.
Inzet C-130 Hercules in Mali zit erop
De inzet van het C-130 Hercules transportvliegtuig in Mali is deze maand beëindigd. De luchtmacht voerde er sinds november transporttaken uit in opdracht van de Verenigde Naties (VN). Het afgelopen half jaar is bijna 700.000 kilo vracht door de lucht vervoerd.
De VN gebruikte het militaire toestel voor transporten voor de troepenmacht van de United Nations Multidimensional Integrated Stabilization Mission in Mali (Minusma). Onder de vrachtvluchten zat ook een airdrop. Verder werden zo’n 1.500 mensen en een aantal voertuigen verplaatst.
De C-130 klokte ruim 300 vlieguren in het West-Afrikaanse land. Helemaal naar tevredenheid is dat niet. Het toestel stond uiteindelijk 68 dagen aan de grond en vloog daarmee minder dan was ingecalculeerd. Daar lagen meerdere redenen aan ten grondslag, zoals een grondige en noodzakelijke onderhoudsbeurt. Een andere oorzaak is dat de Malinese autoriteiten besloten het luchtruim voor een bepaalde tijd te sluiten.
Halverwege de missie is het detachement gewisseld. In totaal waren er zo’n tweehonderd militairen, inclusief bewaking, betrokken bij de inzet van de C-130 Hercules. Foto: C-130-detachement
Lees hier een eerder verschenen interview met detachementscommandant luitenant-kolonel Remco Baerveldt.
Certificaat voor Chinooks binnen
De Chinooks mogen sinds deze maand overal ter wereld vliegen en op uitzending gaan. Dat is te danken aan het Militaire Type Certificaat (MTC). De Permit to Fly, een soort tijdelijke ontheffing in tijd en plaats om te mogen vliegen, vervalt hiermee.
Het MTC is een certificaat, waarmee de luchtwaardigheid van een militair vliegtuigtype wordt aangegeven. Het toont aan dat het vliegtuigontwerp voldoet aan de minimale en noodzakelijke eisen. De luchtmacht kan met het MTC een Bewijs van Luchtwaardigheid aanvragen voor elk individueel toestel. Je kan dit vergelijken met de RDW die een autotype goedkeurt voor de Nederlandse wegen en een certificaat verleend aan een autofabrikant. Daarna moet jij voor jouw auto een kentekenbewijs, Bewijs van Luchtwaardigheid, aanvragen. Daarna mag je de weg op, of in het geval van de Chinook de lucht in.
De Koninklijke Luchtmacht heeft twintig ‘nieuwe’ Chinooks, de CH-47F MYII CAAS, aangekocht. De laatste afkorting staat voor het luchtvaart-elektronicasysteem Common Avionics Architecture System. De belangrijkste verandering ten opzichte van de oudere modellen is de nieuwe cockpit met geïntegreerde communication suite. Ook is in de bodem van de Chinook een laadrails geïntegreerd om het beladen te vereenvoudigen. Daarnaast zijn nog specifiek voor Nederland de crashbestendige stoelen voor de piloten en de loadmasters toegevoegd. Het nieuwe model wordt uitgerust met verdedigingswapens als boordmitrailleurs en een koelingssysteem van uitlaatgassen tegen hittezoekende raketten.
Tien ‘nieuwe’ Chinooks zijn inmiddels in Nederland. De komende maanden komen er nog vijf naar ons land. Vijf blijven op Fort Hood in Amerika staan. Foto: Koninklijke Luchtmacht
Eerste Nederlandse Apache in fabriek Boeing voor modernisering
De Apache Delta (AH-64D) ondergaat op dit moment een grote modernisering. Vorige week is de eerste romp bij fabrikant Boeing in de Amerikaanse stad Mesa op de assemblagelijn gezet. De Commandant van Defensie Helikopter Commando (C-DHC), Commodore Robert Adang, had de eer om namens Nederland zijn handtekening op de romp te schrijven. Daarmee start de modernisering van in totaal 28 toestellen.
De komende maanden doorloopt de romp het assemblageproces en worden steeds meer componenten geïnstalleerd en getest. Eind september komt de eerste gemoderniseerde Nederlandse Apache Echo (AH64E V6) uit de fabriek. In december van dit jaar vliegt het eerste toestel naar Fort Hood in Texas. Daar worden nieuwe missiesystemen en bewapening geïnstalleerd. Kort daarna komen de volgende gemoderniseerde toestellen aan en beginnen trainingen voor vliegers en onderhouders. Na de zomer in 2023 arriveren de eerste Echo’s in Nederland. In 2025 zijn alle Apaches gereed.
