Tekst Arno Marchand
Dienen in nood (2) – Het vliegende reddingsteam van de KLu 1994-2015
Het was een flinke tijd wachten op het vervolg van ‘Dienen in nood deel 1’ uit 2015, maar nu is het er. Ook deze keer van de hand van het wandelende archief van de SAR, voormalig boordmonteur-redder/hoist operator eerste luitenant b.d. Piet Schram. Daar waar de deel 1 een heruitgave was van het boek ‘Boven de Wadden, dag en nacht...’ uit 2003, zonder het tijdperk AB-412, gaat ‘Dienen in nood deel 2’ juist alleen over dit laatste type van het 303 Search and Rescue Squadron.
Na het voorwoord, de inhoudsopgave en een inleiding, is de dienstperiode van 21 jaar in 3 grote hoofdstukken beschreven. Hoofdstuk 4 is de nabeschouwing. Daarna completeren de bijlagen waaronder een index, een (zeer beperkt) bronnenoverzicht en een auteursbeschrijving het geheel. Het boek staat vol met persoonlijke ervaringen van SAR-personeel, operationele inzetten (reddingen) en achtergronden. Het boek is, zoals vermeld op 1 van de schutbladen: ‘Opgedragen aan allen die ooit deel uitmaakten van de unieke reddingseenheid van de Koninklijke Luchtmacht’. Maar het naslagwerk is zeker interessant voor alle belangstellenden van de militaire luchtvaart.
Want ook deze Violaero-publicatie is weer prachtig verzorgd met voor het overgrote deel zeer goed fotowerk. Het geeft een inkijk in een kleine, maar zeer belangrijke en gewaardeerde (reddings-)eenheid die – in totaal – 55 jaar als belangrijkste taak heeft gehad het redden van mensen. Of zoals het de squadronspreuk het samenvat: dienen in nood.
‘Dienen in nood (2), Het vliegende reddingsteam van de KLu 1994-2015’ met ISBN 978 90 8616 2352 is geschreven en samengesteld door Pieter L. Schram en uitgegeven door Violaero, onderdeel van Lanasta in Odoorn. De hardback op formaat 22 x 28 cm telt 248 pagina’s en honderden kleurenfoto’s en -afbeeldingen. Het boek kost € 44,95. Kijk voor meer informatie op www.lanasta.com.
Dutch Profiles: Thunderstreak (en) Thunderflash, Curtiss P-40E/N en P-51D/K Mustang
Vanwege succes opnieuw uitgebracht. Zo kun je de heruitgaven van 2 edities Dutch Profile prima omschrijven. Daarbij gaat het om de Curtiss P-40E/N uit 2010 en de Thunderstreak (en) Thunderflash uit 2014. Daar waar mogelijk zijn er extra foto’s of kleurenuitvoeringen in plaats van zwart-wit toegevoegd. Ook is de vormgeving wat aangepast.
De P-51D/K betreft een herschreven uitgave, met deels andere zwart-witfoto’s en 1 kleurenopname. Een niet al te dikke publicatie (met omslagen 32 pagina’s) die meer dan de vorige is gericht op het 122 Squadron. Zoals gebruikelijk bij Dutch Profile-uitgaven is de tekst tweetalig: Nederlands en vanaf halverwege het boekje Engels. De korte tekst is per taal verdeeld door 16 tussenkopjes. Een registratieoverzicht en 4½ pagina’s kleurenprofielen completeren het geheel.
‘Thunderstreak (en) Thunderflash – Koninklijke Luchtmacht’ met ISBN 978 94 90092 078 is geschreven door Tim van Kampen, Gerrit Boxem en Luuk Boerman.
‘Curtiss P-40E/N – ML KNIL/Royal Neth. East Indies Army AF’ met ISBN 978 94 90092 023 is geschreven door Max Schep en Luuk Boerman.
‘P-51D/K Mustang – ML-KNIL/RNEIAF 2nd edition’ met ISBN 978 90 817207 55 is geschreven door Luuk Boerman, Tim van Kempen en Peter Wolf.
Alle uitgaven zijn geproduceerd en uitgegeven door Luuk Boerman/Dutch Profile. De softbacks op A4-formaat (20x30 cm) tellen respectievelijk 60, 48 en 32 pagina’s en zijn voorzien van hoofdzakelijk zwart-witfoto’s en enkele kleurafbeeldingen en diverse pagina’s kleurenprofielen (inclusief de omslagen). Bij bestelling via www.dutchprofile.nl kosten de uitgaven per stuk €21,- inclusief verzendkosten. Ze zijn voor € 17,95 ook te koop bij Flash Aviation in Eindhoven en de Aviation Megastore in Aalsmeerderbrug. Kijk voor meer informatie op www.dutchprofile.nl.
Ab Homburg – Vergeten Soldaat van Oranje
Soldaat van Oranje, een niet onbekend begrip in Nederland. Erik Hazelhoff-Roelfsema is dan de naam die naar boven komt. Maar, is hij wel dé soldaat van Oranje of zijn er meer? Daarover zijn de meningen verdeeld. Want niet alleen circuleert de naam Peter Tazelaar, vriend van Hazelhoff-Roelfsema, maar (nu) ook die van Ab Homburg. Engelandvaarder, geheim agent, als zodanig in 1941 boven Nederland gedropt, opgepakt en gevangen gezet in Scheveningen. Daar ontsnapt hij en voor een 2e keer ontkomt hij naar Engeland waar hij vlieger bij het RAF No.322 Dutch Spitfire Squadron wordt. Op 1 april 1945 wordt hij bij Bornebroek neergeschoten door Duits luchtafweergeschut en komt om het leven.
Auteur Johan Graas van het ‘Luchtoorlogmuseum Icarus et Mars in Assendelft’, schreef een interessant boek over de drager van 2 Bronzen Leeuwen en 1 Bronzen Kruis. Een uitgebreid en keurig verzorgd boek voorzien van veel afbeeldingen en foto’s. Homburgs leven wordt beschreven en heel wat personen met wie hij te maken heeft gehad, komen aan het woord. Voor een boek met 208 pagina’s zou een inhoudsopgave en liefst ook een index daarom wel wenselijk zijn geweest. Daardoor is de lijn van het boek niet helemaal duidelijk. Staat los van het feit dat dit een zeer interessant document is over een wellicht vergeten persoon. Zéker in het jaar dat 75 jaar vrijheid centraal staat, is dit een zeer interessant en gepast eerbetoon aan – in ieder geval – ‘een’ Soldaat van Oranje.
‘Ab Homburg – Vergeten soldaat van Oranje’ met ISBN 978 90 9032759 4 is geschreven door Johan Graas en uitgeven door Stichting Icarus et Mars 1940-1945. De hardback op formaat 24,5 bij 17,5 cm telt 208 pagina’s die zijn voorzien van zo’n 15 kleuren- en ruim 200 zwart-witfoto’s en -afbeeldingen. Het boek kost €29,95. Kijk voor bestelinformatie op https://www.icarusetmars.com/expositie-ab-homburg.html.