07

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 11 | 2016

‘Alles bij LVNL ademt luchtverkeersleiding’

AOCS NM op weg naar nieuwe werkplek Schiphol

De ingebruikname van een nieuw supervisor-eiland, nieuwe lockerruimtes, kennismakend personeel van het Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS NM), contracten voor een nieuw luchtverkeersleidingssysteem en een extra gebouw. Zomaar een greep uit de vele acties met een link naar civiel-militaire co-locatie. De eindstreep voor het samen opereren vanuit 1 gebouw komt in zicht. Of met de woorden van programmamanager commodore bd Paul Mulder: “2 years down, 1 to go!”

‘Leuk, interessant en spannend; het opent nieuwe deuren in de samenwerking die we al jaren hebben.’

‘De militaire luchtverkeerleiding pakken we op uit Nieuw Milligen en zetten het neer op Schiphol-Oost’

Naam: Nelleke Commelin

Rang: Kapitein

Functie: Luchtverkeersleider Area Control

Al een aantal jaar bereiden de militaire luchtverkeersleiders zich voor op de verhuizing van de Veluwe naar Schiphol, van het AOCS NM naar LVNL. Zo ook kapitein Nelleke Commelin, Senior Radar Controller, dagelijks bezig met Area Control. Lees in de kantlijnstreamers haar verhaal.

‘Al het AOCS-personeel volgt een introductieprogramma van ongeveer een dag; we zijn hier zeer positief ontvangen’

Aan de omvangrijke civiel-militaire exercitie voor co-locatie liggen Single European Sky (SES)-doelen ten grondslag: effectief luchtruimgebruik en kostenefficiëntie. Voldoen aan de Europese SES-gedachte is mooi, maar de echte kick is het werken aan 1 doel door 2 verschillende organisaties. Met nog 1 jaar te gaan is het vertrouwen in een veilige civiele én militaire operatie vanuit 1 locatie groot, ook bij de opdrachtgevers.

‘Alles is goed uitgelegd en het meeste goed geregeld; hier en daar zijn er nog een paar plooien die moeten worden gladgestreken’

Mammoettanker

Eén van de uitgangspunten van het programma civ-mil co-locatie is zo min mogelijk overlaten aan toeval. Onlangs werd een ‘Gateway Review’ afgerond. Via interviews met betrokkenen werden vragen gesteld over het verloop van het programma. Het eindrapport was geen aanleiding voor grote aanpassingen. Het programmateam vergelijkt het managen van het traject als het besturen van een mammoettanker: voorzichtig manoeuvreren. In november is ook voor de tweede keer een enquête gehouden onder alle direct betrokkenen, met als centrale vraag: “Ben je er klaar voor?”.

‘Voor mij betekent de verhuizing naar Schiphol bijna een halvering van mijn woon/werkverkeer; daarmee heb ik geluk’

Koningin Maxima Kazerne

De komst naar Schiphol-Oost is voor de militairen een grote verandering, ook in de persoonlijke sfeer. Circa 80 mensen verlaten straks hun vertrouwde werkomgeving en sommigen krijgen flink langere woon/werk-reistijden. Een aantal militairen kan daarom een tijdelijk onderkomen krijgen de Koningin Maxima Kazerne in Badhoevedorp. Het zijn niet alleen luchtverkeersleiders die naar Schiphol-Oost komen. De circa 20 andere militairen krijgen op basis van hun functie een werkplek bij soortgelijke LVNL-afdelingen. Een nieuw inrichtingsplan is in de maak waarbij de nadruk ligt op een vlekkeloze invoering en op synergie.

‘We blijven dan ook een militaire eenheid, het 711 Squadron, met een eigen commandant’

Kennismaken met LVNL

Werken op Schiphol is een verplichte verplaatsing waar de militairen toch met gemengde gevoelens tegenaan kijken. Na meer dan 50 jaar verlaten ze hun zo vertrouwde omgeving. Om AOCS-collega’s een warm welkom te geven, is de afgelopen maanden gestart met wekelijkse kennismakingsbijeenkomsten. Het luchtmachtpersoneel kon het gebouw bekijken, de sfeer proeven, de operationele zaal verkennen en lunchen in het bedrijfsrestaurant. Een luchtverkeersleider van LVNL trad op als gastheer of -vrouw. De militairen gingen in gesprek met hun toekomstige zaalgenoten en zagen hoe het er aan toegaat op de civiele werkposities. “Alles bij LVNL ademt luchtverkeersleiding”, was de reactie van één van de militairen.

Verbouwing OPS room

Het meest zichtbare van de civ-mil co-locatie is de verbouwing van de operationele zaal. In rap tempo werden bijvoorbeeld 2 rijen civiele werkposities afgebroken, het civ-mil-supervisoreiland gebouwd en in gebruik genomen. Met de installatie van de nieuwe militaire ‘straten’ begint het echt te lijken op co-locatie. Moet ook, want de tijd vliegt voorbij.

In 2017 werkt het programmabureau met beide organisaties gericht toe naar de daadwerkelijke verhuizing aan het einde van dat jaar. Naast nog enkele kennismakingsbijeenkomsten en spotbriefings volgen diverse ontmoetingssessies op management- en afdelingsniveau, een feestelijk event en het daadwerkelijke moment van co-locatie. “2 years down, 1 to go!”

Tekst: Gerda Egter van Wissekerke-Van Buuren en Arno Marchand
Foto’s: Marc Driessen en Paul Tolenaar