Airbus kandidaat voor tanktoestellen
Europese landen hebben een tekort aan transportvliegtuigen die in de lucht kunnen bijtanken. Het internationale samenwerkingsproject Multi Role Tanker Transport – geleid door Nederland – is erop gericht dat tekort te verminderen door gezamenlijke aanschaf, gebruik en onderhoud. Het project begint met de firma Airbus een verwervingsprocedure voor 4 nieuwe A-330 militaire tank- en transportvliegtuigen. Door toestellen gezamenlijk aan te schaffen en te gebruiken zijn ze efficiënter, en goedkoper in te zetten. Defensieminister Hennis: “Het is een voorbeeld van vernieuwende, toekomstgerichte samenwerking van gelijkgezinde Europese landen.”
De deelnemende landen streven naar een contract in 2016, zo schrijft Hennis. In dat geval vliegen de eerste toestellen naar verwachting vanaf 2020. De NAVO schaft de 4 nieuwe toestellen voor de deelnemende landen aan en zorgt voor het onderhoud. Nederlandse defensiebedrijven worden zoveel mogelijk betrokken bij het project. Thuisbasis van de nieuwe tankvliegtuigen is mogelijk vliegbasis Eindhoven. Daar staan nu de 2 KDC-10-tankvliegtuigen van de luchtmacht die op termijn worden afgestoten. Foto’s: Airbus
Neem afscheid van Marinevliegkamp Valkenburg
Het voormalig Marinevliegkamp Valkenburg (MVKV) krijgt een nieuwe bestemming als woon- werk en recreatiegebied. Op zaterdag 31 januari tussen 10.00 en 13.00 uur is iedereen van harte welkom om voor de laatste keer het terrein in zijn huidige vorm te beleven en bekijken. U kunt een per (eigen) fiets, scooter, scootmobiel (of andere langzaam vervoersmiddel) een rondrit maken en daarbij een aantal interessante tussenstops aandoen. Daar geven projectbetrokkenen tekst en uitleg. In het ‘VIP-gebouw’ staat een mini-tentoonstelling in over de toekomst van de het ‘Project Locatie Valkenburg’.
Voor wie niet goed ter been is, staat er een busje klaar dat regelmatig over het terrein rijdt. Komt u met de auto en heeft u geen mogelijkheid om een eigen fiets mee te nemen, dan staan enkele gratis elektrische fietsen ter beschikking voor een rit over het terrein. Vooraf aanmelden is niet nodig. Komt u naar het terrein (Wassenaarseweg 75, ingang 1e Mientlaan) in Katwijk, dan krijgt u bij het VIP-gebouw een routebeschrijving voor de rondrit.
Uniek aandenken
De Stichting Historie Marinevliegkamp Valkenburg i.o. heeft als doel om de
geschiedenis van het vliegkamp levend en beleefbaar te houden. De stichting is
een initiatief van Peter Korbee die al diverse boeken over het MVKV heeft
geschreven. De vrijwilligers van de stichting beschikken over brede historische
kennis van het terrein. De stichting biedt een uniek aandenken aan het
Marinevliegkamp Valkenburg aan, namelijk een funderingssteen uit de
landingsbaan. Deze worden voorzien van een certificaat van echtheid. Wie er 1
koopt voor €10,- levert een bijdrage aan het behoud van de geschiedenis van het
vliegkamp en mag tevens op de foto op een vliegtuigtrap, met uitzicht op de
verkeerstoren.
Kijk voor meer informatie over het project en deze dag op www.locatievalkenburg.nl
Militair wetenschappelijk tijdschrift gaat digitaal
De Militaire Spectator staat sinds 18 december online. Secretaris-generaal Erik Akerboom lanceerde de site samen met hoofdredacteur Richard Tieskens. Het enige Nederlandse militair wetenschappelijk tijdschrift is vanaf nu door iedereen gratis te bekijken op www.militairespectator.nl.
