.
Opvolger voor C-130 bekend
De vervanger van de C-130 is bekend: het wordt de C-390M van de Braziliaanse fabrikant Embraer. De bedoeling is dat het eerste nieuwe transportvliegtuig in 2026 in Nederland aankomt.
Uit onderzoek kwam de C-390M er beter uit dan de C-130J van Lockheed Martin, die als alternatief werd gezien. Zo is de beschikbaarheid van de C-390M hoger, scoort het toestel beter op een aantal operationele en technische eisen en heeft het minder onderhoud nodig.
Nederland heeft vier C-130’s, het plan was om deze te vervangen voor vier nieuwe vliegtuigen. Maar uit de Defensienota bleek dat er vijf nieuwe transportvliegtuigen komen. Er is behoefte aan meer vlieguren, schrijft staatssecretaris Christophe van der Maat aan de Tweede Kamer. Hij verwijst naar de evacuaties in Afghanistan in 2021 en de drastisch veranderde veiligheidssituatie aan de oostflank van Europa.
De vier Nederlandse C-130’s hebben het eind van hun levensduur bereikt. Aanvankelijk was het de bedoeling er nog tot minimaal 2031 mee te blijven vliegen, maar ze zijn steeds minder vaak inzetbaar door mankementen. In 2020 werd daarom besloten ze toch te vervangen.
De bedoeling is dat de C-390M ook deelneemt aan het European Air Transport Command, een samenwerkingsverband op het gebied van luchttransport van zeven Europese landen. Foto: Embraer
Robot inspecteert rotorbladen
Langdurig kloppen en tikken op een rotorblad en met je oren op zoek naar afwijkingen. Dat is hoe rotorbladen op dit moment geïnspecteerd worden. Maar op Vliegbasis Woensdrecht gaat het al een paar maanden anders. Daar doet tijdelijk een robot dit werk.
Samen met het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum maakte de luchtmacht de Automatic Rotor Blade Inspector (ARBI). Het zogenoemde tap-testen van rotorbladen is eentonig en belastend werk. De ARBI neemt deze taak over zodat de specialist zich kan focussen op complexer werk en schaarse capaciteit niet overvraagd wordt.
De ARBI werkt met warmtelampen en camerasensoren. Een rotorblad wordt ingeklemd en de machine start een scan. Het blad roteert om voor- en achterzijde in beeld te brengen. Door het meten van vorm, vervorming en warmteverdeling van het rotorblad worden afwijkingen zichtbaar. De specialist kan de gemaakte beelden zelf beoordelen of dit overlaten aan kunstmatige intelligentie.
Het gaat nu nog om een prototype die voor het eerst in de productieomgeving wordt getest. Dit gebeurt sinds drie maanden in de onderhoudshangaar van 980 Squadron. De pilot eindigt deze maand. Blijkt deze succesvol? Dan kan de robot doorontwikkeld worden. Dat kan dan nog zo’n anderhalf tot twee jaar duren. In deze tijd wordt de machine verbeterd, de resultaten geanalyseerd, de kunstmatige intelligentie getraind en volgt een certificatie voor gebruik in luchtvaartonderhoud. Foto: Koninklijke Luchtmacht
Twee nieuwe squadrons voor Defensie Helikopter Commando
Het Defensie Helikopter Commando (DHC) is sinds 28 juni een Helikopter Warfare Centre (HWC) en een Opleiding & Simulatie (O&S) Squadron rijker. De twee komen voort uit een reorganisatie van 299 (nu HWC) en 7 Squadron (nu O&S). Het zijn de eerste squadrons van het DHC die verdeeld zijn over twee velden: Maritiem Vliegkamp de Kooy en Vliegbasis Gilze-Rijen.
Het HWC is volledig eigenaar van het kennis- en expertiseproces van alle helikoptertypen. Het ondersteunt operationele squadrons en partners van het DHC in hun wendbaarheid, het omzetten van lessons identified in lessons learned en het (door)ontwikkelen van operationele concepten. Om het multi-domein optreden uit te bouwen zal het centrum nauw gaan samenwerken met het Air and Space Warfare Centre op de Staf CLSK, het Warfare Centre van het Air Combat Command en de Land en Maritime Warfare Centres van de landmacht en de marine. Dit samenwerkingsverband versterkt het optreden van de gehele krijgsmacht.
Deze kennis en expertise wordt via het O&S Squadron gedeeld en geborgd. Dit squadron is verantwoordelijk voor de uitvoering en doorontwikkeling van diverse opleidingen. Denk hierbij aan de typegerichte opleidingen van luchtvarenden voor alle helikoptertypen van het DHC, rijopleidingen en het Leerdock. Daarnaast zorgt het squadron voor beschikbaarheid over (vlieg)simulatoren en scenario ’s ter ondersteuning van opleidings-, trainings- en innovatieactiviteiten.
