Tekst Arno Marchand
Foto AIR

‘Powered by airmen, fueled by innovation’

Met bovenstaand credo werkt Innovatiecentrum AIR – Ambition Innovation Results – aan de toekomst van het Commando Luchtstrijdkrachten. Een essentieel onderdeel in het zekerstellen van een toekomst is investeren in innovatie. Van gebaande paden durven afstappen, de status quo – de huidige gang van zaken – ter discussie stellen, heel veel proberen en volhouden…

CLSK 3.0 – het is al meerdere keren genoemd in de column en briefing van C-LSK Schnitger – is een beweging. Een nieuwe en andere werkwijze van de luchtmacht om te zorgen dat we aansluiting (blijven) vinden met de wereld om ons heen. Hoe zorgen we ervoor dat we over 10 jaar nog bestaan en meetellen? Dat kan alleen door innoveren op sociaal, technologisch en cultureel vlak. Jezelf steeds opnieuw uitvinden. Is wat je nu doet nog wel goed genoeg; moet het niet anders? AIR is als innovatiecentrum de motor binnen CLSK 3.0 om innovatie op gang te brengen. Twaalf collega’s werken aan hun eigen innovatie en helpen daarnaast luchtmachtcollega’s het CLSK te vernieuwen. Daarbij staat AIR bewust los van de staande luchtmachtorganisatie om tijd en ruimte te krijgen en nieuwe inzichten te vergaren hoe het CLSK – soms radicaal – te innoveren.

-
Koffie is hét middel om luchtmachters bij elkaar te krijgen. Bij een espressobar bijvoorbeeld. AIR reist door het land en bezoekt medewerkers op luchtmachtonderdelen, op zoek naar luchtmachters die willen werken aan een toekomstbestendig CLSK.

Pioniersgeest

“Bij innoveren gaat het om heel veel proberen en vooral volhouden” geeft kapitein Maurits Kraak aan. “Kijk naar de gebroeders Wright. Die wilden per se vliegen. Iedereen verklaarde ze voor gek, maar met doorzetten en blijven proberen, lukte het ze wel. Zij dachten, het moet anders en beter kunnen. Dat geldt ook voor ons. Pionieren zit ons luchtmachters in het bloed; we moeten dat nu bij het vernieuwen van het CLSK inzetten. Daarbij stimuleren wij het binnenhalen van andere inzichten en denkwijzen buiten de luchtmacht en Defensie. Praat met anderen buiten de hekken om te horen welke inzichten zij je kunnen geven. Je wordt verrast door wat je hoort en wat er mogelijk is”.

-
Deze week waren medewerkers van AIR op bezoek op een aantal CLSK-onderdelen om luchtmachters te betrekken bij meedenken in oplossingen. Overste Wilbert Ligtenberg is op AOCS Nieuw Milligen in gesprek over AIR en het opnieuw uitvinden van de luchtmacht.

5 procent

Wat betekent innoveren dan in de praktijk? “Probeer te denken vanaf een wit vel papier, zonder bestaande regels”, zegt overste Onno Sluiter. “Schets de ideale situatie, heel concreet je werksituatie. Hoe zou je idealiter het onderhoud van type X uitvoeren?”

Maar dat gaat niet zomaar. Voorbeeld: Edison ontdekte niet 1 manier om licht te laten branden. Hij vond namelijk heel veel redenen om het licht níet te laten werken. Sluiter: “Zo is het ook met de innovatie bij de luchtmacht. Je moet heel veel projecten bedenken om uiteindelijk 5 procent te realiseren. Je moet dus heel veel in de spreekwoordelijke trechter stoppen, wil er uiteindelijk een bruikbaar project uitkomen. We hebben dus alle luchtmachters nodig om de organisatie samen te vernieuwen.”

-
AIR stelt gerichte vragen: de eerste challenge gaat over de inrichting van de CLSK-organisatie, toegespitst op meer ondernemerschap bij het CLSK. Overste Eddy de Kwant praat erover met collega's op de vliegbasis Volkel.

Gouden bergen

Deze week waren medewerkers van AIR op bezoek op een aantal CLSK-onderdelen om alle luchtmachters te betrekken bij meedenken in oplossingen. AIR stelt een gerichte vraag aan luchtmachters om samen te werken aan een toekomstbestendig CLSK. De eerste challenge gaat over de inrichting van de CLSK-organisatie, toegespitst op meer ondernemerschap bij het CLSK en wat hij/zij daarvoor nodig heeft. Daarbij komen ruimte en vertrouwen prominent terug als kernwaarden.

-

Personeel reageert divers op deze oproep. De een zegt “hèhè, eindelijk”, de ander gelooft het wel en een derde is neutraal en wacht af. AIR kan geen gouden bergen beloven. Sluiter: “Veel mensen komen met de opmerking dat iets niet goed gaat. Veel minder komen met een oplossing. Nog minder met het vertrouwen dat het gaat goedkomen. Toch moeten we die laatste twee groepen hebben. Want daarin zitten de oplossingen voor AIR waarmee innovatie gestalte krijgt en waarmee we samen met de luchtmachters de toekomst van het CLSK vastleggen.”

Heeft u een oplossing voor deze challenge of vragen? Stuur ze naar air@mindef.nl of kijk voor meer informatie op het CLSK-portaal onder ‘onderdelen’.