Tekst Jopke Rozenberg-van Lisdonk
Foto sergeant-majoor Gerben van Es; profielfoto onder: Paul Tolenaar

x
Leestijd: 7 minuten

Wie zijn onze luchtmachtbazen? Wat houdt hen bezig, waar krijgen ze energie van en hoe vullen ze hun vrije tijd? In elk nummer stellen we één van hen aan u voor.

Wie: generaal-majoor Theo ten Haaf (62)
Functie: met functioneel leeftijdsontslag na 43 dienstjaren
Sinds: 1 augustus 2021
Thuisfront: echtgenote Giete, dochter Dynph (30), zoons Pim (28) en Joep (25), † hond Indy (15)
Woonplaats: Hoevelaken

‘Denken in mogelijkheden in plaats van in problemen’

“Ja, dat ben ik wel. Ik sla graag nieuwe paden in en bepaal ze het liefst zelf. Gebaande paden waarbij je de afslag al kunt zien, vind ik niet zo interessant. Nieuwe dingen ontdekken heeft me altijd getrokken. Op mijn vierde was ik al gek van vliegen; op mijn veertiende vloog ik zelfstandig een zweefvliegtuig. In 1998 met de Apache was ook alles nieuw. Ik was squadroncommandant van 301 toen we de eerste toestellen kregen. Tot die tijd hadden we alleen de Bölkow en de Alouette. Dit was echt totaal iets anders, de bewapening alleen al.

Met het DHC (Defensie Helikopter Commando, red.) en later met SOCOM (voluit: Netherlands Special Operations Command, red.) mocht ik een hele nieuwe organisatie opzetten. Samen zoiets opbouwen en zorgen dat het werkt, is fantastisch. En dat was echt niet mijn eer en glorie hoor, het was de kracht van het team met een gezamenlijke missie. Belangrijk is dat je denkt in mogelijkheden in plaats van in problemen. Bij mij is het glas dan ook altijd halfvol.”

Op 4 juli 2008 aanvaardde Ten Haaf het commando over het Defensie Helikopter Commando. De Lynx van de Marine Luchtvaartdienst hoorde vanaf dat moment ook bij de luchtmacht. Foto’s: Jan Schram

‘Al die subculturen maken ons juist sterker’

“Dan denk ik direct aan de Amerikaanse kreet: ‘accomplish the mission and take care of your soldiers’. Op uitzending breng je mensen in risicovolle omstandigheden om letterlijk het verschil te kunnen maken, maar ondertussen moet je ook goed voor ze zorgen. Net als voor hun thuisfront. Mensen moeten op je kunnen terugvallen. Pamperen is niet nodig, een simpel gesprekje kan al zoveel doen. Aandacht met de vraag hoe het gaat of een bloemetje. Ik onthoud veel dingen van mensen en merk dat dat wordt gewaardeerd. De schoonmaker kennen we hier ook bij naam; kost niets, maar is toch veel leuker om op die manier met elkaar om te gaan? Met Sinterklaas vergeten we hem of haar ook niet.

Verder moet je in mijn ogen als commandant duidelijk en eerlijk zijn. Een slechte boodschap is een slechte boodschap. Maak zaken gewoon niet mooier dan ze zijn en houd geen dingen achter om de sfeer beter te houden. Mensen met dubbele agenda’s ben ik ook gauw klaar mee.

Ik sta bekend als bruggenbouwer en weet hoe ik mensen het beste bij elkaar kan brengen; draagvlak en een team creëren met oog voor de verschillen. Toen de marineheli’s overgingen naar het DHC, was men bang opgegeten te worden door het grote DHC. Maar ik heb de MLD-tradities (Marine Luchtvaartdienst, red.) bewust levend gehouden. Die hadden ze al jaren, waarom zouden die overboord moeten? Zo ook bij SOCOM waar alle kleuren van de krijgsmacht werken. Al die subculturen maken ons juist sterker en staan het gezamenlijk doel niet in de weg. Het gaat erom de verbinding te zoeken en niet de verschillen.”