In de oude situatie waren deze elementen versplinterd belegd binnen 299 en 7 Squadron. Zowel commodore Robert Adang (commandant DHC) en commodore Bert de Smit (Directeur Operaties CLSK) vinden de reorganisatie een grote stap voorwaarts in het slimmer en sterker maken van het DHC, volgens hen sluit het geheel aan aan bij de 5e Generatie Luchtmacht.
De oprichtingsceremonie vond plaats op Vliegbasis Gilze-Rijen. Luitenant-kolonel Dafna Dempsey, voormalig commandant 299 Squadron, nam daarbij het commando over HWC in ontvangst. Kapitein-luitenant ter zee Peter Riemens gaf de vlag van het 7 Squadron terug aan commandant DHC. Waarop Adang vervolgens de vlag van het O&S Squadron aan de nieuwe commandant majoor Jeroen van Asperen overhandigde. Foto: Studio 38c
De Fokker D.XXI vliegt!
De Fokker D.XXI, nagemaakt door Jack van Egmond sr. en zijn kleinzoon Tom Wilps, heeft eind vorige maand z’n eerste vlucht gemaakt. Het betreft een replica van het beroemde Fokker-jachtvliegtuig uit de jaren dertig.
Van Egmond jr., de zoon van Jack en vader van Tom, maakte de eerste vlucht vanaf het vliegveld Hoogeveen. Van Egmond en Wilps gebruikten voor hun project de originele tekeningen. Het bouwproject ging in 2014 van start en het team besteedde duizenden uren aan de bouw van het jachtvliegtuig. Het toestel kreeg het nummer '229'.
De originele D.XXI met dit nummer wist in 1940 twee Duitse vliegtuigen neer te halen. Eén werd neergeschoten, de ander stortte neer toen de D.XXI-vlieger zijn cockpitdak afwierp dat in de propeller van de Duitser terechtkwam. Een derde Duits toestel werd de D.XXI echter noodlottig en het vliegtuig stortte neer.
De Fokker D.XXI was een van de vliegtuigen van de luchtmacht die het in de meidagen van 1940 op moest nemen tegen Hitler's Luftwaffe. Het type deed het zeker niet slecht, ook al was de Duitse overmacht te groot. Geen enkele D.XXI overleefde de oorlog. In de jaren tachtig van de vorige eeuw liet het toenmalige Luchtmachtmuseum een replica van kunststof maken voor de statische tentoonstelling. Bron en foto: Dutch Flying Legend
Meetvluchten Chinook bevestigen eerder onderzoek trillingsgeluid
Door overvliegende Chinooks kan in woningen rattle noise ontstaan, met name als buiten die woningen 75 decibel (A) of meer aan geluid te horen is. Dit bevestigt aanvullend praktijkonderzoek van Defensie eind 2021 en begin 2022 boven zes woningen in de directe omgeving van Vliegbasis Gilze Rijen. De resultaten geven geen reden om de zogenoemde rattle-grens te verlagen.
Rattle noise is een hinderlijk en rammelend geluid in een woning dat ontstaat door trillingen of door geluid met lage tonen. Woningen in een bepaald gebied komen daarom al langer in aanmerking voor bouwkundige maatregelen om de hinder te verminderen. Met het meetonderzoek bij de woningen werden de resultaten van eerder onderzoek naar rattle noise getoetst.
Omwonenden en anderen plaatsten namelijk vraagtekens bij de eis van een geluidsbelasting van 75 decibel (A) of meer. Een van de onderzoeksvragen was of er aanleiding zou zijn het gebied waar de maatregelen worden genomen te herzien en te vergroten. Dit bleek niet het geval. Dit blijft de zogeheten 40 Ke-zone, zoals al was vastgelegd in een milieueffectrapport. Foto: sergeant Jasper Verolme
Defensie kiest definitief voor radar in Herwijnen
Het kabinet gaat door met de zogenoemde RCR-procedure (Rijkscoördinatieregeling) om een nieuw radarstation in Herwijnen te kunnen bouwen.
De afgelopen jaren rezen er bij inwoners van Herwijnen bezwaren tegen de komst van de radar. Defensie ging vervolgens opzoek naar een alternatieve locatie. Maar onderzoeken en gesprekken hebben geen betere locatie opgeleverd.
Met de SMART-L radar zijn vijandelijke vliegtuigen, raketten, drones en gekaapte vliegtuigen al op grotere afstand te signaleren. De locatie van de radar is doorslaggevend voor met name de dekking op lage hoogte. Zo kan Defensie tijdig reageren op dreigingen. De locatie in Herwijnen biedt een goede radardekking en heeft geen aanvullende verdringingseffecten op de opgaven omtrent windenergie op land en hoge woningbouw.
Op dit moment heeft Defensie een sterk verouderde MPR-radar in Nieuw Milligen en een SMART-L radar in Wier. De verwachting is dat het radarstation in Herwijnen binnen vier jaar is te realiseren. Defensie gaat de inwoners van Herwijnen en andere betrokkenen betrekken bij het vervolg van de procedure. Samen wordt bekeken hoe de radar zo goed mogelijk is in te passen in de omgeving. Foto: Defensie (impressiebeeld radar Herwijnen)
Lees meer over de radar in een artikel in de Defensiekrant.
