen voor eenheden die zich buiten de thuishaven bevinden en lost knelpunten op in de logistiek. Ook de groepage van meer reguliere bevoorradingsartikelen voor eenheden, waar ook ter wereld, hoort bij het takenpakket van LWO. En ten slotte doet dit bureau de materiële aanvragen voor eenheden zonder eigen bevoorrading, zoals werkplaatsen, kazernes en scholen van CZSK.

Zaken die op voorraad zijn in het Arsenaal, worden na bestelling dezelfde dag nog geleverd.

Grootste magazijn van Defensie

In de meeste gevallen zijn genoemde artikelen afkomstig van Opslag en Distributie. Deze afdeling beschikt om te beginnen over het Munitie Magazijn, waar de meest uiteenlopend soorten munitie veilig en zwaar beveiligd liggen opgeborgen. Minder gevoelig, maar soms niet minder kostbaar zijn de tienduizenden artikelen in het reusachtige Opslag- en Distributie Centrum Arsenaal op de marinebasis in Den Helder. Met 288.000 m3 is dit het grootste magazijn van Defensie. “Wat hier zoal ligt: hout, staal, haspels, schoenen, RHIB’s, communicatiemiddelen en Goalkeeper-snelvuurkanonnen”, aldus Edwin Schagen, hoofd afdeling Opslag en Distributie. “Wij zorgen alles bij elkaar voor de inname, keuring, opslag, beheer en distributie van goederen. Hebben wij iets op voorraad of krijgen we iets binnen, dan leveren wij dat dezelfde dag nog uit aan een schip of eenheid in Den Helder. Sinds de intrede van SAP is dit proces verbeterd, dankzij gebruik van Radio Frequency Tags en een intelligente handscanner.”

Opslag- en Distributie Centrum Arsenaal is met 288.000 m3 het grootste magazijn van Defensie.

Helikopterview

Hoeveel er ook goed gaat, vaak kunnen zaken beter. Zo ook in de maritieme logistiek van CZSK. “Enkele jaren geleden bleek er behoefte te bestaan aan meer regie over de hele keten van de maritieme logistiek”, vertelt Richard Middelbos, hoofd Supply Chain Management (SCM). “Zo ontstond onze afdeling, met een monitorfunctie over de hele keten, van leverancier tot klant. Eenheden-prioritering is daar een belangrijk onderdeel van. Doordat wij de helikopterview over de hele keten hebben, kunnen wij bijvoorbeeld zeggen: Zr. Ms. Zeven Provinciën moet naar zee, dus die krijgt prio 1, ondanks dat andere schepen eerdere aanvragen hebben gedaan.” Ook aan de hand van klachten en opmerkingen die SCM via de klachten en opmerkingen die SCM via de eigen servicedesk binnenkrijgt, kan de afdeling verbeteringen en optimalisaties binnenkrijgt, kan de afdeling verbeteringen en optimalisaties binnen de maritieme logistiek bewerkstelligen. Ten slotte komt Hiemstra graag nog eenmaal terug naar de beeldspraak van de ‘slagader’. “Uiteraard is het ons van de ‘slagader’. “Uiteraard is het ons er alles aan gelegen om te zorgen dat de slagader van CZSK in topconditie gelegen om te zorgen dat de slagader van CZSK in topconditie verkeert en kan zorgen voor een maximale en continue doorvoer. Want alleen zo zijn de eenheden van CZSK in staat om te varen en te vechten.” staat om te varen en te vechten.”