13

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 04-05 | 2020

8 dingen die je wil weten

.

Meer avondvluchten helikopters vanwege COVID-19

Vanaf de 2e week van mei vliegen helikopterbemanningen vanaf Gilze-Rijen extra trainingsvluchten in de avond. Deze vluchten in het donker waren gepland in het buitenland, maar door de coronacrisis is dat nu niet mogelijk. Voor inzetbaarheid in alle omstandigheden is training nodig, dus ook in het donker.

Omdat het later donker is, wordt de vliegtijd van het Defensie Helikopter Commando nu verlengd van 23:00 uur tot middernacht. De toestellen maken gebruik van de diverse oefen- en laagvlieggebieden waaronder Vliegbasis Deelen bij Arnhem. Met behulp van de Night Vision Goggles beoefenen ze onder meer het navigeren en vliegen op lage hoogte. Op Deelen werken naast de helikopterbemanningen ook de luchtverkeersleiders aan hun kwalificaties.

Deze essentiële trainingen voor de helikopterbemanningen duren van 11 tot en met 14 mei, 18 tot en met 20 mei en van 25 tot en met 28 mei. Foto's: Mike Schoenmaker

Nog een gele gast op Volkel

Op Vliegbasis Volkel zijn sinds eind maart geen 1 maar 2 traumaheli’s van de ANWB gestationeerd. De extra machine met call sign Lifeliner 5 vliegt meerdere keren per week coronapatiënten van en naar ziekenhuizen in Nederland. De heli blijft op Volkel zolang er behoefte is aan extra ondersteuning. 

Beide helikopters worden door de vliegbasis gefaciliteerd en zijn 24/7 inzetbaar. De dienstverlening bestaat uit legerings-en kantoorruimte voor de bemanningen en het bijtanken van de machines. De luchtverkeersleiding van Volkel coördineert de vliegbewegingen van de kenmerkend gele wentelwieken. Op Volkel is ook een helikopter van de luchtvaartpolitie gestationeerd, die uiteraard dezelfde ondersteuning geniet.  

In Nederland wordt sinds 1995 met traumahelikopters gevlogen. Ze zijn soms dagelijks op pad om onder meer bij ernstige verkeersongevallen hulp te bieden. De ANWB stond aan de wieg van deze inmiddels ingeburgerde vliegdienst. Het idee om wentelwieken in te zetten als vliegende ambulance dateert uit de jaren ’80. Het werd toen voor de hulpdiensten steeds moeilijker om zich snel door het dichtslibbende Nederlandse verkeersnet te bewegen. Inmiddels vormen de heli’s een landelijke dekkend netwerk en zijn sinds de oprichting ruim 30.000 vluchten uitgevoerd.  

John Bessems ‘eenzame’ trompettist op de Dam

Dodenherdenking was dit jaar anders merkte ook adjudant John Bessems van het Orkest Koninklijke Luchtmacht. Daar stond hij dan op die grote, verlaten Dam; een nietig poppetje dat met de taptoe ingetogen en emotioneel het absolute moment van herdenking en bezinning aankondigde. “Ik voelde me eenzaam toen ik daar stond.”

Normaliter voelt hij zich tijdens het blazen nauw verbonden met het aanwezige publiek, nu speelde hij min of meer voor zichzelf. Gelukkig haalden de veranderde omstandigheden Bessems niet uit zijn concentratie. Ook die laatste, o zo gevoelige noot klonk strak, beheerst en als vanouds.

Bij het spelen van die laatste noot levert Bessems een gevecht met de tijd. “De regie staat erop dat ik klokslag acht uur afrondt, zodat de twee minuten stilte precies op tijd beginnen. Het is qua uitvoering geen lastig stuk om te spelen. Maar juist vanwege de beladenheid moet het wel foutloos zijn. Daarin zit de moeilijkheid.” Foto: NOS

Intiem tuinconcert

Bevrijdingsdag, een dag waarop het Orkest Koninklijke Luchtmacht normaal flink uitpakt door de vrijheid muzikaal te vieren met meerdere concerten op diverse bevrijdingsfestivals. In het kader van 75 jaar vrijheid zou het een bijzondere editie worden. Helaas ging het niet door wegens de coronacrisis.

5 orkestleden besloten er tóch iets bijzonders van te maken en gaven mini-concerten in de tuinen van een drietal verzorgingstehuizen. Zo bezorgden ze de bewoners toch een klein beetje dat feestgevoel. Bekijk hieronder het filmpje.

860 Squadron vervoert patiënten naar vasteland

De geschiedenis herhaalt zich. Van 20 april tot 30 april was het patiëntenvervoer van de Waddeneilanden naar het vaste land weer even in handen van Defensie. 

