.

Nieuwe vliegtuigen op Nederlandse bodem

Op Vliegbases Leeuwarden en Eindhoven arriveerden deze zomer respectievelijk 2 nieuwe F-35’s en een nieuwe A330 MRTT. 

De F-35’s met nummers F-11 en F-12 landden op 14 juli op de Friese thuisbasis. Dat gebeurde met enige vertraging door de COVID-19-lockdown in Italië, waar de toestellen zijn gebouwd. De lockdown was onder meer van invloed op de testvluchten. Defensie beschikt nu over 12 van de 46 bestelde jachtvliegtuigen. Daarvan staan er 4 in Leeuwarden, de andere toestellen worden in de Verenigde Staten gebruikt voor het opleiden en trainen van jachtvliegers.

De 2e A330 Multi Role Tanker Transport met nummer T-054 kwam op 10 augustus aan op Eindhoven. Hier worden uiteindelijk 5 van de 8 toestellen gestationeerd. De volgende 2 kisten worden afgeleverd op de Forward Operating Base in Keulen. In september 2021 verwacht Eindhoven haar 3e toestel. De vliegtuigen behoren tot de Multinational MRTT Unit, die haar Main Operating Base op Vliegbasis Eindhoven heeft. Van deze vliegtuigpool van de NAVO maken 6 Europese landen gebruik. Foto F-35’s: sergeant Jan Dijkstra; foto MRTT: Defensie

Nieuwe Chinooks op Fort Hood

De collega’s van het 302 Squadron op Fort Hood in Amerika ontvingen op 21 juli de eerste 2 gemoderniseerde CH-47F MYII CAAS Chinooks. De toestellen kwamen overgevlogen vanuit Boeing in Huntsville, waar de kisten zijn getest.

De helikopters worden op de Amerikaanse legerbasis gebruikt voor opleiding en training. Op termijn krijgt het squadron er nog 3 bij. De overige 15 worden bij het 298 Squadron op Vliegbasis Gilze-Rijen gestationeerd. Van de 20 toestellen zijn er 14 gloednieuw, de andere 6 betreffen de huidige Foxtrot-modellen die worden gemoderniseerd naar de nieuwe standaard. Eind 2021 moet de nieuwe vloot compleet zijn. Foto’s: 302 Squadron

Aftrap moderniseringsprogramma Apache

De eerste Apache vloog op 12 augustus zijn ombouwprogramma tegemoet. Hij arriveerde die dag op het Logistiek Centrum Woensdrecht en wordt daar momenteel gereed gemaakt voor transport naar Amerika. In december wordt het toestel samen met 2 andere via zeetransport verscheept. Begin 2021 moet het trio aankomen in de USA.

De US Army neemt de Nederlandse toestellen onder handen voor het zogenoemde Apache Remanufacture programma. De huidige 28 Apache Delta’s (AH-64D) worden dan voorzien van nieuwe rompen, transmissies en rotorbladen. Het vermogen van de motoren gaat omhoog en de toestellen krijgen een betere missie-uitrusting. Volgens de huidige planning is de hele vloot in de loop van 2025 omgebouwd naar Apache Echo (AH-64E).

De AH-64D is sinds 1997 in gebruik bij de krijgsmacht. Modernisering is noodzakelijk om, met het oog op de huidige dreigingsontwikkelingen, operationeel relevant te blijven. Ondanks de reeds uitgevoerde verbeteringen kent de Apache in de huidige configuratie operationele en technische beperkingen. Die nemen de komende jaren verder toe.
Bovendien neemt het aantal gebruikers van de Apache Delta-versie steeds verder af. Dat maakt ondersteuning en instandhouding ervan erg kostbaar, want productie van onderdelen, reparatie en onderhoud worden daardoor erg duur. Door deelname aan het moderniseringsprogramma heeft Defensie straks moderne, toekomstbestendige en betaalbare gevechtshelikopters. Foto links: korporaal Gregory Fréni; foto rechts: sergeant Sjoerd Hilckmann

Nieuwe gevechtskleding vertraagd

De levering van de nieuwe gevechtskleding uit het project Defensie Operationeel Kleding Systeem (DOKS) is zeker met 1 jaar vertraagd. De nieuwe kleding wordt op zijn vroegst medio 2023 uitgeleverd. Staatssecretaris Barbara Visser heeft dit de Tweede Kamer laten weten. Als tussenoplossing krijgen militairen een verbeterd interim kledingpakket.