De website geeft toegang tot tal van artikelen, editorialen en columns. Alle nummers van het 183-jaar oude wetenschapstijdschrift staan online. De uitgaves vanaf 2006 zijn te bekijken via www.militairespectator.nl. Het erfgoed van voor die tijd is beschikbaar via www.kvbk-cultureelerfgoed.nl. Het tijdschrift wordt vanaf januari 2015 alleen nog in gedrukte vorm thuisbezorgd bij de leden van de Koninklijke Vereniging ter Beoefening van de Krijgswetenschap (KVBK). Wie bij het verschijnen van een nieuw (digitaal) nummer een e-mail wil ontvangen, kan zich via de homepage inschrijven op de nieuwsbrief. Degenen die het blad graag in gedrukte versie willen (blijven) lezen, kunnen voor €25,- per jaar lid worden van de KVBK. Foto: Valerie Kuypers
DASH-7 zwaait af
De Nederlandse krijgsmacht heeft met het einde van ISAF ook afscheid genomen van de DASH-7. Dit transportvliegtuig is 7 jaar onafgebroken operationeel ingezet voor het vervoer van passagiers binnen het operatiegebied Afghanistan.
Na het inbouwen van een zelfbeschermingsysteem arriveerde de DASH van de Canadese firma Voyageur op 7 september 2007 op het vliegveld van Kandahar. De eerste operationele vlucht was op 13 september op het traject Kandahar - Tarin Kowt - Kabul en weer terug. Dat was het dagelijkse vluchtschema.
In 7 jaar voerde de DASH 6.258 vluchten uit en klokte 6.970 vlieguren. Daarin vervoerde het vliegtuig bijna 75.000 passagiers waarvan 17.876 VIP’s, maar ook 253 honden en 7 Kerstmannen. Waar anderen stopten met vliegen, ging de DASH door met het uitvoeren van zijn operationele taak. Dat leverde de trotse bijnaam ‘DASH4EVER’ op. Foto: Defensie
Fighter Pilots Call
Net als in 2005 en 2010 is er ook in 2015 weer een grote ‘Fighter Pilots Call’. Ditmaal op vrijdag 10 april in het Nationaal Militair Museum. De organisatie beschikt over een e-mail adressenbestand van bijna 900 ex- en actieve jachtvliegers die bij de Koninklijke Luchtmacht en Marine Luchtvaartdienst hebben gevlogen. Naar verwachting komen er rond de 500 van hen naar het centraal gelegen Soesterberg.
Overnachten (250 pax) kan in ‘Wolfhound gym’ op het Wallaard Sacre kamp. Daarvoor tijdig opgeven en zelf slaapzak/kussen meenemen. Busvervoer vanaf NMM heen en terug is aanwezig. ’s Morgens biedt de organisatie een gratis ontbijt aan in “De Brik” op Camp New Amsterdam. Kosten bedragen rond de € 35,-. De storting van deelname op de rekening Jachtvliegers is tevens entree NMM; er hoeft verder niet te worden ingeschreven. Tijdige ‘inschrijvers’ worden apart beloond, dus wees er snel bij!
Kijk voor meer info, instructies en routeinformatie op www.jachtvliegers.com onder de tab ‘Laatste nieuws’. Stuur dit bericht svp door aan collega’s. Nieuwe e-mail adressen graag naar barneybooij@hetnet.nl. Vragen graag naar: jachtvliegers@outlook.com.
Defensie hervat afname NH90
De levering van de laatste 7 NH90’s wordt hervat. Dat schreef minister van Defensie Hennis-Plasschaert midden december in een brief aan de Tweede Kamer. Zij schortte de levering eind juni op vanwege problemen met slijtage en corrosie.
Nieuwe afspraken met de fabrikant geven de minister voldoende vertrouwen. Defensie en de fabrikant analyseerden de problemen. De oplossingen liggen nu vast in een roadmap. Uitgangspunt is dat de fabrikant verantwoordelijk is voor de problemen. De onderneming neemt de volledige kosten voor haar rekening voor het ontwikkelen van modificaties, reparatie van schade door corrosie en het ontwerpen van preventieve maatregelen.
De bovenmatige corrosie levert problemen op bij inzet van de NH90’s. Er zijn 100 punten geïdentificeerd die hieraan bijdragen. In de overeenkomst is eveneens vastgelegd hoe problemen in de toekomst worden aangepakt. Defensie streeft er naar nog dit jaar 2 helikopters af te nemen.
