Tekst André Twigt
Foto Thomas van Oorschot (Studio 38c)
Personeel in de hoofdrol bij vervanging tankauto’s
Vaak opereren ze uit het zicht, in de schaduw van de vliegoperaties. Maar dat maakt de acht pas aangeschafte Atego ‘4.000-liter’ diesel-distributievoertuigen niet minder belangrijk. Op de velden tanken ze de aggregaten en compressors bij. Een gewichtige taak, want zonder licht en lucht kun je vliegen wel vergeten.
Projectleider bij het Materieel Logistiek Commando Land, Frans Verheul en brandstofspecialist kapitein Paulo Ferreira Gama glimmen. Van trots welteverstaan, want de recente uitlevering van het eerste nieuwe ‘tankvoertuig’ aan de Sectie POL (Petrol, Oil en Lubricants) van Vliegbasis Volkel is voor hen de kroon op het werk. Sterker, voor kapitein Ferreira Gama gaat hiermee een oude wens in vervulling. In een ver verleden nam de specialist zich voor dat, als hij ooit op de Staf zou werken, hij echt iets voor de mannen en vrouwen op de werkvloer wilde betekenen. In de aanloop van het vervangingsproject gaf hij hen dan ook alle ruimte mee te denken hoe de tankwagens eruit moesten gaan zien. Die aanpak resulteerde in een meer toegepast voertuig, waaraan ook fabrikant Dijssel zijn steentje bijdroeg.
Basic
De acht nieuwe ‘tankers’ vervangen zes verouderde ‘4.000-liters’, die stammen uit midden jaren 90 en naderen het einde van hun levensduur. Op deze oude voertuigen geen nuttige gadgets als een USB-aansluiting voor navigatie op de radio, een goed zittende chauffeursstoel en her en der overdachte werkverlichting. Nee, de oude voertuigen zijn basic, wat naar huidige maatstaven onvoldoende is.
Dik 25 jaar geleden werd niet voorzien dat tankwagens ook helikopters te velde moesten kunnen bijtanken. Precies om die reden werd het onderstel van de nieuwelingen in 4x4 uitgevoerd en krijgen vier van de acht wagens een groene camouflage-uitvoering. Van de werkvloer kwam ook het idee een ‘terugzuig-mogelijkheid’ in te bouwen, want bij het vervoer van aggregaten en compressors mag er geen brandstof in de tank zitten.
“Al met al zijn er tientallen toevoegingen en vernieuwingen doorgevoerd, die het werk van de POL’ers fijner maken”, aldus Verheul. Daarbij voldoet de nieuwe generatie Atego’s volgens de techneut aan de laatste milieueisen. Zo is de aandrijving hybride en behoort de Euro 6 dieselmotor tot de schoonste in haar soort. De stroom-aangedreven afleverpomp zorgt ervoor dat de motor bij het emissievrij aftanken niet nodig is. “Ook bij Defensie moeten we laten zien dat we verantwoord bezig zijn”, vindt Verheul.
Ruimte
“Iedereen op de werkvloer is blij dat er nieuwe voertuigen komen’, aldus sergeant-majoor John van der Wijst. Als floormanager is hij verantwoordelijk voor de uitgifte van brandstof op Vliegbasis Volkel. Opmerkelijk vindt Van der Wijst de ruimte achter de bestuurderscabine: bij ‘gewone’ vrachtwagens doorgaans de slaapruimte. “Die is in ons geval handig om er persoonlijke beschermingsmiddelen en absorptiemateriaal op te bergen.” In de cabine bevindt zich ook een digitale volumemeter voor de administratie. “Dit apparaat geeft heel precies aan hoeveel liters je overtankt. Dat is een administratieve verplichting.”
Toegenomen vraag
Naar verwachting wordt het laatste voertuig eind 2022 afgeleverd. Dat is ruim voor de deadline begin 2023. “Covid heeft geen invloed gehad op ons schema”, concludeert Ferreira Gama. De kenner vertelt dat de acht voertuigen later dit jaar over de velden worden verdeeld. Volkel en Leeuwarden ontvangen de eerste twee. De oude Atego’s blijven hier ook nog even hun werk doen, de vraag naar andere soorten brandstof, zoals biologische, neemt namelijk toe. Voor deze verschillende brandstoffen zijn meer brandstofdistributiemiddelen nodig. Ferreira Gama: “Dit materieel heeft een zeer lage kilometerstand, is goed onderhouden en gaat dus nog geruime tijd mee.”