Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 05 | 2015
Nederlandse NH90 en Zweedse A109 één team tegen piraten
De Somalische piraten houden zich al een tijdje rustig, maar waakzaamheid blijft geboden. Dus worden ze vanuit de lucht in de gaten gehouden door een bijzonder duo.
Het is een slanke dame, met mooie lijnen en een geweldige neus. Ze ziet er snel uit en is nog relatief jong, ook al is ze grijs. De Zweedse marinehelikopter Agusta A109 is in 2001-2002 gekocht, vertelt Per Skanz, detachementscommandant van de Zweedse helikoptereenheid. Sinds januari is deze gestationeerd aan boord van Zr. Ms. Johan de Wit, in het kader van de EU-antipiraterijmissie Atalanta. “De A109 is een snelle, multifunctionele helikopter”, aldus Skanz. “Vergeleken met grotere toestellen is het meer een Ferrari, snel en wendbaar.”
In de hangaar is het verschil met de NH90 meteen duidelijk. De Nederlandse kist is een stuk bonkiger, meer spierballen en bijna 7 ton zwaarder. De heli houdt zich goed, vindt luitenant-ter-zee Martin. “Het is de juiste kist op de juiste plek”, zegt de Nederlandse detachementscommandant van de eerste helft van de missie.
Met de krachtige sensoren van de NH90 kunnen de piraten goed in de smiezen worden gehouden. Zoveel mogelijk informatie vergaren is het motto tijdens dit deel van Atalanta. “Qua piraterij is het zeer rustig in het gebied. Toen we in 2011 bij een piratenkamp kwamen, lagen daar 7 gekaapte schepen voor de kust. Dat kamp bestaat nu niet meer”, zegt Martin. De verkenningsvluchten moeten duidelijk maken waar piraten zich nu mee bezig houden. Pas dan kunnen er plannen worden gemaakt om het probleem bij de bron aan te pakken. “Vergelijk het met onkruid”, schetst Martin. “Wat boven de grond groeit, is afgesnoeid. Nu wordt het tijd om de wortels aan te pakken.”