Defensie begeleidt Russische marine
Patrouilleschip Zr. Ms. Groningen begeleidde op 29 december op de Noordzee 2 Russische marineschepen. Een Dornier Do.228 van de Kustwacht hield vanuit de lucht een oogje in het zeil tijdens een reguliere patrouille.
De Schepen, torpedobootjager Viceadmiral Kulakov en ondersteuningsvaartuig Vikr, passeerden Nederland op weg van de Middellandse Zee naar hun thuishaven. De Groningen nam de begeleiding over van de Britse HMS Portland, een Belgische helikopter en het Belgische Maritiem Informatie Kruispunt toen de Russische schepen de Nederlandse Exclusieve Economische Zone binnenvoeren. Foto: Defensie
Innovatiecentrum AIR opent deuren
Het Innovatiecentrum Ambitie Innovatie Resultaten (AIR) is midden december officieel geopend. AIR timmert sinds een half jaar aan de weg om innovatie binnen het Commando Luchtstrijdkrachten vorm te geven. De opening van de innovatieruimte in de Luchtmachttoren vormde het officiële startschot voor het centrum. Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Schnitger en Hoofd AIR kolonel Elanor Boekholt-O’Sullivan (beide op foto links) verrichtten de opening.
Tijdens de feestelijkheden konden bezoekers een aantal innovaties ervaren met de Oculus Rift virtuele bril en een Google Glass. Ook volgden aanwezigen de workshop met de Future Kit. Tot ieders verrassing vloog ter gelegenheid daarvan een schaalmodel van een MQ-9 Reaper voorbij aan de vijfde verdieping van de Luchtmachttoren in Breda om kracht bij te zetten aan het AIR-motto ‘There is no “no” in innovation’.
AIR heeft als doel de pioniersgeest binnen de luchtmacht aan te jagen, zodat het CLSK belangrijk en inzetbaar blijft. Dat doen de AIR-medewerkers bijvoorbeeld door het krijgsmachtdeel te laten meedenken over vraagstukken en door met een selecte groep op radicaal niveau na te denken over de toekomst van het CLSK. Daarnaast werkt het AIR aan innovaties op gebieden als ontwerp, mentaliteit en technologie. Foto’s: Phil Nijhuis
Italië lid luchttransportcommando
Als zevende land is Italië op 5 december toegetreden tot het European Air Transport Command (EATC). De aangesloten landen zijn België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Spanje en nu dus ook Italië. De leden van dit Europese samenwerkingsverband delen hun militaire luchttransportvloot. Op die manier worden transport- en tankervliegtuigen zo efficiënt mogelijk ingezet.
De vloot van het EATC bestaat onder meer uit Airbussen, Herculessen, Falcons en KDC-10’en. Door toetreding van Italië wordt die op termijn uitgebreid met extra (tank-)vliegtuigen zoals de Boeing KC-767, Alenia C-27J en C-130J Hercules. Het EACT bestaat sinds 2010 en heeft zijn hoofdkwartier op Vliegbasis Eindhoven. Training, planning en uitvoering van al het militaire luchttransport worden hiervandaan geregeld. Alle toestellen van de afzonderlijke landen opereren vanaf hun thuisbasis waarmee het vliegverkeer rondom Eindhoven dus niet toeneemt. Foto’s: EATC
Majoor Gijs Tuinman benoemd tot Ridder Militaire Willems-Orde
Majoor Gijs Tuinman is op 4 december onderscheiden voor zijn daden in 2009 als commandant Meervoudig Ploegoptreden van Task Force 55 in Uruzgan. Hij werd door koning Willem-Alexander tot Ridder Militaire Willems-Orde geslagen, de hoogste dapperheidsonderscheiding.
Wie Tuinmans rol in Afghanistan in ogenschouw neemt, kan niet anders concluderen dan dat het niet 1 aspect is wat hem een bijzonder leider en mens maakt. Het is de specifieke combinatie van 3 bijzondere kwaliteiten die hem de Willems-Orde oplevert: moed, beleid en trouw. Het is niet de eerste keer dat Tuinman opvalt. Vanwege zijn excellente leiderschap, grondige voorbereiding, doortastende en dappere optreden tijdens Task Force Viper in 2006 ontving hij de Bronzen Leeuw, de op één na hoogste dapperheidsonderscheiding.
