Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 09 | 2019

Journaal

Luchtmacht- en defensienieuws

CLSK voor het eerst te paard

5 ruiters van het CLSK, samen Team CLSK, hebben eind vorige maand voor het eerst meegedaan aan de jaarlijkse Militaire Prestatietocht te Paard (MPTTP). Als decor voor editie 19 diende de omgeving van Infanterie Schietkamp te Harskamp en het terrein van Nationaal Park de Hoge Veluwe.
De MPTTP is een 1-daagse rij- en oriëntatietocht van 36 kilometer waarin paard en ruiter aan de hand van opdrachten worden getest op kennis en kunde. Team CLSK bestond uit de majoors Fabian van der Molen, Ludolf Prins, Wilbert Dam en Cornelie op ten Noort, en eerste luitenant Maureen Vermeulen. Kijk voor meer info op www.militairruiterbewijs.nl. Foto: Jarno Kraayvanger

Start viering 75 jaar bevrijding in Zeeland

Als start van de feestelijkheden rond 75 jaar bevrijding, werd op 31 augustus stilgestaan bij de lag om de Schelde. De Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht bracht daar een groet aan de WOII-veteranen en de duizenden feestvierders op de Vrijheidsboulevard in Terneuzen. Daar gaf koning Willem-Alexander het startsein door een belboei te luiden.
De belboeien dobberden destijds op de Westerschelde en gidsten met hun geluid de Amerikaanse Libertyschepen door de zee-engte naar Antwerpen. Op het hoogtepunt van de feestelijkheden kwamen drie vliegtuigen van de historische vlucht, de Beechcraft D18S en twee AT-16 Harvards vier maal over het feestterrein aan de Westerschelde, terwijl presentatrice Lisa Wade de veteranen voortelde. Achter het feestterrein voeren voor iedereen zichtbaar diverse oorlogsschepen langs. In een volgende Vliegende Hollander meer aandacht voor de Slag om de Schelde die op 2 oktober 1944 begon en pas op 8 november eindigde. Foto’s: Louis Meulstee

Hondenbiatlon prooi voor politie

Veel geblaf vorige maand op Vliegbasis Woensdrecht. 90 Teams van Defensie en politie uit 6 landen streden er om de winst in de 28steeditie van het Open Militair Kampioenschap Hondenbiatlon. Op een parcours van 11 kilometer door bos en sloten kregen hond en geleider schietoefeningen, zwemmen, een oefening in dressuur en in ‘pakwerken’ te verstouwen.
In totaal waren er 25 hindernissen waarbij kennis, ervaring, maar vooral uithoudingsvermogen van de deelnemers worden op de proef gesteld. Bij de heren won dhr. Vork van de Politie Amsterdam met diensthond Nike. De damestitel ging naar Astrid Haltner uit Zwitserland met Saphira. Bij de heren was het CLSK het hoogst vertegenwoordig door korporaal 1 Stathi met Kyra bij de dames door korporaal 1 Stekelenborg met Benji. Meer zien van de hondenbiatlon? Kijk dan onderstaande carrousel.Foto’s: sergeant Aaron Zwaal

Medisch personeel OGZ verzorgt cursus in Ft. Hood

De Operationele Gezondheidszorg (OGZ) van het Centrum voor Mens en Luchtvaart hield begin september een Operational Readiness Aeromedevac Course (ORAC). De cursus vond plaats in Amerika bij het 302 Squadron in Ft. Hood, Texas. De ORAC wordt gegeven door een ervaren Aeromedevac Evacuation (AE)-instructiegroep bestaande uit militaire vliegerartsen, medisch specialisten en flight nurses.
De ORAC integreert de kennis van eerdere luchtvaartgeneeskundige cursussen, traumatologie, spoedeisende geneeskunde en reanimatiecursussen tot een werkend concept in en rondom helikopters. Tijdens de cursus wordt de werkelijkheid van missies zoveel mogelijk nagebootst. Daarbij leren cursisten het veilig benaderen van en werken in een helikopter, in dit geval de Chinook. Daarmee moet een patiënt zo snel mogelijk naar een ziekenhuis, soms met tactisch vliegen.
Elke oefenmissie wordt door twee instructeurs (een combinatie van een medisch specialist en een flight nurse instructeur) beoordeeld, enerzijds op AE-vaardigheden (veiligheid, communicatie, situational awareness en samenwerking als team) anderzijds medisch inhoudelijk. De ORAC wordt afgesloten met een theorie-examen en ten minste vijf uitgevoerde oefenmissies waarbij de kandidaat meerdere keren in de “lead” is. Om Rotary Wing Aeromedevac Evacuations in missiegebied uit te voeren, moeten de cursisten de ORAC positief afronden. Meer zien van de Orac, bekijk dan onderstaande fotocarrousel. Foto’s: sergeant Jan Dijkstra

