13

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 01-02 | 2018

Journaal

Belgische QRA onderschept Russische bommenwerpers

Ongenode gasten in het Nederlandse luchtruim. 2 Russische T-160 bommenwerpers vlogen op 15 januari het Nederlands verantwoordelijkheidsgebied binnen, zonder zich te houden aan afgesproken procedures. 2 Belgische F-16’s onderschepten de bommenwerpers. De luchtgevechtsleiding van het Air Operations Control Station in Nieuw Milligen stuurde de F-16’s aan.

Boven de Noordzee identificeerden de Belgen, afkomstig van vliegbasis Florennes, het duo Russische ‘Blackjacks’. De jachtvliegtuigen volgden de Russen totdat de Royal Air Force de begeleiding overnam. De Belgen bewaken tot en met augustus het luchtruim van de Benelux. Foto’s: uit archief de Vliegende Hollander

streep

Eindhoven proefkonijn voor nieuw gladheidbestrijdingssysteem

Vliegbasis Eindhoven heeft sinds 11 januari een nieuwe sensor in huis om de wegdekconditie van de start- en landingsbaan te meten. Dit zogenoemde ‘Marwis’-systeem maakt het mogelijk strooimiddelen beter te doseren. Het is een proef. Als die een succes blijkt, overweegt de luchtmacht het systeem voor alle militaire vliegvelden in te zetten.

De sensor is op een auto geplaatst en verzamelt realtime data als het voertuig over het landingsterrein rijdt. Het systeem kan 100 metingen per seconde uitvoeren en let onder meer op de frictie, grip, wegdektemperatuur, het ijspercentage en de waterlaagdikte op het wegdek. Marwis kan tevens gegevens verstrekken voor de zogenoemde Runway Condition Codes die onder meer worden gebruikt bij het opstellen van de noodzakelijke rapporten die elke cockpitbemanning krijgt voor vertrek of landing. De luchthaven van Saarbrücken in Duitsland gebruikt het systeem ook. Daar werd, door deze efficiëntieslag, de aanschaf in korte tijd terug verdiend. Foto: KLu

streep

Nieuwbouw Leeuwarden voor F-35’s

Vliegbasis Leeuwarden krijgt een nieuw kantoor- en lesgebouw voor F-35 operaties. Commandant Vliegbasis kolonel Arnoud Stallmann en directeur Transacties en Projecten van het Rijksvastgoedbedrijf Roger Mol, ‘openden’ op 12 januari officieel de bouw.

Het nieuwe kantoor- en lesgebouw voor het 322 Squadron wordt gebruikt voor de training van vliegers en de planning van operaties met F-35’s. De start ervan is een belangrijke mijlpaal in het project ‘Infrastructuur F-35’. Het is het eerste zichtbare object in een reeks van zo’n 33 projecten en maakt de transitie naar een 5e generatie luchtmacht tastbaar. Het Rijksvastgoedbedrijf is opdrachtgever namens Defensie en coördineert de bouwwerkzaamheden. Het pand is naar verwachting in november 2018 klaar. Foto’s: Defensie en sergeant Jan Dijkstra

streep

Discussie over defensienota

“Wat we vandaag beslissen, raakt de krijgsmacht van 2050.” Dat zei minister van Defensie Ank Bijleveld op 16 januari tijdens een bijeenkomst in Den Haag over de defensienota. Die verschijnt in het eerste kwartaal van 2018. “We moeten keuzes voor de toekomst maken. Dat kunnen en gaan we niet alleen doen.”

Defensie organiseerde de bijeenkomst in samenwerking met de Atlantische Commissie. De bijna 200 gasten kregen de gelegenheid mee te denken over belangrijke vraagstukken over Defensie. De thema’s personeel, cyber en bondgenootschappelijke verdediging kwamen vooral aan bod. Volgens de aanwezigen zou Defensie vooral in deze zaken moeten investeren. “Defensie is een prachtig bedrijf”, merkte CDA-kamerlid en oud-pelotonscommandant Hanke Bruins-Slot op. “Maar als je niet genoeg personeel hebt, dan heb je ook niks aan nieuwe spullen.” Generaal-majoor der mariniers b.d. Frank van Kappen, nu Eerste Kamerlid voor de VVD heeft het de hoogste prioriteit een Deltaplan voor Defensie op te stellen. “Een plan voor de lange termijn dat je boven alle politieke partijen uit kunt tillen. Zo’n plan is nodig om de veiligheid te kunnen blijven garanderen. Ik hoop dat deze minister dat voor elkaar krijgt.”

streep

Mijlpaal instandhouding Cougar

Voor de instandhouding van de Cougars tot ‘end-of-life’ is een belangrijke mijlpaal bereikt. Commandant Logistiek Centrum Woensdrecht commodore Richard Laurijssen en Sales Director van Heli-One Kevin Charles ondertekenden het Base Maintenance contract op 17 januari.

Door deze verbintenis wordt maximale flexibiliteit verkregen in de instandhouding van de Cougar van het 300 Squadron tot het einde van de levensduur. Die is essentieel om de ambitie van Defensie mogelijk te maken: de Cougar uitsluitend inzetten voor special operations en medische evacuatiemissies. Foto’s: Evert-Jan Daniels

streep

Aeronamic en LCW werken samen aan onderhoud F-35

Specialist in luchtvaarttechnologie Aeronamic gaat in nauwe samenwerking met het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) het onderhoud verzorgen aan het PTMS-systeem voor alle Europese F-35’s. PTMS regelt de energiehuishouding, zoals het starten van de motor, de noodstroomvoorziening, cabinedruk en koeling aan boord van de F-35.

