07

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 07 | 2021

De high tech van de MQ-9 Reaper

Tekst Bert van Elk
Foto General Atomics Aeronautical Systems Inc.

KLu 6e NAVO-luchtmacht met op afstand bestuurd verkenningssysteem

x
x
Leestijd: 3 minuten

De eerste van vier MQ-9 Reapers bestemd voor de Nederlandse luchtmacht werd op woensdag 7 juli gepresenteerd in Amerika. Onder meer de Commandant Luchtstrijdkrachten en Directeur Defensie Materieel Organisatie reisden naar Californië af voor deze mijlpaal. Ze verwachten het toestel en het bijbehorende Ground Control Station eind dit jaar in ontvangst te nemen.

Nederland is daarmee het zesde NAVO-land dat de beschikking krijgt over het inlichtingensysteem. De Amerikanen, Britten, Fransen, Italianen en Spanjaarden gingen ons land voor. België heeft ook vier toestellen besteld.

Ze verwachten het toestel eind dit jaar in ontvangst te nemen

Acceptatietesten

De komende maanden voert producent General Atomics Aeronautical Systems Inc. in Palmdale (Californië) de acceptatietesten uit. Als alle lichten op groen staan, levert het bedrijf het toestel via de Defensie Materieel Organisatie aan de Koninklijke Luchtmacht. De kist met registratienummer M-001 heeft al de Nederlandse roundel en het embleem van het 306 Squadron.

De vliegtuigen zijn straks wereldwijd inzetbaar voor observaties. De verzamelde gegevens zijn bestemd voor inlichtingenrapporten voor missies, humanitaire operaties of steunverlening aan civiele autoriteiten. Het toestel wordt vanuit het Ground Control Station (GCS) op afstand bestuurd door een vlieger en sensor operator.

Ook benieuwd naar de high tech van dit toestel? Klik dan op de hotspots op de afbeelding hieronder.

Radar:

In de neus van het toestel zit de Lynx Multi-Mode radar. Deze maakt beelden van hoge resolutie en in fotografische kwaliteit. De radar kan door wolken, regen, stof, rook en mist 'kijken'.

Sensorpakket:

De elektro-optische/infrarood (EO/IR)-camera is onder de neus van het toestel gemonteerd. Het is een Multi-Spectral Targeting System dat EO/IR-zicht, laseraanduiding en laserverlichtingsmogelijkheden combineert in één sensorpakket.

Antennes:

De antennes zitten op de vleugeluiteinden en bovenop de romp van het toestel. Zij zorgen voor de verbindingen met het grondstation, satellieten, ander luchtverkeer, verkeersleiding en eventuele grondtroepen.

Ophangpunten:

Onder de vleugels bevinden zich ophangpunten voor extra brandstoftanks of extra sensoren.

De motor:

Een Honeywell TPE331-10GD turbopropmotor van ruim 900 pk achterop het onbemande toestel zorgt voor een maximum snelheid van zo’n 440 kilometer per uur. Het toestel heeft een brandstofcapaciteit van 1.800 kilo, genoeg voor een vlucht van maximaal 27 uur. De maximale vlieghoogte is ruim 15 kilometer.

Avionica:

in de romp bevindt zich onder meer:

• triple-redundant flight control system: een drievoudig uitgevoerd besturingssysteem; zodat als er één uitvalt, er nog twee over zijn.

• redundant flight control surfaces: dubbel uitgevoerde hoogte- en richtingsroeren, zodat er bij uitval altijd kan worden overgeschakeld op de andere.

• C-band line-of sight: voor de verbinding met het GCS bij het opstijgen.

• Ku-band beyond line-of-sight: een satcom-verbinding die over de horizon kan communiceren voor de besturing van het toestel vanuit Nederland.

De MQ-9 Reapers worden ondergebracht bij het 306 Squadron dat in 2018 werd heropgericht. Het personeel wordt door de Amerikaanse luchtmacht op Holloman Air Force Base in New Mexico opgeleid tot MQ-9 vlieger of sensor operator. Voor technisch- en CIS-personeel gebeurt dit op de basis van de New York Air National Guard in Syracuse.