Samenwerking met Duitse luchtmacht versterken
De Nederlandse en Duitse luchtmacht willen hun samenwerking vergroten op onder meer het gebied van de F-35, Chinook en luchttransport. Daarvoor ondertekenden de generaals van beide luchtmachten op 24 juni een intentieverklaring.
De landen beloofden hierbij om elkaar voortaan (nog beter) op de hoogte houden van elkaars capaciteiten, ontwikkelingen, planning en de intenties die ze hebben op het gebied van de F-35, Chinook en luchttransport. Ze gaan bekijken op welke manieren ze kunnen samenwerken bij het ontwikkelen van doctrines en het delen van ‘lessons learned’. Ook trainingen en oefeningen kunnen mogelijk samen worden aangelopen en uitgevoerd. Uitwisseling van personeel behoort ook tot de opties. Volgens luitenant-generaal Dennis Luyt ‘is er van alles mogelijk als je dezelfde spullen hebt’. Foto: Koninklijke Luchtmacht
Einde F-35-inzet in Bulgarije
De eerste buitenlandse inzet van de Nederlandse F-35’s zit erop. Twee maanden lang bewaakten de jachtvliegtuigen in Bulgarije het luchtruim. Eind vorige maand vlogen ze daar hun laatste missie.
Detachementscommandant luitenant-kolonel Guido 'Plebs' Schols blikt in een interview in de Defensiekrant tevreden terug op de eerste buitenlandse inzet met het nieuwe jachtvliegtuig. “De F-35 voldoet aan alle eisen. Sterker nog, het toestel is op veel vlakken nog beter dan in de folder staat. Natuurlijk zijn er altijd dingen waar je pas op uitzending achter komt. Dit zijn details, dingen waar we nóg beter in kunnen worden. Al met al ben ik supertevreden met hoe het allemaal is gegaan.”
De Nederlandse vliegtuigen werden meermaals ingezet voor de QRA-taak. Schols: “Een paar keer per week. Maar dan heb je het puur over Russische aanwezigheid in de regio, geen dreiging. De Russen bewogen zich weleens boven internationale wateren, gewoon om de grens op te zoeken. Je wilt dan als NAVO zijnde wel even je spierballen laten zien en duidelijk maken waar die grens voor ons ligt. Boven NAVO-gebied hebben ze zich in onze regio in de periode dat wij in Bulgarije waren niet begeven. Acute dreiging was er dus niet.” Foto: sergeant 1 Jan Dijkstra
Baanrenovatie op Woensdrecht bijna voltooid
80.000 vierkante meter opnieuw asfalteren: een mega klus die imposante beelden oplevert. De renovatiewerkzaamheden aan de start- en landingsbaan van Vliegbasis Woensdrecht die medio mei gestart zijn lopen nog tot 15 juli.
Het moment suprême gebeurde onlangs echter in maar twee dagen tijd: de tussenlaag en een deklaag aanbrengen. Totaal wordt daarvoor 12.500 ton asfalt aangevoerd vanuit asfaltcentrales in Bergen op Zoom, Den Bosch, Roosendaal en Rotterdam. Andere klanten op die dagen bedienen doen de leveranciers amper. Met hulp van zo’n 150 tot 170 mensen wordt de finale laag aangebracht. Liefst 85 vrachtwagens storten zo’n 230 ladingen asfalt in acht uur op de 2.440 meter lange en 42 meter brede baan. Achttien walsen rijden de massa vervolgens in een vooraf uitgedachte choreografie plat. “De asfalteermachines moesten 3,8 à 4 meter per minuut afleggen. Zak je daaronder dan krijg je oneffenheden en vanwege snelheid van straalvliegtuigen moet de baan juist heel mooi vlak zijn. Veiligheid staat voorop”, vertelt Bram de Mooij, bedrijfsleider van BAM Infra Nederland.
Gedurende de renovatiewerkzaamheden kunnen vliegtuigen geen gebruik maken van de baan. Voor helikopters is de vliegbasis wel gewoon open. Foto: vogelwacht Martin van Vliegbasis Woensdrecht
Tentoonstelling vijftig jaar F-16
Op zoek naar een vakantie-activiteit? Vanaf 17 juli is de tentoonstelling ‘F-16: 50 jaar fast forward’ te zien in het Nationaal Militair Museum (NMM) in Soesterberg. De tentoonstelling vertelt het verhaal van de F-16 en de vliegers door de jaren heen.
Vijftig jaar na de eerste schets wordt de F-16 nog altijd wereldwijd ingezet, door allerlei landen en in uiteenlopende missies. Toch loopt het tijdperk van de Nederlandse F-16’s ten einde. Over een paar jaar zal de F-35 de F-16 definitief vervangen. Daarom vindt het NMM het tijd voor een eerbetoon aan dit jachtvliegtuig. Foto: sergeant 1 Jan Dijkstra
Tekst: kapitein Bianca Brasser