Ten Haaf zoals de meesten hem kennen: met oprechte aandacht voor zijn collega’s en medemens. Links deelt hij als commandant Air Task Force in november 2007 de NATO Non-Article 5 medaille uit. Rechts: op bezoek in Villa Pardoes naast de Efteling waar Defensiemedewerkers met zwaar of ongeneeslijk zieke kinderen op vakantie waren. Met een aantal generaals bakte hij pannenkoeken voor de kinderen. Foto links: Liepke Plancke; rechts: Phil Nijhuis

“In de tijd dat we met de Belgische luchtmacht een gezamenlijke vliegeropleiding hadden, was ik vliegerinstructeur op de Marchetti; een propellervliegtuig. Ik zat met een leerling in een looping, maar hij had ’m met te weinig snelheid ingezet. Daardoor viel de kist uit de looping en begon ondersteboven naar beneden te tollen. ‘U heeft ’m, u heeft ’m?!’, riep ’ie. Waarop ik zei: ‘Ik heb helemaal niks. Wat heb je geleerd?’. ‘Gas terughalen en kist recht rollen!’; ‘Doe dat dan’, reageerde ik kalm. Hij corrigeerde en het kwam goed. Voor hem een goede les die hem veel zelfvertrouwen bracht. Anders zou dat altijd een schrikmoment gebleven zijn.”

‘Met een zweefvliegtuig langs de wolken omhoog klimmen’

“Dat krijg ik van dingen met hart en ziel doen. Op nummer één staat vliegen. Met een zweefvliegtuig langs de wolken omhoog klimmen, eroverheen en er dan doorheen naar beneden… fantastisch! Ik heb ook weleens tussen honderden meeuwen gevlogen. Dat was een prachtig gezicht vanuit mijn eigen bubbel. Op de Spitfire wil ik ook graag gaan vliegen. Eigenlijk vind ik alles waarin je kunt vliegen leuk.

Mijn andere passie is jagen. Afschieten doe ik alleen om de populatie te beheren. Bij teveel reeën komt de vliegveiligheid namelijk in het geding. Schieten doe ik heel zorgvuldig. Ik raak ze in één keer door de longen en het hart. Dieren moeten niet onnodig lijden. Soms ben ik een paar uur op pad geweest en schiet ik niets, gewoon omdat de positie ervoor niet ideaal was.

Ook kan ik enorm genieten van lang tafelen met mijn vrouw en onze vrienden: het bourgondische leven.”

Ten Haafs grootste passies in twee foto’s samengevat. Links: boven de Franse Alpen met zweefvliegmaatje overste Adrie Batenburg. Rechts: jagen met Giete en hun hond Indy in de Verenigde Staten. Foto’s: uit privé-archief

‘Wij meten in kwaliteit en niet in kwantiteit’

“Je hoeft niet thuis te zijn om samen te zijn. Wij meten wat dat betreft in kwaliteit en niet in kwantiteit. Zowel mijn vrouw als ik zijn voor ons werk veel van huis geweest. Ik maakte vaak lange dagen en was zelfs een paar jaar binnenslaper – waaraan ik overigens een hekel had. Maar mijn vrouw stond altijd achter me. Zoals die keer dat ze als stewardess net weer thuis was en ik belde dat ik weg moest om te helpen bij de bosbranden in Israël. ‘Pas je wel op?’, was het eerste dat ze zei, gevolgd door ‘Heb je nog iets nodig?’. Ze doelde daarmee op het halen van cadeautjes; het was aan de vooravond van Sinterklaas.

We hebben ook een jaar in Amerika gewoond voor mijn conversie op de Apache. Twee weken nadat onze jongste geboren was, zaten we in het vliegtuig. Eerst woonden we vier maanden in een mobile home in Alabama, daarna in een huis vlakbij Ft. Hood in Texas. Ik maakte lange dagen, zag de kinderen óf bij het ontbijt óf bij het avondeten en meestal nog even bij de lunch.

Giete en ik kennen elkaar al vanaf ons zeventiende en zijn nog steeds hartstikke gek op elkaar. Ze is mijn steun en toeverlaat… een topvrouw!”