Hennis roemde voorafgaand aan de ceremonie het ‘excellente leiderschap’ van toen nog kapitein Tuinman. Ze noemde hem de drijvende kracht achter het meervoudig ploegoptreden van Task Force 55, rotatie 2. “Niet zelden werden de militairen geconfronteerd met een overmacht aan strijders, waardoor ze voortdurend grote risico’s liepen. En dan draait het om blindelings vertrouwen. In elkaar en in de commandant. Dat vertrouwen was er! Het esprit-de-corps vormde een ijzersterk fundament voor de uitzonderlijke prestaties van majoor Tuinman en de special forces van Task Force 55 rotatie 2. Zij gingen voor elkaar door het vuur. Letterlijk en figuurlijk. Vertrouwen is dan ook dé basis. Alleen dan kan een militair excelleren en boven zichzelf uitstijgen.”
Eerste NAVO AWACS gemodificeerd
Onlangs rondde Boeing in Seattle de eerste cockpit update van een NAVO E-3A Sentry af. De test- en acceptatievluchten vonden midden januari plaats. In het gezamenlijk project van de USAF en het bondgenootschap genaamd ‘Dragon’, worden de analoge cockpitinstrumenten vervangen door digitale displays. Daarnaast krijgt het toestel ook een nieuw herkenningssysteem voor vriend en vijand (Identification Friend or Foe – IFF) en een vernieuwde weerrader.
USAF en de NAVO werken samen in de ontwikkeling van de Airborne Early Warning and Control Systems (AWACS), maar voeren de updates los van elkaar uit. De eerste NAVO-AWACS arriveerde in augustus 2013 in Seattle en maakte de eerste vlucht na modificaties op 31 december. Het toestel wordt naar verwachting volgend jaar afgeleverd op Geilenkirchen. De rest van de vloot moet in 2018 gemodificeerd zijn. Foto: John Parker – The Boeing Company
Betere verwerking geluidshinderklachten
De luchtmacht kan sinds begin december de jaarlijkse 8.500 meldingen over geluidshinder nog beter verwerken. Met nieuwe software zijn de locaties waar veel meldingen vandaan komen, beter te bepalen. Hierop is het vliegverkeer eventueel aan te passen.
Het Luchtmacht Informatie en Klachten Systeem (LUIK) draait sinds 2011 en was toe aan een nieuwe versie om de hinder beter te analyseren. Het grafische gedeelte van de nieuwe software LUIK 2.0 is aanzienlijk verbeterd. Hierdoor zien vliegbases waar de zwaartepunten van de hinder liggen.
De klachten over geluidshinder, veroorzaakt door militaire luchtvaart in Nederland, komen terecht bij Bureau Geluidshinder, Zonering en Rapportering CLSK. Met de systeemupdate heeft het bureau meer mogelijkheden voor het registreren en afhandelen van meldingen over geluidshinder. Zo kunnen ze nu voor adresgegevens in het Basisregistraties Adressen en Gebouwen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Reünie
Wat: reünie 315 Squadron vliegers
Wie: alle oud-315 Squadron vliegers
Wanneer: 16 april 2015 vanaf 17.00 uur.
Waar: de villa, Camp New Amsterdam
Adres: Dolderseweg 34 Huis ter Heide
Informatie: Voor de jaarlijkse reünie met een biertje en eten heeft de organisatie een goed gevuld adressenbestand nodig. Breng daarom alle oud-315 vliegers op de hoogte van deze reünie en het hieronder genoemde e-mail adres. Zorg ook dat je eventuele wijzigingen in eigen adresgegevens doorgeeft. Indien geen interesse, laat dit dan ook weten: 315rip@kpnmail.nl
Aanmelden: Kosten bedragen €15,- pp. Bedrag graag vóór 1 maart over te maken op rekening NL08 RABO3311 8066 97 t.n.v. C.J. Stoutjesdijk te Westzaan o.v.v. RIP 2015 en e-mail adres. Bij tijdige annulering (vóór 31 maart) wordt het bedrag terug gestort, na die datum niet meer. Bel voor meer informatie met Bart Woortman, o53-5696112/06-25073083 of mail je vraag.