Na twintig jaar intensief gebruik en tussentijdse noodzakelijke modificaties is een grote modernisering noodzakelijk. De Apache Delta-vloot wordt via het project Apache Remanufacture van DMO geüpgraded tot de nieuwe standaard: de Apache Echo (AH-64E V6). De levensduur van de toestellen is na de modernisering verlengd tot 2050. Foto: Koninklijke Luchtmacht
F-35-helm aanpassen voortaan ook in Soesterberg
Nederlandse F-35-vliegers hoeven voortaan niet meer helemaal naar de Verenigde Staten voor het laten aanpassen van een helm. Dankzij het Pilot Readiness Center (PRC) in Soesterberg kan dat tegenwoordig in Nederland. Half mei was de officiële opening.
Voorheen was het zo dat de helm van een vlieger naar de Verenigde Staten moest als er iets mis mee was. Dat hele proces duurde een week of vijf. De vlieger was daardoor die hele periode niet inzetbaar. Een helm moet namelijk perfect zitten.
Nu kunnen de essentiële onderdelen van de F-35-helm ook in Soesterberg worden aangemeten en vervaardigd. Het gaat bijvoorbeeld om het binnenwerk of de uitgelijnde visor, waarop alle informatie staat geprojecteerd. Vliegers kunnen de nieuwe onderdelen direct testen in de simulator en staan soms al binnen een uur weer buiten.
Het kenniscentrum in Soesterberg is het eerste PRC buiten de Verenigde Staten. Het is opgezet door het Centrum voor Mens en Luchtvaart in samenwerking met Collins Aerospace. Dat Amerikaanse bedrijf is verantwoordelijk voor de helm-assemblage. Foto: korporaal Gregori Fréni
Lees hier een eerder verschenen artikel over het Pilot Readiness Center.
Defensie koopt versneld munitie
Defensie schaft voor ruim 450 miljoen euro versneld munitie aan om de voorraden aan te vullen. Aanleiding is de verkrappende munitiemarkt. Met name de versterking van de afschrikkings- en verdedigingsfunctie van de NAVO vraagt om extra inzetvoorraad. Dat liet staatssecretaris Van der Maat eind vorige maand weten aan de Eerste en de Tweede Kamer.
Door de huidige veiligheidssituatie neemt de vraag op de wereldmarkt toe. De piekcapaciteit van de munitie-industrie wordt waarschijnlijk snel bereikt en de doorlooptijden zullen daardoor toenemen.
Het gaat in eerste instantie om de aanschaf van conventionele munitie, zoals klein kaliber- en vuursteunmunitie (artillerie- en mortiergranaten) en om aanvulling van de voorraad antitankwapens. Daarnaast wordt nu versnelde aanvulling voorbereid van de voorraad kapitale, hoogtechnologische munitie. Dit gaat onder meer over luchtverdedigingsraketten, precisiegeleide munitie voor de F-35 en het Pantserhouwitser-155 mm-geschut en munitie voor de Apache. Foto: sergeant 1 Jan Dijkstra
Belgische F-16’s onderscheppen vrachtvliegtuig
Belgische F-16’s bewaken sinds half mei weer het luchtruim van Nederland, België en Luxemburg. Zij namen de Quick Reaction Alert (QRA) over van de Koninklijke Luchtmacht. De Belgische F-16’s onderschepten een dag later een vliegtuig boven Nederland.
De Nederlandse gevechtsleiding alarmeerde de twee Belgische F-16’s en stuurde ze naar een civiel vrachtvliegtuig. De reden was een bommelding, die later vals bleek te zijn. De F-16’s begeleidden het toestel naar een Belgische luchthaven waar het verder werd onderzocht. Archieffoto: BAF/MOORS Michael
Cougars en NH90 vliegen veertien festivals langs
Voor het eerst in drie jaar vierde Nederland Bevrijdingsdag weer met festivals door het hele land. Het Defensie Helikopter Commando leverde een bijdrage met twee Cougars en een NH90. De helikopters brachten artiesten, de Ambassadeurs van de Vrijheid, naar veertien locaties in twaalf provincies.
Leven in een vrij en veilig land is niet overal vanzelfsprekend. Stilstaan bij de bevrijding van Nederland en het jaarlijks vieren van de vrijheid is iets waaraan de Koninklijke Luchtmacht graag een bijdrage levert. Foto: sergeant Cristian Schrik
Tekst: kapitein Bianca Brasser