“Tige tank”

Erepenning KLu als eerbetoon aan ‘helden’303 SAR Squadron

x

5459. Niet zomaar een getal, maar de teller boven de hoofdingang van het 303 Search and Rescue (SAR) Squadron. Beter gezegd, het voormalige 303 Squadron want op 15 januari werd de reddingseenheid opgeheven. Wederom een boekwerk van de KLu met vele bijzondere hoofdstukken dichtgeslagen; in Nederland, boven de Noordzee en zelfs aan de andere kant van de wereld in Nederlands Nieuw Guinea.

x
De SAR-eenheid komt in april 1959 voor het eerst in actie als boven het Groningse Eenrum als twee F-84’s met elkaar in botsing komen en neerstorten. Foto: Frank Crébas

Al jarenlang is er sprake van reductie in het aantal helikoptertypes. Na de vervanging van de Lynx door de NH90 zou dit ook het lot zijn van de AB-412’s van het 303 Squadron. “In 2008 was al bekend dat in 2011 ons personeel deels zou invlechten in het 860 Squadron op De Kooy en deels naar de Cougar op Gilze-Rijen zou gaan. Maar door de terugval in capaciteit van de NH90 is dat plan in elkaar gestort.’ Zo schetst de commandant van 303 majoor Ed van Scherpenzeel de situatie van de laatste jaren van de Leeuwarder SAR-eenheid. “De opheffing werd steeds weer een jaar vooruitgeschoven. In 2013 volgde het besluit dat het in 2015 écht over zou zijn, maar toen ging het fout met de inzetbaarheid van de NH90. De trein van uitdienststelling is dan alleen niet meer te stoppen.”

x
Dagelijks vliegen de AB-412’s naar de shipping lane op de Noordzee om te trainen op een willekeurig schip. Adjudant Nol Breukel was boordmonteur, hoistoperator en redder op de Alouette III en AB-412. “Onze kennis en kunde is in decennia tot ‘top’ uitgewerkt, zodat je tussen training en inzet geen verschil meer merkt. Dan doe je het goed.” Foto l.: adjudant Eric Vorstenbosch. Foto r.: Frank Crébas

Overnames

Het 303 Squadron is er primair voor de militaire SAR, het redden van militaire vliegers die boven de Noordzee hun vliegtuig hebben moeten verlaten. Secundair is er de civiele SAR voor de Kustwacht (het opsporen van drenkelingen en evacuaties van schepen en boorplatformen) en patiëntenvervoer (PV). In mei 2014 bepaalt de minister dat SAR en PV geen kerntaken van Defensie zijn. Maar Defensie ‘blijft ervan’ totdat de overname goed is geregeld. De SAR-taak wordt geheel overgenomen Noordzee Helikopters Vlaanderen. Geen onbekende, want sinds het uitfaseren van de Lynx op 11 september 2012, zorgt het bedrijf al voor de nachtelijke SAR-taak. Van Scherpenzeel: “2 Cougars van het 300 Squadron zorgen tot medio 2015 voor het PV. De Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Fryslân neemt daarna die taak over. Dat overnemen door civiele instanties kán, want het gebeurd wereldwijd. Je bespaart met deze uitdienststelling inderdaad 1 type, maar de AB-412 was hiervoor een perfect platform.”

x
Tot de laatste momenten ‘tender loving care’ voor de AB-412’s, of het nu gaat om onderhoud aan de hoist-installatie of het wassen van de ‘Romeo 03’. Foto’s: Phil Nijhuis

100 procent

Wereldwijd wordt de AB-412 ontzettend veel ingezet, net als voorheen de Alouette III. Van Scherpenzeel prijst dan ook de inzetbaarheid van het toestel. “Erg betrouwbaar met een laag onderhoudsbudget. Een inzetbaarheid van 67 procent is voor ons de normaalste zaak van de wereld. Dat betekent dat er 2 vliegwaardig zijn en 1 onderhoud staat. Dat halen de meeste andere types niet hoor”, zegt hij met gepaste trots. “We draaien zelfs weken op 100%, dus met 3 vliegklare helikopters.”

De vierbladige helikopter geeft weinig trilling. “Hij vliegt daardoor heel makkelijk en comfortabel, ook voor de mensen achterin. Ik kom van de Bölkow af. Die reageert erg direct en daardoor wat zenuwachtig. Ik zou in de AB-412 rustig een bakkie koffie kunnen drinken, zo stabiel. En ruim. Je ziet het er niet aan af, maar achterin zijn 13 zitplaatsen.”

x
In december 2014 staan alledrie de AB-412’s – op een reparatie aan de hoist van de ‘Romeo 02’ na – in de hangar klaar voor inzet. Foto: Phil Nijhuis

Zeldenrust

Van Scherpenzeel vliegt sinds eind 1994 op de AB-412, en heeft met 20 jaar ervaring heel wat meegemaakt. Wat hem uit het recente verleden bijstaat, is de redding die collega's uitvoerden op 17 oktober 2013. Bij Petten is een visserskotter vastgelopen. “Zeldenrust heette die. Hoe toepasselijk, want met die uitslaande boom moest je heel erg opletten. Onze redder heeft met 1 arm in 15 minuten 3 man van die boot weten te halen, terwijl hij aan de buitenkant van de railing stond en zich daaraan met de andere hand vasthield.”

