13

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 07-08 | 2018

Journaal

Luchtmachtdagen 2019 op Vliegbasis Volkel

Na 2 jaar afwezigheid vinden er in 2019 weer Luchtmachtdagen plaats. Locatie: vliegbasis Volkel. Data: vrijdag 14 en zaterdag 15 juni. Tijdens het evenement kan het publiek kennismaken met onze mensen en middelen en krijgen de bezoekers een kijkje bij de luchtmacht en de manier waarop die wereldwijd wordt ingezet.
De laatste Luchtmachtdagen waren op Vliegbasis Leeuwarden in 2016. De Luchtmachtdagen van 2017 gingen niet door, zo besliste luitenant-generaal Dennis Luyt, Commandant Luchtstrijdkrachten: “We moesten ons echt concentreren op het herstel van onze inzetbaarheid. Alhoewel ik me realiseer dat we er met dat herstel nog niet helemaal zijn, gaan we wel de goede kant op. In 2019 gaan we verder met dat herstel, maar ook met oefeningen en inzet. Tegelijkertijd is het ook heel belangrijk dat we aan de maatschappij laten zien wat voor belangrijk werk we doen. Luchtmachtdagen zijn een gezamenlijke effort waar we als gehele luchtmacht onze schouders onder zetten. Teamwork is in ons werk altijd belangrijk, ook bij de organisatie van dit prachtige publieksevenement.”

streep

Defensie koopt 4 onbemande MQ-9 Reapers

Defensie heeft een overeenkomst gesloten met de Verenigde Staten voor de aanschaf van 4 MQ-9 Reapers. De ondertekening voor de levering vond op 17 juli plaats tijdens de Farnborough International Airshow in Engeland. In 2015 werd de aanschaf nog uitgesteld, maar dankzij het extra geld van dit kabinet kunnen de toestellen alsnog worden gekocht. Naar verwachting komen de Reapers vanaf de zomer van 2020 naar Nederland.
Met de overeenkomst zijn niet alleen de toestellen en bijbehorende sensoren gemoeid, maar ook 4 grondstations. De MQ-9 is een zogenoemde MALE UAV; een Medium Altitude Long Endurance Unmanned Aerial Vehicle. Dit op afstand bestuurde vliegtuig is 24 uur per dag tot circa 13 kilometer hoogte inzetbaar. De toestellen zijn wereldwijd inzetbaar voor uiteenlopende (observatie-)missies. De verzamelde informatie wordt gebruikt voor inlichtingenproducten die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan militaire missies. Ook kan het gaan om humanitaire operaties of steunverlening aan civiele autoriteiten.
Vice-admiraal Arie Jan de Waard en Director Defense Security Cooperation Agency lieutenant-general Charles Hooper ondertekenden de zogenoemde Letter of Acceptance. De Reapers worden ingedeeld bij het 306 Squadron dat opnieuw wordt geactiveerd en gaat opereren vanaf Vliegbasis Leeuwarden. Foto’s: Defensie

streep

Luchtdefilé boven vierdaagse

Tijdens editie 102 van de Nijmeegse Vierdaagse, midden juli, bracht een formatie van het Defensie Helikopter Commando de tienduizenden wandelaars een eerbetoon.
Voor het van oorsprong militaire wandelevenementhadden zich 5.849 militairen uit 28 landen ingeschreven. Op de militaire rustplaats Charlemagne kregen zij het begeerde Vierdaagsekruisje.
Ook in de uitzendgebieden deden militairen mee aan de ‘vierdaagse’. In Irak, Jordanië en Mali liepen zij aangepaste afstanden. In Irak en Jordanië gebeurde dat voor het eerst; in Mali al voor de 3e keer. Foto: Luchtmacht

streep

C-LSK bezoekt Qatar

Nederland draagt nog steeds haar steentje bij aan de Operatie Inherent Resolve (OIR), met de missie Air Task Force Middle East (ATFME). OIR, en dus ook ATFME, wordt vanuit het Combined Air Operations Centre (CAOC) in Qatar aangestuurd. Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt, bracht eind juli een bezoek aan onze collega’s die daar gestationeerd zijn.
Luyt sprak de 4 Nederlandse collega’s die momenteel werkzaam zijn op het CAOC en met internationale partners. Ook reikte hij 2 coins uit met een woord van dank aan Canadese collega majoor Chris Labbe en aan de Amerikaanse kapitein Todd Johnson. Vanuit het CAOC in Qatar wordt de missie in Irak en Syrië gedirigeerd. Het is het zenuwcentrum van de operatie OIR. Foto’s: Luchtmacht

streep

Hoe red je cultureel erfgoed?

