Foto sergeant Sjoerd Hilckmann

Werving, daar bent u ook van

Personeel is de belangrijkste bouwsteen van een goed draaiende en toekomstbestendige luchtmacht. Sinds jaar en dag is die dan ook actief in het werven van nieuwe collega’s. Jongeren vormen de wervingsdoelgroep van de luchtmacht. Het is in deze tijd lastig van hen zowel de juiste aantallen als kwaliteit binnen te halen. Dat heeft alles te maken met de grillen van de arbeidsmarkt en de gedragsveranderingen van de luchtmachtdoelgroep.

Cruciale rol social media

De jongeren die op dit moment klaar zijn om de arbeidsmarkt te betreden, zijn veelal niet meer op zoek naar een baan voor het leven. Ze zoeken een uitdagende baan die past bij hun interesses en levensstijl. De wijze waarop we als luchtmacht deze nieuwe generatie moeten bereiken, is al veranderd en moet dat nog veel verder doen. De traditionele wijze waarop de jongeren worden bereikt door wervingsvoorlichting zal blijven. Maar met name de combinatie van doelgroepgerichte campagnes en sociale media speelt een cruciale rol in de positionering van de luchtmacht op de arbeidsmarkt. Digitale marketing zal binnen de werving een steeds grotere rol zal gaan spelen. Met behulp van social media – onder andere via online jongerenplatforms en sociale professionele netwerken –zoeken we actief de dialoog met de jongeren op en spelen in op hun interesses en ideeën.

Luchtmacht als lesprogramma

Het hoge prestatieniveau van de luchtmacht en de constante veranderingen vragen om hoogwaardig gekwalificeerd en innovatief personeel. Onder andere binnen de techniek is dit goed geschoolde personeel schaars als gevolg van de concurrentie op de arbeidsmarkt. Om uit deze schaarse groep succesvol nieuwe luchtmachtcollega’s te werven, is het enkel steunen op campagnes, online contact en wervingsvoorlichting niet genoeg. Steeds meer zullen we vroegtijdig met de nog studerende jongere een band moeten aangaan. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van leerovereenkomsten, uitdagende afstudeerprojecten of zelfs door als luchtmacht onderdeel van het lesprogramma te worden. Daarom is het essentieel om zowel verder te investeren in het contact met de jongeren als ook in het contact met scholen, opleidingsinstituten en universiteiten. Ik zet mij daar zelf ook actief voor in.

Identificeren en vroegtijdig binden

De traditionele wervingsvoorlichting wel zal steeds meer naar de achtergrond verschuiven; de jongere van nu is gewend om informatie online te vergaren. Het werk van de wervingsvoorlichters zal hierin mee verschuiven van een voorlichtende rol naar professionele recruitment. Daarin staat het interactieve contact met de jongere centraal. Dit houdt in dat de werving zich meer gaat richten op het identificeren en vroegtijdig binden van het talent dat we voor de luchtmacht van toekomst zoeken.

Het is topsport om binnen de huidige arbeidsmarkt jongeren blijvend te inspireren en te boeien voor een baan bij de luchtmacht. U kunt hier zelf ook een belangrijke bijdrage aan leveren: uw verhaal, uw inspiratie, uw enthousiasme en bevlogenheid zijn goud waard om jongeren te interesseren voor het werk van de luchtmacht. Laat uw verhaal spreken, dit jaar nog en volgende.

En met het oog op het nieuwe jaar, wens ik u in deze maand fijne feestdagen met uw dierbaren. En vergeet u daarbij niet aan uw collega’s die momenteel op uitzendingen zijn, individueel of in groter verband. Ik zie en spreek u graag in 2015 weer.