Voor militairen die worden uitgezonden blijft de zogenoemde multicam-gevechtskleding beschikbaar. Alle andere militairen, inclusief reservisten, krijgen een verbeterd interim kledingpakket met het nieuwe camouflagepatroon Netherlands Fractal Pattern. Zij krijgen 4 basisjassen en -broeken en 1 buitenjas. De eerste sets worden naar verwachting vanaf medio 2021 uitgeleverd. DOKS voorziet daarnaast ook in de aanschaf van nieuwe helmen die wel gewoon vanaf eind 2020 worden geleverd. Leerlingen van de opleiding Veiligheid en Vakmanschap (VeVa) krijgen vooralsnog geen ander pakket.

De vertraging van de DOKS gevechtskleding komt door een kort geding tegen Defensie. Een van de afgewezen leveranciers heeft dit aangespannen, omdat het bedrijf het niet eens is met de aangevoerde redenen voor de afwijzing. Naar aanleiding hiervan heeft Defensie geconstateerd dat de aanbestedingsstukken op onderdelen onduidelijk en voor meerdere uitleg vatbaar zijn. Daarom kiest Defensie ervoor om de uitkomst van het kort geding niet af te wachten en trekt de voorlopige vergunning in.

Nederlandse en Amerikaanse F-35’s samen sterk op China Lake

F-35 vliegers van Nederland en de USA hielden op 13 en 14 augustus een bilaterale test op Naval Air Weapons Station China Lake in Californië. Doel was het demonstreren van een nieuw samenwerkingsniveau gericht op het verbeteren van het delen van toekomstige gevechtsgegevens van F-35 gebruikers.

Interoperabiliteit, het kunnen samenwerken met andere (F-35) partners is cruciaal op het slagveld. Coalitie-missiegegevens, in de F-35 wereld omschreven als CMDx, is een concept dat alle F-35 gebruikers een gelijkwaardige informatiebron biedt. Op die manier heeft iedere F-35 partner hetzelfde gemeenschappelijke operationele beeld van een grote multinationale strijdmacht. CMDx zorgt er dus voor dat iedereen hetzelfde ziet op hetzelfde moment. Daardoor kan een commandant iedere beschikbare F-35 inzetten, ongeacht de variant (F-35A, B of C) en van welk land dan ook.

De succesvolle test toonde aan dat iedere vlieger dezelfde luchtbeelden kreeg voorgeschoteld. “Situational awareness, weten wat er om je heen in de lucht en op de grond gebeurt, is essentieel in een gevechtsvliegtuig, maar gezamenlijke ‘SA’ is dat nog veel meer”, zegt luitenant-kolonel Gert Barend van Woerden (foto). Hij is commandant van het Nederlands Opleidings Detachement F-35, ondergebracht bij het 308th Fighter Squadron op Luke Air Force Base.

Het doel van deze testen is niet alleen verbeteren van de interoperabiliteit, maar ook het verlagen van kosten wanneer ieder land zelfstandig systemen voor gegevensverwerking gaat ontwikkelen. “We moeten met de F-35 over de gehele linie anders denken dan we deden”, zegt lieutenant general Eric Fick, hoofd van het F-35 Joint Program Office. “Deze demonstratie maakt de weg vrij voor een nieuw niveau van effectiviteit en betaalbaarheid.” Foto: US Air Force

Nieuwe poortwachter KMA

Na ruim 5.713 vlieguren en 38 dienstjaren staat de J-866 nu bij het Kasteel van Breda. Op 7 juli verving de afgeschreven F-16 de J-213 die de afgelopen 20 jaar als poortwachter van de Koninklijke Militaire Academie (KMA) fungeerde.

Het nieuwe pronkstuk op de KMA heeft een rijk verleden. Zo beschermde het toestel het Nederlandse luchtruim, vloog missies boven Afghanistan en Jordanië en bewaakte het luchtruim van Estland, Letland en Litouwen. Het jachtvliegtuig, dat in 1981 werd gebouwd, was destijds een van de modernste varianten van de F-16. Voor de kenners: het betreft een zogeheten Block 15 OCU toestel en was in 1990 de eerste die werd afgeleverd met een remparachutehuis. Later onderging het vliegtuig nog de Midlife Update. De kist die het 312 Squadron op Vliegbasis Volkel als thuisbasis had, ging op 14 januari 2019 voor het laatst take-off.