NH90’s op Wereldhavendagen

Naast alle demonstraties op de kades en in het water, was er tijdens de Wereldhavendagen op 5 en 6 september ook een boven het water te zien. Daar stal een NH90 van het 860 Squadron de show.
De marine liet onder andere zien en hoe zij een koopvaardijschip bevrijdt van piraten en hoe drugsmokkelaars in het Caribisch gebied worden onderschept. In beide gevallen speelt de NH90 een belangrijke rol. Aan boord van het amfibisch transportschip Zr.Ms. Rotterdam dat aan de kade lag, waren 2 NH90’s voor het publiek van binnen en buiten te bekijken. Foto’s: sergeant Jasper Verolme

Evenement ‘75 jaar vrijheid’: reserveer nu!

Wat was eigenlijk de bijdrage van de luchtmacht tijdens de Slag om de Schelde? En hoe zag Woensdrecht er rond '44/'45 uit? Op zaterdag 5 oktober is die reis te maken vanuit de bezetting, naar de bevrijding, om vervolgens een kijkje te nemen op de Vliegbasis Woensdrecht van nu Een bijzonder evenement voor veteranen, post-actieven, inwoners van Woensdrecht, en werknemers van de vliegbasis.
In oktober dit jaar vinden in de wijde omgeving rond de vliegbasis herdenkingen plaats. Op de vliegbasis doen we met vliegshows van onder andere een Spitfire, Harvard, Beaver, en Hawker Hunter. We laten bezoekers hun hart ophalen bij voertuigen uit WOII, genieten van demonstraties van onder andere de brandweer, en een kijkje nemen bij onze bergingsdienst.
U bent als werknemer, samen met uw familie, ook van harte welkom op 5 oktober. U kunt uw kaartjes bestellen via www.universe.com/75jaarvrijheid.

‘Ronkend’ succes op Volkel

Ruim vijftig kinderen, cliënten van de Geestelijke Gezondheidszorg Oost Brabant, beleefden begin september op Volkel de dag van hun leven. Met de eigenaars aan het stuur, maakte ze in Ferrari’s een supersnelle rit over de start- en landingsbaan.
Een presentje van Forza Ferrari Service Oss. Ook konden de kids een F-16 van dichtbij bekijken, zich laten schminken in een speciale gecreëerde beauty salonen demonstraties bekijken van brandweer en hondenbewaking. Het evenement was bedoeld om geld in te zamelen voor GGZ Oost-Brabant. Tegen die achtergrond fietste personeel van Vliegbasis Volkel daags voor het evenement door Nederland, wat 12.400 euro opleverde. Met het ingezamelde geld wil GGZ Oost-Brabant afdelingen en wachtruimtes ‘aankleden’. Foto’s KLu

Uitzendbel terug op Volkel

De uitzendbel van Volkel is weer thuis. Begin september hing basiscommandant kolonel Rob van den Heuvel het ding terug op zijn vertrouwde plek, tegenover het GEVO-gebouw. De bel gaat sinds 1996 mee op elke missie van het personeel van Volkel. Dat waren er nogal wat: Villa Franca, Amendola, Irak, Kirgizië, Afghanistan, Sardinië, Polen, het Midden-Oosten en recentelijk Jordanië. De bel symboliseert de verbondenheid tussen het personeel van de Brabantse basis. Dat hij nu weer op Volkel hangt, betekent dat iedereen weer thuis is. Foto: KLu 

Begroting Defensie 2020: repareren en moderniseren

In 2020 gaat Defensie door met het herstellen en moderniseren van de krijgsmacht. Sinds het begrotingsdieptepunt in 2014 heeft Defensie in 2020 iets meer dan € 3 miljard extra te besteden. Het budget van Defensie komt daarmee op € 11,035 miljard. Daar worden onder andere 9 extra F-35’s van aangeschaft. Dat werd onder andere bekendgemaakt op 17 september, Prinsjesdag.
Positieve geluiden zijn er zeker. Defensie investeert in 2020 in zijn mensen, want zonder hen is er geen krijgsmacht. De nadruk ligt op de verdere modernisering van het loongebouw. Staatssecretaris van Defensie Barbara Visser: “De organisatie heeft een structureel tekort aan medewerkers en blijft zich in 2020 inzetten om personeel te werven en behouden. Daar waar het nodig is, gaan we samenwerken met andere organisaties of bedrijven.” Ook schaft Defensie in 2020 nieuw materieel aan en moderniseert oud materieel. Er worden nog eens 9 extra F-35’s aangeschaft bovenop de 37 die al zijn besteld. Kosten: zo’n 700 miljoen euro. De extra toestellen vormen het begin van een derde Nederlandse F-35 squadron, maar een volwaardig squadron bestaat uit 15 toestellen. Daarnaast zet Defensie stappen voor de invoering van een nieuwe IT-infrastructuur, de vervanging van PC-7’s en de modernisering van de NH90’s. Ook de munitievoorraden worden verder aangevuld en wordt er geïnvesteerd in de ondersteuning en inzetbaarheid van de Special operations Forces.
Maar zéker niet alles is positief. Binnen de NAVO is afgesproken dat alle landen 2% van het bruto binnenlands product aan Defensie besteden in 2024. In Nederland staat de teller op dit moment op 1,35% en naar verwachting dat in 2024 ongeveer even hoog. Nederland is er dus nog lang niet. Meer zien van de luchtmachtinzet tijdens Prinsjesdag? Bekijk dan onderstaande fotocarrousel. Foto’s: sergeant-majoors Gerben van Es en Hille Hillinga, sergeant Jasper Verolme