De selectie van Aeronamic om onderhoud uit te voeren aan delen van de F-35 is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen het bedrijf en de luchtmacht. Beide partijen creëren hiermee een basis die voor verdere werkgelegenheid in de regio zorgt. Zo worden er 50 nieuwe functies verwacht op Woensdrecht. Foto: KLu

streep

Monument Lancaster onthuld

Op zondag 21 januari was het precies 75 jaar geleden dat de Lancaster W4335 PM-F van het RAF No.103 Squadron middenin het centrum van Enschede neerstortte. Tijdens een indrukwekkende bijeenkomst op initiatief van Eric Heijink werd een plaquette onthuld die herinnert aan de tragische gebeurtenis. Een erewacht van de luchtmacht zorgde voor een passend eerbetoon bij de ceremonie.

Door problemen aan de motoren steeg de Lancaster van gezagvoerder Ted Laing en zijn bemanning pas op toen de rest van de aanvalsgroep al een aantal minuten onderweg was. De Lancaster had als doel het bombarderen van de industrie bij de Duitse stad Essen. Al op de heenreis werd de Lancaster pal boven Enschede onderschept door een Duitse nachtjager van Fliegerhorst Twente. Na enkele rake salvo’s dook de bommenwerper omlaag om vervolgens middenin de binnenstad van Enschede neer te stortten, en wel bovenop de villa van de familie Ledeboer aan de Noorderhagen. Gelukkig was de familie juist die avond weg, zodat onder de burgerbevolking slechts één gewonde viel. Van de Lancaster verloren alle inzittenden het leven.

Enschede ontsnapte die dag aan een veel grotere ramp. De Britse bommenwerper had naast een lading brandbommen een 2 ton zware Blockbuster bom aan boord. Die was ontworpen om in een keer een hele woonwijk of fabriekscomplex weg te vagen. De bom ontplofte wonderwel niet tijdens de crash, maar is waarschijnlijk opengespleten en vervolgens opgebrand. Anders had het centrum van Enschede er nu heel anders uitgezien. No.103 Squadron verloor in WO II liefst 135 Lancasters. Foto’s: Eric Heijink. Onder: afbeelding van hoe een Lancaster van No.103 Squadron er uitzag.

streep

Staatssecretaris en P-CDS prijzen personeel in de VS

Staatssecretaris Barbara Visser en Plaatsvervangend Commandant der Strijdkrachten luitenant-generaal Martin Wijnen bezochten eind januari de Verenigde Staten. Ze spraken daar met het geplaatste Nederlandse defensiepersoneel.

Visser en Wijnen brachten een bezoek aan Washington waar ze onder andere spraken met diverse Amerikaanse defensiefunctionarissen over nieuwe samenwerkingsmogelijkheden en met de Nederlandse attachés en defensiemedewerkers die materieel verwerven. Op Fort Hood bezochten Visser en Wijnen het 302 Squadron. Bij het 148th Fighter Squadron op Tucson vlogen Visser en Wijnen mee in een F-16 en hoorden ze over het belang van luchtoverwicht en spraken over de diverse missietypen.

Op Edwards ten slotte keken ze bij 323 Test & Evaluation Squadron. Visser: “Het is belangrijk om van dichtbij te zien op welke plekken onze militairen in de VS samen trainen en opleiden. De Amerikanen waarderen de inzet en kwaliteit van onze mensen. Maar belangrijker nog is het enthousiasme en de passie van onze mensen in Fort Hood en Tucson. In Edwards was het inspirerend om te zien hoeveel pionierswerk een kleine, maar zeer gemotiveerde club Nederlandse militairen doet.” Foto: KLu

streep

Speciale transportcontainers ‘redden’ ATF ME

Het leek even roet in het eten te gooien, maar door een creatieve oplossing uit de koker van het CLSK en Matlogco kon de ATF ME-missie zonder vertraging door gaan. Door de inzet van speciale transportcontainers waarin lithium vervoerd werd, kon het deployment naar Jordanië voortgezet worden.

Het vervoer van lithiumbatterijen en -cellen is gebonden aan steeds strengere nationale en internationale wet- en regelgeving. Dit alles heeft te maken met het gevaar dat lithium op onvoorspelbare momenten onder bepaalde condities kan ontbranden en waarvan bekend is dat blussen daarvan zeer moeilijk is. Door een snelle en resultaatgerichte samenwerking tussen het CLSK en het cluster Verpakkingen van Matlogco-assortimentsmanagement is tijdig voorzien in een aantal containers die net voor de kerstdagen beschikbaar kwamen.

De transportcontainers met ingebouwde sensoren zijn uitgerust met een ongevaarlijke aerosolspray die wordt geactiveerd bij 180 graden Celsius. De container heeft een brandvertragend vermogen tot 30 minuten en is bestand tot maximaal 1.000 graden Celsius in de container, waarbij de buitenzijde niet boven de 65 graden Celsius komt. Binnen het CLSK wordt nu nagedacht om het gebruik van deze containers verder uit te breiden voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Foto’s: Matlogco

streep

F-16 vliegt tegen kabel in USA

Een Nederlandse F-16 vloog op 12 februari boven de Amerikaanse staat Arizona tegen een metalen kabel. Dat gebeurde in de buurt van Black Canyon City om 10 uur ’s ochtends. De vlieger bleef ongedeerd. Hij wist het behoorlijk beschadigde toestel bovendien nog veilig aan de grond te zetten op de internationale luchthaven van Phoenix.

De vlieger maakt deel uit van een F-16-detachement uit Nederland dat bij het Netherlands Detachment Tucson Arizona extra trainingsuren maakt. Defensie onderzoekt de toedracht van het ongeval.