Een collectie van onschatbare waarde van een etnografisch museum wordt met volledige verwoesting bedreigd door brand. Een medewerker van een ministerie van Cultuur is snel aanwezig. Over elke poging om (een deel van) de collectie te redden moet worden onderhandeld met de brandweercommandant. Die heeft andere zorgen: het vuur onder controle te krijgen. Dan volgt nog een explosie…
Dat was het scenario voor de afsluitende oefening van de cursus First Aid to Cultural Heritage in Times of Crisis. Die vond plaats bij de Koninklijke Militaire School Luchtmacht op de Vliegbasis Woensdrecht. 24 deelnemers uit 23 landen van alle continenten bekwaamden zich vanaf 6 augustus 3 weken in het redden van erfgoed. In het dagelijks leven zijn de cursisten conservator, archeoloog of archivaris en sommigen militair of crisiscoördinator. Om de oefening zo realistisch mogelijk te laten verlopen, werd deze gehouden op het Brandweer Oefen- en Trainingscentrum op de basis. De deelnemers moesten een kleine brand blussen en wensen en activiteiten afstemmen met de commandant ter plaatse. De opdracht was na afloop feedback aan de instructeurs te geven over de oefening.

streep

NH90 in ‘aankoopconfiguratie’ afgeleverd

Het 980 Squadron op het Logistiek Centrum Woensdrecht droeg op dinsdag 14 augustus de eerste NH90 in de definitieve aankoopconfiguratie aan het 860 Squadron over.
De N-319 is het eerste Nederlandse exemplaar in de Maintenance Release 1 (MR1) configuratie. Sinds de introductie van de eerste NH90 in 2010 opereerde de vloot in verschillende configuraties, maar nog niet in de uiteindelijk gewenste configuratie. Vanaf dit moment zullen alle Nederlandse NH90’s via hun geplande base maintenance inspectie of Retrofit-modificatie op MR1-standaard worden gebracht. Foto: sergeant-majoor Gerben van Es

streep

UFO ontmaskerd

Nauwe samenwerking tussen Vliegbasis Leeuwarden, de Joint Meteorologische Groep (JMG) en het Space Security Center (SSC) heeft beging augustus geleid tot een verklaring voor een aantal raadselachtige foto’s. Op 30 juni maakte de heer Wolthekker uit Leeuwarden een aantal foto’s (boven) van een fel licht aan de hemel dat langzaam richting het noordwesten bewoog. Nader onderzoek door de JMG en het SSC wees uit dat dit geen UFO, maar een satelliet was!
Recent kwamen via sectie communicatie Vliegbasis Leeuwarden bovenstaande foto’s binnen bij meteobriefer luitenant Marcel Tubben van Vliegbasis Leeuwarden. De vraag bij de oplichtende stip met zweem lag voor de hand: welk verschijnsel zien we hier? Het antwoord lag niet voor de hand en Marcel riep de hulp in van majoor Willem-Pieter van der Laan, van de JMG. Een reflectie van het licht van de ondergaande zon lag voor de hand, maar op welk object en vanwaar die zweem? De linker foto was geschoten om 20.41 uur, de rechter rond 20.52 uur. Zou het een satelliet zijn? Van der Laan riep de hulp in van kapitein Michel Bulte van het SSC. Daar houdt men zich onder ander bezig met het catalogiseren van objecten in een baan rond de aarde. Michel vulde de gegevens in en wat bleek: juist waar de stip zich bevond, berekende de computer satelliet Iridium 128 (foto onder). Toen rees de vraag, kan zo’n satelliet zoveel licht van de zon reflecteren dat het in de schemer zichtbaar is? Het antwoord luidt: ja. De Iridiumsatellieten bevinden zich in een lage baan boven het aardoppervlak en hebben antennes en zonnepanelen aan boord die zo groot zijn als deuren. Die kunnen lichtflitsen geven zo sterk dat ze bij daglicht op aarde te zien zijn.
Als laatste vraag bleef over wat de zweem veroorzaakte. Daarvoor gaf de JMG de oplossing. Op 30 juni lag Nederland onder een hogedrukgebied. Daarin hoopte zich stof en vocht op Zo’n laagje heet een ‘hazy layer’ of heiige laag.

