11

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 10 | 2014

55 jaar levens redden

Tekst eerste luitenant Wouter Helders
Foto Rob Gieling

SAR-Meet als internationale redderskrachtmeting

Op 19 maart 1993 raakt de Shiokaze, een chemicaliëntanker, 80 km uit de kust in de problemen. Een Alouette III van de Search and Rescue (SAR) in Leeuwarden weet, ondanks uitgevallen navigatiemiddelen, het brandende schip als eerste te bereiken. De helikopterbemanning zet een redder aan boord. Er is explosiegevaar. Toch weet hij 11 opvarenden van boord te hijsen. Zij worden naar opstomende schepen in de buurt gevlogen.

Die ‘hij’ is toenmalig sergeant-majoor Piet Schram. De held – hij krijgt er de bronzen Carnegie Medal voor – van één van de meest memorabele acties uit de geschiedenis van de SAR is erbij tijdens de op 24 september gehouden ‘SAR-Meet’ op Vliegbasis Leeuwarden. Het is een bijeenkomst met een lach en een traan. Veel oude ‘strijdmakkers’ komen op het evenement af om elkaar nog eens te zien. En om afscheid te nemen.

SAR
Hoofdrolspeler in de boeken over Piet Storm is Piet Schram (l.). Samen met commandant 303 SAR-Squadron majoor Ed Scherpenzeel poseert hij met het laatste deel uit de boekserie. De SAR-Meet is ook een beetje een afscheidsfeestje. Op de receptie na de wedstrijd dan ook veel oud-personeel.

Einde oefening

Na 55 jaar en 5355 levensreddende en spoedeisende vluchten valt namelijk het doek voor het 303 SAR squadron. Defensie bepaalde dat SAR geen kerntaak meer is. Ook is de nieuwe NH90 maritieme helikopter te zwaar om op de landingsplatforms van de meeste ziekenhuizen te landen. Het squadron wordt per 1 januari opgeheven; het patiëntenvervoer gaat door tot verwachting medio 2015 tot een civiele partij als opvolger is gevonden. Schram: “Het is tweeslachtig. Het is een feestje iedereen weer te zien, maar ook een afscheid. Met de opheffing van squadron wordt een tijdperk afgesloten.” 

SAR
Personeel van het 303 SAR Squadron gaat er nog 1 keer voor: links vlieger eerste luitenant Patrick en rechts collega’s marinier 1 Jelmer en sergeant-majoor Jan.

Dagelijkse koek

Drenkelingen, evacuaties van boorplatformen, zoeken naar vermiste personen en patiëntenvervoer. Voor de mannen en vrouwen van het squadron en voor andere reddingsorganisaties is het dagelijkse koek. Het jubileum is dan ook het moment om naast een ‘afscheid’, een krachtmeting te organiseren. Verschillende militaire en civiele spelers zijn dan ook naar Leeuwarden afgereisd om hun bedrevenheid in het ‘precisiewinchen’ (manoeuvreren met de kabel) en ‘hoisten’ (optakelen) te bewijzen. 

X

Proeven van bekwaamheid

“Om elkaars niveau te testen en van elkaar te leren”, vertelt commandant 303 Squadron majoor Ed van Scherpenzeel. Belgen, Nederlanders en Spanjaarden bewijzen op een uitgezet parcours hun bedrevenheid in het precisiewinchen en hoisten. Van Scherpenzeel: “Allemaal proeven van bekwaamheid die gelieerd zijn aan het werk dat de SAR-teams normaalgesproken ook uitvoeren.”

Geen enkel land wil voor een ander onder doen. Bemanningen van de Belgische Sea King Mk.48, Spaanse Puma, Nederlandse NH90 en AB-412 en de Dauphin AS365 van Noordzee Helikopters Vlaanderen gaan de strijd aan om de eer.

SAR
Ook een team van Noordzee Helikopters Vlaanderen doet mee aan de ontmoeting. Oud-personeel functioneert als scheidrechter tijdens de precisiewinch-wedstrijd. Ze letten op techniek, tijd en hoeveel water er na het parcours nog in de ton zit.

Baltic Ace

Tijdens de laatste editie, vijf jaar geleden, wonnen de Belgen. Commanding officer majoor Reza is vastberaden dat kunstje te herhalen: “Dit is ons werk. We zijn er goed in en dat komen we hier laten zien.” Als oude rot heeft Reza recht van spreken. Zo werd hij inzet tijdens de scheepsramp met de Baltic Ace in 2012. Het grote roll-on-roll-off-schip vervoerde ruim 1.400 fabrieksnieuwe Mitsubishi’s. In het Nederlandse deel van de Noordzee komt de gigant in aanvaring met een containerschip en zinkt binnen 15 minuten. “Het sneeuwde, het was nacht en slecht weer. Toch hebben we (de Belgen, red.) nog zeven mensen weten te redden.” 

SAR
De Belgische Sea King met als commandant Reza in actie. De ‘ oude rot’ weet de andere deelnemers af te troeven en de Belgen gaan met de winst naar huis. Net als bij de vorige editie, vijf jaar geleden.

Afwachten

De Belgen werken op veel fronten samen met de Nederlanders. Dat ze dat ook op SAR-gebied doen, is dus geen verrassing. Ook dat juist zij de opheffing van 303 Squadron extra ‘jammer’ vinden, ligt in de lijn der verwachtingen. Reza: “Wij werken al jaren prettig samen. Het is nu maar afwachten wie het stokje overneemt en hoe dat dan gaat lopen.” Ook de Nederlandse eerste luitenant vlieger Patrick is benieuwd: “Ik heb hier al meer dan 1000 vlieguren. Dat gaat snel bij SAR. Alleen afgelopen weekend hadden we al vijf inzetten. Het is zonde dat deze club ophoudt te bestaan. Ik hoop dat ze een goede opvolger weten te vinden.”

SAR