303 traint dan ook elke dag op allerlei soorten reddingen. “Daarover werden wel eens vragen gesteld. Maar in zo’n geval betaalt zich die training meteen uit. Zo moet je bij een zeiljacht weer heel erg op de hoge mast passen. En met een vlieger met een parachute in het water moet je ook heel voorzichtig omgaan. Die bolt door de downwash zo weer op een sleept een vlieger dan mee. Zeer gevaarlijk.”

x

Erepenning

En dan is het op 15 januari voorbij. Tijdens de commandoteruggave om – niet toevallig – 3.03 uur, betitelt Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Sander Schnitger het personeel van het 303 als helden. “Want zo luidt de beschrijving in de Dikke van Dale van personen die uitblinken door moed. SAR-leden weten wat dienstbaarheid betekent. Zij hebben een groot gevoel voor de medemens. De toekenning van de Erepenning Koninklijke Luchtmacht, als eerste aan een squadron in plaats van een persoon, geeft dan ook uiting aan het diepe respect en de waardering die er voor jullie is. Niet alleen binnen de luchtmacht maar zeker ook namens de Waddeneilanden en de Commissaris van de Koning. Daarom zeg ik tegen u: tige tank.”

x

Respect

“Ik begrijp het dat dit het einde is,” zegt Scherpenzeel, “maar ik merk bij het personeel het gevoel van ‘er zijn te weinig helikopters en je stoot een goed werkend platform af.’ Ik heb daar begrip voor. Maar SAR is niet meer een kerntaak van Defensie. Gelukkig is voor het meeste personeel onderdak gevonden bij de andere helikoptertypes, of ze gaan met FLO.” Tijdens de opheffingsceremonie benadrukt hij het “diepe respect” voor zijn collega’s. “Ik was er trots op uw commandant te zijn. Ondanks de werkdruk was u er altijd en ging tot het uiterste. En vergeet nooit dat u kunt zeggen, ‘ik heb iemands leven gered’.”

Van vlucht naar squadron

In maart 1959 start de Tactical Air Rescue/Search and Rescue-vlucht met 6 Alouette II’s (l.) op de vliegbasis Ypenburg met een detachement op Terschelling. Van december 1960 tot en met september 1962 heeft de eenheid ook 2 toestellen geplaatst in Nederlands Nieuw Guinea.

In 1967 nemen 5 Alouette III’s (m.) de taken over en een jaar later verhuist de vlucht naar de vliegbasis Soesterberg. Vanaf 1977 is Leeuwarden de thuishaven – sinds 1994 voor de drie Agusta-Bell AB-412SP’s (r.). Door de groei van het personeelsbestand wordt de vlucht midden jaren 90 het 303 SAR Squadron. Foto: KLu

Watersnood Limburg

Op 29 januari 1995 ‘scramblet’ 1 AB-412 met bemanning naar een overstroomd Limburg. Volkel werd de uitvalsbasis voor liaison- en dijkbewakingsvluchten. 2 dagen later volgt een 2e toestel. Op 30 januari redt een AB-412 opvarenden van een Duits reddingsvaartuig.

De boot was lekgeslagen en zonk en de AB-412 kon de bemanning net uit het kolkende water redden. Het was de eerste reddingsactie van de SAR-vlucht in het donker, terwijl de AB-412 daarvoor eigenlijk niet is toegerust. Foto: KLu

‘Nee’ is zeldzaam

1 van de laatste bemanningen staat midden december klaar voor een trainingsvlucht. “Tot het laatst toe inzetgereed. Meestal zeggen we ‘ja’. ‘Nee’ is zeldzaam.”

De crew bestaat uit flightnurse reservist sergeant-majoor Erik van Housselt (normaliter ambulanceverpleegkundige), redder sergeant Robert Tichelaar, SAR-arts kapitein Hendrik Dijkstra, hoistoperator sergeant-majoor Jan Lely, vlieger luitenant-ter-zee 2 Reinout en gezagvoerder kapitein Onno. Foto: Phil Nijhuis

5000ste reddingsvlucht

Op 18 april 2013 noteert ‘303’ de 5000ste reddingsvlucht. In dit geval gaat het om PV van een hoogzwangere vrouw van Ameland naar het Medisch Centrum Leeuwarden.

Het aantal betreft medische evacuaties, patiënten- en reddingvluchten bij elkaar opgeteld. De betreffende bemanning poseert met de commandant in de hangar. Foto: KLu

Home of SAR

De laatste jaren zijn de 3 AB-412SP’s van het 303 SAR Squadron ondergebracht bij het Defensie Helikoptercommando. Leeuwarden blijft daarbij ‘Home of Dutch Search and Rescue’.

Sinds 1 januari nemen 2 Cougars van het 300 Squadron het PV over. Het opsporen van drenkelingen en evacuaties van schepen en boorplatformen is sinds die datum in handen van Noordzee Helikopters Vlaanderen. Foto: adjudant Eric Vorstenbosch