streep

Rescue Vlissingen

Op woensdag 15 augustus was de 11e editie van tweejaarlijkse evenement Rescue Vlissingen. Het doel is om de bezoekers op een ontspannen manier kennis te laten maken met alle facetten van hulpverlening, in de breedste zin van het woord. Dit door middel van static displays, activiteiten en demonstraties te land ter zee en in de lucht. Foto’s: Nathan Alblas

streep

Zorg om vliegend erfgoed

Stichting Vrienden van de Catalina PH-PBY en de Stichting Exploitatie Catalina PH-PBY maakten begin augustus bekend dat hun toestel weer vliegwaardig is, maar dat 2018 wel het laatste jaar is. De vliegoperaties worden per 1 oktober beëindigd en de Catalina lijkt verkocht te gaan worden.
De VVD sloeg op 11 augustus alarm nu het historische amfibievliegtuig Nederland dreigt te verlaten vanwege geldgebrek en overheidsregels. De Catalina speelde een heldenrol tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië. Het oudste vliegende exemplaar ter wereld staat op Lelystad Airport. Tot overmaat van ramp meldde de Stichting Exploitatie Catalina dat de flypass bij de Nationale Herdenking op 15 augustus bij het Indisch Monument in Den Haag niet kon doorgaan vanwege motorpech. “Voor ons en voor degenen die nog met ons zouden vliegen zeer frustrerend. We kunnen geen ijzer met handen breken en moeten het onvermijdelijke ondergaan”, aldus voorzitter Tietse van Dorp.
VVD-Kamerlid Remco Dijkstra wil dat minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) alles uit de kast haalt om het vliegend erfgoed te redden. De liberaal wil opheldering over de regelzucht waar de stichting mee te maken heeft en dat het kabinet mogelijke subsidies bekijkt. Dijkstra noemde het ’eeuwig zonde’ als het toestel verdwijnt uit ons land.

streep

Leeuwarder F-16’s trainen met USAF-soortgenoten en F-22’s

Op de Amerikaanse vliegbasis Spangdahlem in Duitsland waren midden augustus een aantal F-22 Raptors uit de Verenigde Staten te gast. Behalve dat deze met de lokale F-16’s van de 52th Fighter Wing vlogen, maakten ook Nederlandse F-16’s gebruik van hun aanwezigheid. Op uitnodiging van Spangdahlem nam een Leeuwarder duo het in een ochtendmissie op tegen de 5e generatie jachtvliegtuigen uit Florida. Na een lunchstop op de Duitse basis vlogen de F-16’s van het 322 Squadron tegen de lokale F-16CJ’s. Coördinatie en briefing vonden plaats via e-mail en telefoon. Debriefing en rondleiding met F-22 vliegers vond plaats op Spangdahlem. En hoe brachten de Nederlanders het er vanaf? Niet heel slecht: 4-0 voor de KLu! Foto’s: Joris van Boven

streep

Vietnam-veteraan na 50 jaar herenigd met eigen vliegtuig… op Teuge

Een onwaarschijnlijk toeval: de Apeldoornse modelbouwer Jerry Burgstede vond in een uithoek van het internet foto’s van een vergeeld logboek van een Vietnam-veteraan. Zijn oog viel op de registratie van een vliegtuig in dat logboek: US Air Force 21300. En laat nou precies dát vliegtuig net 3 kilometer verderop in een klein museum van de Stichting Postbellum staan, op Vliegveld Teuge. En dat niet alleen, want het vliegt nog met enige regelmaat.
Het contact werd gelegd met veteraan David Robson. E-mails vlogen heen en weer naar het verre Australië, waar de vlieger vandaan kwam en nog steeds woont. Australië vocht destijds mee aan de zijde van de VS in Zuid-Vietnam. Robson wilde zijn oude toestel zéker weer eens terugzien. Op 27 augustus vonden de 2 elkaar weer in de Skydeck Hangar op vliegveld Teuge. Foto’s: Stichting Postbellum

streep

Soesterberg Luchtvaartdagen

Het waren bijna échte Luchtmachtdagen, maar de Soesterberg Luchtvaartdagen op 25 en 26 augustus hielden het beperkt tot een static show. Meer dan 20 vliegtuigen stonden buiten op het grote platform van het Nationaal Militair Museum opgesteld zodat het publiek ze van dichtbij kon bekijken.
Het merendeel van de toestellen staat normaliter in opslag en is dan niet voor het publiek te zien zoals de Fouga Magister, Fokker S.14 machtrainer, RF-84G Thunderflash en T-37 Tweet. Hoogtepunt voor velen was de McDonnell Douglas F-4E Phantom. De iconische Amerikaanse jachtbommenwerper stond tussen 1969-1978 op Soesterberg gebaseerd bij het 32nd Tactical Fighter Squadron van de Amerikaanse Luchtmacht. Dat had als taak het beschermen van het Nederlandse en West-Europese luchtruim. Het toestel stond zeer toepasselijk opgesteld tegenover zijn vijand van Koude Oorlog, de Russische MiG-21 Fishbed. Foto’s: Paul Tolenaar