Crashtender helpt Tilburg uit de brand

Een E-One Titan Crashtender brandweervoertuig van Vliegbasis Gilze Rijen schoot op 20 september te hulp bij een zeer grote brand op een industrieterrein in Tilburg. Dat gebeurde op verzoek van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.
Op industrieterrein Kraaiven woedde brand in maar liefst 4 panden. Om die te blussen waren 80 spuitgasten opgetrommeld. Een 2e Crashtender van het CLSK stond ‘stand by’. Foto: KLu

Defensie zoekt naar vervanger Gulfstream

Defensie gaat op zoek naar een vervanger voor de Gulfstream IV van het 334 Squadron. Dat liet staatssecretaris Barbara Visser de Tweede Kamer op 26 september laten weten. De voorkeur gaat naar een jong gebruikt toestel. De keuze viel daarop nadat is gekeken naar de aanschafkosten. Ook een rol speelden de gegarandeerde beschikbaarheid en de relatief korte tijd die nodig is om een vliegtuig aan te passen aan militair gebruik.
Voor het vervoer van VIP’s of kleine groepen personen, onder meer naar risicovolle inzetgebieden, heeft Defensie sinds 1996 een Gulfstream IV. Dit in 1987 gebouwde passagiersvliegtuig is technisch verouderd en aan het einde van zijn levensduur. Het vliegtuig vertoonde de laatste jaren steeds meer mankementen. Daarnaast is het bereik te klein evenals het aantal passagiers dat kan meevliegen. Het nieuwe toestel moet minimaal 12.000 kilometer in 1 keer kunnen overbruggen en plaats bieden aan minimaal 13 passagiers. Ook krijgt het een zelfbeschermingssysteem tegen infraroodgeleide luchtdoelrakketten en militaire communicatieapparatuur aan boord.
Met de vervanging is een bedrag van tussen de €25 en €100 miljoen euro gemoeid. De verwachting is dat de kosten ruim onder het maximum blijven. Defensie wil gelijk beginnen met het vervangingstraject. Het toestel wordt naar verwachting in 2021 in gebruik genomen.

Taptoe in teken 75 jaar bevrijding

De Nationale Taptoe in Ahoy stond dit jaar in het teken van 200 jaar militaire muziek en 75 jaar bevrijding. Voor het eerst traden alle Nederlandse militaire kapellen samen op. Bezoekers werden meegenomen in een muzikale reis door de tijd. Op de zaterdag 28 september bezocht Koning Willem-Alexander de taptoe.
3000 veteranen en dienstslachtoffers trapten vrijdagmiddag af met een speech van Commandant der Strijdkrachten luitenant-admiraal Bauer. Onder begeleiding van de muziek van Band of Brothers vergeleek de hoogste militair de muziekkapel met een militaire eenheid en de militair met een instrument. Samen zijn zij sterker.
Naast het optreden van onder andere het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht had de Belgische evenknie de eer het militaire muziekfestijn te openen. De United States Air Force Honor Guard Drill Team zorgde met hun onnavolgbare wapenmanoeuvres voor groot ontzag. Ook de traditionele band van het Koreaanse ministerie van Defensie kon met zijn prachtige uitdossing en aparte geluid op een groot applaus rekenen.
Het verloop van de luchtlandingsoperatie Market Garden werd verteld aan de hand van filmbeelden en een model van een glider met jeeps, motoren en Airborne troepen, ondersteund door muziek van meerdere kapellen waarbij natuurlijk de pipes en drums niet ontbraken. Volgens veel bezoekers was de kwaliteit dit jaar uitzonderlijk hoog. Foto’s: Louis Meulstee