Tekst Arno Marchand
Foto sergeant Hille Hillinga
Nieuw leven voor laatste luchtmacht-Fokkers in Peru
Zo’n 4 jaar geleden vonden 4 Fokker 60’s van het 334 Squadron een nieuw onderkomen in Peru. Vorige maand vertrokken de 2 Fokker 50’s naar dezelfde bestemming. Na een lange etappevlucht van 4 dagen is het luchtmachtsextet herenigd bij het Escuadrón Aeronaval de Exploración no. 11. Vanuit de Peruaanse hoofdstad Lima gaan de laatste Fokkers uit de luchtmachthistorie een zonnige toekomst tegemoet.
Als gevolg van de bezuinigingsmaatregelen van 2009, stelt de luchtmacht in oktober 2010 de 2 Fokker 50’s van het 334 Squadron buiten dienst. De Defensie Materieel Organisatie (DMO) neemt ze over, maar ze blijven op Eindhoven staan. Voor zogenoemde instandhoudingsvluchten vliegen ze nog tot 1 juli 2012 zo’n 10 uur per maand voor het European Air Transport Centre. De KLu geeft aan de operaties vanaf dat moment niet meer te kunnen ondersteunen. “Op Lelystad vonden we bij onderhoudsbedrijf Nayak een goed onderkomen”, zegt majoor Rob Hoogboom, projectleider bureau afstoting luchtsystemen van de DMO. “We hielden ook 3 CLSK-vliegers current op de toestellen. Iedere 3 maanden vlogen de Fokkers een keer.”
Gebouwd om te vliegen
De Fokker 50’s blijven daardoor in – de duurdere – flyable storage, tegenover – de goedkopere – deep storage van de Fokker 60’s. Hoogboom: “Die stonden heel lang stil met alle gevolgen van dien: corrosie en vocht wat bij de avionica veel klachten opleverde. We hebben er veel werk aan gehad de 60’s weer goed te krijgen. Bij de Fokker 50’s konden we elk moment instappen en wegvliegen. Vliegtuigen zijn gebouwd om te vliegen, niet om stil te staan. Nu hoefden we met de Peruanen alleen maar acceptatievluchten te doen.”
Vlootuitbreiding
Vanaf oktober 2010 staan de kisten in de verkoop. Diverse partijen zijn benaderd, waaronder een nieuwe luchtvaartmaatschappij die vanaf Eelde wilde gaan vliegen. Sinds begin dit jaar tonen de Peruanen serieuze interesse. “Je gaat echter pas met een nieuwe klant in zee als de eerste definitief afhaakt”, zegt luitenant-kolonel Ton Koetsier, salesmanager bij de sectie verkoop van de DMO. “Door het niet rond krijgen van de financiën door de luchtvaartmaatschappij konden we met de Peruanen aan tafel. Zij hadden geld beschikbaar en wilde de Fokker 50’s graag als vlootuitbreiding op de Fokker 60’s.” “Dat betekende voor ons het weerzien met diverse bekende gezichten uit de verkoopperiode van de Fokker 60”, reageert Hoogboom. “Dat schept vertrouwen, want je weet wat je aan elkaar hebt.” Koetsier is het daarmee eens. “We werken met diverse landen. Met Peru gaat dat erg prettig, maar je wordt nog wel eens verrast. Zo stond er vanochtend ineens een priester op het platform om de bemanning te zegenen. Daar wist van tevoren niemand van.”
“Vamos!”
Op 4 november ondertekent Peru het contract voor de Fokker 50’s. Hoogboom: “Omdat de levering nog dit jaar moest plaatsvinden hebben we ze van tevoren laten spuiten en kregen ze een 6-jaarlijkste onderhoudsbeurt. Dat was een wens van de koper en zoiets wordt opgenomen in het verkoopcontract. En alles hier op de luchthaven Lelystad. We hebben hier veel medewerking gekregen.”
En daar staan de vliegtuigen dan ook op maandagmorgen 17 november klaar voor vertrek. De zon doet zijn best door de sluierbewolking te breken en de grijze vliegtuigen en dito dag van een beetje kleur te voorzien. “Vamos!” zegt 1 van de vliegers als hij ‘zijn’ Fokker 50 instapt bij het vertrek. En het laatste crewlid roept nog “Adios” voordat de vliegtuigdeur voor het laatst in Nederland dichtgaat. Even daarna vertrekken de Fokkers richting Peru. En daarmee is het Fokkerhoofdstuk bij de Koninklijke Luchtmacht gesloten.
In vier dagen naar de anderen kant van de wereld. Bekijk op onderstaande infographic de route en in de carrousel daaronder de foto’s van de bijna 13.500 kilometer lange vlucht.