Het is traditie om een vliegtuig dat in het verleden operationeel heeft gevlogen na uitfasering terug te plaatsen op de toenmalige thuisbasis. Deze blikvangers houden als poortwachter de militaire historie levend. In dat opzicht is de KMA weliswaar niet z’n officiële rustplaats, maar wel een bijzondere plek waar veel luchtmachtofficieren-in-spé worden opgeleid. De huidige KMA-commandant, kolonel Gerbe Verhaaf, vloog in het verleden ook met de J-866. De F-16 is vanwege zijn nieuwe plek en ‘functie’ voorzien van een staartband in Brabants bont en op de staart prijkt het KMA-logo. Foto’s: sergeant Cinthia Nijssen

77 US Army heli’s via Eindhoven en Rotterdam naar huis

In 1,5 week tijd vlogen er deze zomer liefst 77 Amerikaanse heli’s vanuit Illesheim in Duitsland naar Rotterdam. De toestellen – Apaches, Blackhawks en Chinooks – van de 3rd Combat Aviation Brigade maakten ruim 9 maanden deel uit van de versterkte Amerikaanse aanwezigheid in (Oost-)Europa, waar ze oefenden met militairen van de NAVO.

Amerikaanse troepenverplaatsingen in Nederland komen de laatste jaren meer voor. Tot nu toe ging dat via het Botlekgebied. Dit jaar landden de helikopters, de meeste na de gebruikelijke tussenstop op ‘Intermediate Support Base’ Vliegbasis Eindhoven, echter ‘midden’ in Rotterdam. Dat gebeurde tussen 26 juni en 7 juli. Daar vandaan vertrokken de helikopters op 5 augustus, samen met andere militaire vracht, met het transportschip Endurance naar Amerika. Een dag later was het tot Tijdelijk Militair Object omgetoverde overslagterrein in de Rotterdamse haven weer in civiele handen.

Defensie verleende op verzoek van de Verenigde Staten van eind juni tot eind juli host nation support bij de verplaatsing. Naast het luchttransport, werden nog zo’n 1.800 voertuigen en containers via wegtransport verplaatst. De luchtmacht leverde voor verschillende ondersteunende taken personeel van de Staf CLSK, Vliegbases Eindhoven, Woensdrecht en Gilze-Rijen en de Groep Luchtmacht Reserve. In totaal hielpen zo’n 100 Nederlandse militairen van alle krijgsmachtdelen bij het transport. 

Meer zien van een dergelijke verplaatsing?
Bekijk dan deze reportages uit 2019 en 2017 

Foto: sergeant Cristian Schrik

Luchtmachtvliegers stoppen met kustwachttaken

Met de vervanging van de 2 Dornier 228-212 kustwachtvliegtuigen stoppen luchtmacht en marine met het leveren van vliegers voor de patrouillevliegtuigen. Naar verwachting nemen 2 Dash 8-100 patrouillevliegtuigen in het eerste kwartaal van 2022 de taak langs de Nederlandse kust over. Die toestellen worden dan niet meer beheert door het 334 Squadron. Het onderhoud van de Dorniers was al in handen van een civiel bedrijf.

Het bedrijvenconsortium JetSupport uit Nederland en Provincial Aerospace uit Cananda worden eigenaar en operator van de nieuwe toestellen. Zij leveren dan zelf de vliegers, die momenteel van luchtmacht en marine afkomstig zijn. Ook zullen de bedrijven ten minste 10 jaar zorgdragen voor training en onderhoud. De waarnemers worden ongewijzigd geleverd door Rijkswaterstaat, Douane en Koninklijke Marechaussee. De vliegtuigen zullen net als de huidige voornamelijk vanaf Schiphol Oost worden ingezet door het Kustwachtcentrum in Den Helder.

De Kustwacht, Provincial Aerospace en JetSupport kennen elkaar al langer. Zo verzorgt JetSupport al ruim 12 jaar het onderhoud van de 2 huidige kustwachtvliegtuigen op Schiphol Oost en maakt de Kustwacht in het Caraïbisch Gebied al 13 jaar gebruik van 2 Dash-8’en  van Provincial Aerospace. Foto: Defensie