In 2016 heeft mijn staf 519 bemiddelingen afgerond. 96% van de bemiddelden was tevreden over het bemiddelingsproces en 88% was tevreden over de uitkomst van de bemiddeling.
Tevredenheid Bemiddelingen
Aantal | |
---|---|
Accepteert uitkomst en tevredenheid | 373 |
Accepteert uitkomst niet, maar tevreden | 44 |
Accepteert uitkomst niet en ontevreden | 9 |
Accepteert uitkomst, maar ontevreden | 8 |
Achtergrond verzoekers
Aantal | |
---|---|
Militair | 216 |
Burgermedewerker | 58 |
Post-actieven | 41 |
Pre-actieven | 12 |
Reservist | 11 |
Familie en naasten | 6 |
Achtergrond verzoekers
Onderwerpen van de afgeronde individuele bemiddelingen
Om de achtergronden van de bemiddelingen beter te analyseren, is een nieuwe indeling gemaakt van de onderwerpen van de bemiddelingen. De indeling is nu gebaseerd op pijlers van ‘goed werkgeverschap’ uit de regieagenda van het ministerie van Defensie. De pijlers zijn: arbeidsvoorwaarden, flexibiliteit loopbaan, duurzaam inzetbaar, een leven lang leren en bijzondere verantwoordelijkheid. De meeste bemiddelingen vallen onder ‘flexibiliteit loopbaan’ en gaan over problemen met de doorstroom. Verder zijn vergoedingen en gezondheid zoals re-integratie en nazorg de belangrijkste onderwerpen.
Oorzaken afgeronde individuele bemiddelingen
Ik gebruik de behoorlijkheidsvereisten die de Nationale Ombudsman heeft geformuleerd voor het bepalen van de onderliggende oorzaak van het probleem. Deze vereisten zijn herschreven naar een ‘Behoorlijkheidswijzer IGK’ voor Defensie. De hoofdcategorieën hierin zijn: open en duidelijk; respectvol; betrokken en oplossingsgericht; eerlijk en betrouwbaar. De analyse dat Defensie tekort schiet in haar communicatie, in het leveren van maatwerk en in de voortvarendheid van besluitvorming is gebaseerd op bovenstaande categorieën.