SVO 78-4: de selectievliegopleiding in 1978 op vliegveld Eelde met de Saab Safir; daar waar het bij de luchtmacht voor Ten Haaf allemaal begon. Rechts in 1988 met helikopterdemonstratieteam ‘the Grasshoppers’, waarvan Ten Haaf een aantal jaar lid en teamleider was. Op beide foto’s staat Ten Haaf op de achterste rij, uiterst links. Foto links: uit privé-archief; rechts: uit archief Nederlands Instituut voor Militaire Historie.

“Geloven in je eigen ideeën is heel belangrijk. Anders krijg je anderen nooit mee. Kijk, als ik met een mes in je rug loop te prikken, loop je wel. Maar stop ik daarmee, dan stop jij ook. Ik kan beter zeggen: ‘Kijk eens daarheen en zie hoe mooi het daar is’, dan loop je vanzelf. En is het nog prettiger ook. Wel moet je daarbij altijd duidelijk en eerlijk zijn, geen luchtkastelen beloven. En tot slot: bepaal samen de weg. Stippel de route niet uit voor anderen.”

‘Elkaar altijd blijven vrijlaten’

“Oh dat wordt ook weer mooi. Sowieso met zweefvliegen en jagen, maar ook in kwantiteit meer bij mijn vrouw zijn. Al zullen we elkaar altijd blijven vrijlaten en nooit van acht tot vijf in de wedstrijd staan.

Ik wil me nog heel graag nuttig maken in een organisatie met een maatschappelijk doel. Ik heb onlangs een programma voor commissarissen en toezichthouders aan de Erasmus Universiteit gevolgd. Mocht ik nog gaan werken in een Raad van Commissarissen of een bestuur, dan kom ik beter beslagen ten ijs. Weet je, ons werk is altijd zo relevant geweest, het gaat echt ergens om. Ik ben dan ook geen dag met tegenzin naar het werk gegaan. Ik wil graag een bijdrage blijven leveren.”

Carrière in vogelvlucht

  • Dec 2018 – juli 2021: commandant NLD SOCOM
  • Sept 2017 – dec 2018: projectleider Task force NLD SOCOM
  • Jan 2016 – sept 2017: defensieattaché in de Verenigde Staten
  • Aug 2012 – nov 2015: Plaatsvervangend Directeur Operaties bij de Defensiestaf
  • Juli 2008 – aug 2012: commandant DHC
  • Jan 2008 – juli 2008: commandant Vliegbasis Gilze-Rijen
  • Okt 2007 – jan 2008: commandant 1 (NLD) Air Task Force in Afghanistan
  • maart 2005 – jan 2008: hoofd planintegratie Directie Plannen van de Defensiestaf
  • Juli 2002 – maart 2005: commandant Vliegbasis Soesterberg
  • Dec 1998 – juli 2002: hoofd Afdeling Helikopter Operaties Staf CLSK
  • Mei 1996 – dec 1998: commandant 301 Squadron

Gevlogen op
Theo ten Haaf vloog op de Alouette III, Marchetti SF.260M, Bölkow Bo-105 en AH-64 Apache.

Uitzendingen en missies
Hij ging op uitzending naar Bosnië (1994), Macedonië en Albanië (1998/1999, Kosovo-oorlog) en Afghanistan (2007/2008). Ook ging Ten Haaf op missie naar de Oekraïne ten behoeve van MH17 (2014).

Onderscheidingen
De generaal ontving het Ereteken van Verdienste in goud voor zijn werk als operationeel leider in het MH17-dossier, kreeg het Amerikaanse Legioen van Verdienste toegekend voor zijn werk als defensieattaché en werd dit jaar benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau met de Zwaarden vanwege zijn werk voor zowel Defensie als zijn maatschappelijke bijdragen in diverse vrijwilligersfuncties. Kort voordat hij het commando over NLD SOCOM overdroeg ontving hij uit handen van zijn Franse SOCOM evenknie de Franse Orde van Verdienste als dank voor de goede samenwerking.

Links als kersverse commandant NLD SOCOM in december 2018. Vlak voor zijn functioneel leeftijdsontslag droeg Ten Haaf op 8 juli het commando over aan generaal-majoor Ron Smits. Foto links: Louis Meulstee; rechts: sergeant-majoor Gerben van Es