05

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 11 | 2014

Amfibische hutspot

Tekst Ingmar Kooman
Foto sergeant-majoor Gerben van Es

Cougar ondersteunt marineoefening in de VS

Zee, rivierdelta’s en oefendorpen. Het Amerikaanse Camp Lejeune vormt voor vloot- en marinierseenheden van de internationale amfibische oefening Bold Alligator één groot speelterrein. Ook de 4 crews van de Cougar aan boord van amfibisch transportschip Zr.Ms. Johan de Witt konden zich flink uitleven. 

x

Neem 8.000 militairen en 19 schepen afkomstig uit 18 landen. Leng naar believen aan met zee- en kustwater. Breng op smaak met landingsvaartuigen, snelle motorboten en hoovercrafts. Serveer op een uitgestrekt oefengebied aan de Amerikaanse oostkust. Garneer met CH-53 Super Stallions, SH-60 Sea Hawks en 1 Nederlandse Cougar transporthelikopter. Voilà, een amfibische hutspot.

x
x
x
Tweede luitenant Evelien Stokkermans, hoofd onderhoud. “Dit is mijn eerste echte oefening. Je stelt je erop in dat je aan boord van een schip leeft en in een kleine ruimte werkt. Ik heb hier heel veel ervaringen opgedaan en vond het heel leuk.”

Fort Rucker

Maritiem vliegen? Dat is voor de Cougar crews allang geen nieuw kunstje meer. Been there, done that. Ook Zr.Ms. Johan de Witt is inmiddels gewend aan de gelegenheidscollega’s van de luchtmacht. Nieuw is wel dat de vliegende bemanningen terugkeren naar hun roots. Want in de Verenigde Staten zetten vliegers en loadmasters ooit hun eerste stappen in het luchtruim. “Kort voor de oefening bezochten we Fort Rucker”, zegt eerste luitenant Jimmy. “Wel speciaal, want daar begon het toch allemaal voor ons. Bijzonder om voor het eerst met de Cougar in de VS te zijn”, beaamt hij. 

De Cougar ondersteunt als boordhelikopter van de Johan de Witt de verschillende operaties van de marine en de mariniers. Een bijrol, maar zeker eentje van belang, vertelt vlieger Jimmy. “We vliegen bijna de hele dag door.”

Limieten

De vliegoperaties van de Cougar beginnen al kort nadat de Johan de Witt koers zet naar de Amerikaanse oostkust. “De tijd en ruimte tijdens de oversteek hebben we al zoveel mogelijk benut”, haalt loadmaster sergeant 1 Jip aan. “Opereren boven zee is toch weer heel anders dan wanneer je boven land vliegt. Of je nu landt in een stofwolk op de hei of op een bewegend platform bij nacht, dat maakt wel wat uit. ’s Nachts vlieg je boven de oceaan echt in totale duisternis. Dan sta je er echt alleen voor.”

Belangrijk dus dat de vliegbemanningen zich het boordvliegen bij dag én nacht helemaal eigen maken. En ze krijgen het zeker niet cadeau, geeft vlieger Jimmy aan. “Op de heenreis hadden we behoorlijk slecht weer. Eerst gingen we door een zware storm. Daarna kregen we een orkaan over ons heen. Dan merk je wel waarom er windlimieten voor onze vliegoperaties gesteld zijn.”

x

Scala

Niet alleen tijdens de oversteek, maar ook gedurende de oefening zelf kan de ‘Cougar-club’ zijn hart ophalen. Tijdens Atlantic Archer, zoals de overkoepelende oefening heet, kwalificeren 4 vliegers zich voor het hele scala aan boordoperaties. 1 vlieger is opgeleid tot zogeheten ‘pilot in command’. Ook zijn 2 redders en 2 sniperteams opgeleid. Met in totaal 150 vlieguren blijkt de oefening ook voor de Cougar crews een ware snelkookpan, concludeert Jimmy. “Zo’n groot oefengebied als dit kom je zelden tegen. We hebben hier echt een hoop geleerd.”

x
Nog een primeur: de eerste Cougar in New York, op de terugweg na de oefening. Rechts naast de Concorde, het voormalige vliegdekschip USS Intrepid, sinds 1982 onderkomen van het Sea, air & space museum. Het schip gaat grotendeels schuil onder een grote overkapping waaronder een Space Shuttle staat.