Deze taak ligt sinds 2016 bij ANWB Medical Air Assistance, maar zij hadden hun handen vol met het vervoeren van ernstig zieke coronapatiënten. Daarom transformeerden 3 NH90’s in vliegende ambulances, met aan boord een Aeromedical Evacuation Team van de Operationele Gezondheidszorg. 

De vliegers vervoerden in totaal 4 patiënten naar Sneek, Leeuwarden en Groningen Airport Eelde. “Je vliegt langs, over en tussen gebouwen waar je normaal minimaal 700 voet boven blijft”, vertelt luitenant ter zee 2OC en vlieger Rory. Die civiele omgeving is heel anders dan boven missiegebied en vraagt om speciale procedures. “In geval van verlies van een motor zijn we getraind om veilig door te vliegen of veilig te kunnen landen, met daarbij zo min mogelijk schade voor de omgeving.” Al acht de vlieger de kans dat dit gebeurt erg klein.

30 april werd het patiëntenvervoer weer overgedragen aan de ANWB. In geval van nood kunnen de vliegers en het zorgpersoneel binnen 36 uur het patiëntenvervoer weer overnemen. Deze ‘notice to effect’ blijft tot 15 juni van kracht.

Meekijken achter de schermen van het patiëntenvervoer? Lees dan het artikel in de Defensiekrant. Foto’s: korporaal Gregory Fréni

Knokken met een ‘carrier’

Frisian Flag afgelast en daarom niet internationaal trainen? Mis, want dit voorjaar greep Leeuwarden de kans om met Rafales en een E-2C Hawkeye van het Franse vliegkampschip Charles de Gaulle te oefenen. Die samenwerking stond al op de planning voor Frisian Flag en kon op deze manier toch doorgaan. Best bijzonder, want met een Franse carrier deed Nederland dit nog niet eerder.

Tijdens de oefening Frisian Resiliance, van 23 tot en met 27 maart, voerden Nederlandse F-16’s en een F-35 zowel offensieve als defensieve missies uit. Niet alleen op de vliegtuigen maar ook op het vliegkampschip. Luchtgevechtsleiders van het Air Operations Control Station Nieuw Milligen ondersteunden de Nederlanders daarbij. Voor elke missie werd een ‘agressor’ aangewezen, Frans of Nederlands, met een aanzienlijke gesimuleerde dreiging. Aan de andere deelnemers de taak die door goed gezamenlijk optreden te overwinnen. Deze samenwerking is een mooi voorbeeld van de veerkracht (resiliance) na het niet doorgaan van Frisian Flag. Foto’s: adjudant Arnoud Schoor en Marine Nationale.

982 Squadron ondersteunt binnenlandse missie

982 Squadron doet zijn naam, Technologie & Missieondersteuning, eer aan. De eenheid van Logistiek Centrum Woensdrecht biedt krijgsmachtbreed technologische ondersteuning en kan zijn expertise tijdens de coronacrisis op meerdere gebieden goed inzetten.

Zo vertrok op 16 april het mobiele laboratorium van de Product Verantwoordelijke Eenheid (PVE) Chemical Biological Radiological Nuclear or Explosives van militair complex Dongen richting het voetbalstadion van ADO Den Haag. De wagen is op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid, Werkgelegenheid en Sociale Zaken uitgeleend aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) dat de bus gebruikt als coronatestlab. Het LUMC heeft de bus voor deze gelegenheid met eigen apparatuur ingericht. Monsters die in de drive-through-faciliteit bij het stadion worden verzameld kunnen hier onderzocht worden. De uitslag volgt binnen een uur. Inmiddels ontvangt de Mobiele COVID-19 Post 50 mensen per dag. Ongeveer 10% van de onderzochte mensen is daadwerkelijk besmet. Het mobiele lab blijft nog een aantal maanden staan.

Bij de PVE Special Products maakten medewerkers met 3D-printers speciale deuropeners voor de politie, zodat agenten minder risico lopen op coronabesmetting bij het openen van deuren. Het ontwerp werd ter beschikking gesteld door een ex-collega van de Defensie Materieel Organisatie, Thys Metz. De openers zijn gemaakt van materiaal dat niet snel breekt en vaatwasmachinebestendig is, geheel naar wens van de politie.

Luyt maakt YouTube-filmpjes 

Voor wie het gemist heeft: luchtmachtgeneraal Dennis Luyt filmt tegenwoordig (een deel van) zijn werkbezoeken. In zijn video’s neemt hij de kijker mee achter de schermen van verschillende luchtmachtonderdelen. Daarin laat hij zien hoe luchtmachters het werk aanpassen aan de COVID-19 maatregelen.

Zoals 860 Squadron die 2 weken lang het patiëntenvervoer van de Waddeneilanden overnam en de Koninklijke Militaire School Luchtmacht die de opleidingen weer opstart. Alle video’s zijn verzameld op een YouTube playlist