Tekst kapitein Arthur van Beveren
Foto Archief Defensie

Ontwikkeld in eigen huis

Het KPU-bedrijf heeft vandaag een nieuwe app en webwinkel gelanceerd. Daarmee wordt het voor klanten nog makkelijker en vooral overzichtelijker om ‘inkopen’ bij het kleedpunt te doen. Twee JIVC-afdelingen bundelden hun krachten.

Het is 2004, het jaar waarin de iPhone nog niet bestond, Windows XP het meest actuele besturingssysteem was en de KPU-webwinkel werd geïntroduceerd. Van deze drie variabelen is de laatste niet veranderd. Tot morgen tenminste, dan mag het systeem dat 17 jaar geleden een moderne toepassing was eindelijk met pensioen.

Twee militairen bekijken een smartphone met de KPU-app.
In de nieuwe KPU-app is ook een bestelling af te maken die in de webwinkel is begonnen.

Vernieuwing noodzakelijk

Majoor Fred de Mos van JIVC/Materieel Logistieke en Financiën IT (M&F IT) moet er wel om lachen als hem gevraagd wordt hoe oud dat systeem was. De Mos is projectleider van de nieuwe webwinkel en app van het KPU-bedrijf. “Zolang het systeem bleef werken, was er geen noodzaak om het te vernieuwen”, legt hij uit over de telefoon. “Als iets geen geld kostte was dat mooi meegenomen. Maar vorig jaar november hebben we bij het KPU alle servers moeten vervangen, en op de nieuwe hard- en software draaide de oude webwinkel gewoon niet meer. Een goed excuus om iets nieuws te ontwikkelen.”

KPU-medewerkers verwerken bestellingen die direct naar het legerings- of huisadres gaan.

'Webwinkel en app zijn opnieuw gebouwd'

Korte ontwikkeltijd

En zo geschiedde. Binnen een jaar zijn zowel webwinkel als app van de grond af opnieuw gebouwd. Enige ervaring was al opgedaan met een nieuwe werkwijze en de Defensie-huisstijl rondom de Mijn Defensie-app en de STRONG-tegel. Met de bouw van de KPU-app en de KPU-webwinkel werden verschillende nieuwe standaardcomponenten gebouwd en samengevoegd tot een werkend systeem. Dat kon zowel op intranet als in appvorm worden toegepast, waardoor de ontwikkeltijd sterk werd verkort. Bovendien hebben beide platformen nu dezelfde look and feel en kunnen de gebouwde componenten makkelijk gebruikt worden in andere nieuwe Defensie-toepassingen.

In de toekomst moet de app ‘zien’ waar de klant zich bevindt. Is dat in Soesterberg bij het uitgiftepunt, dan kan daar de bestelling direct worden opgehaald.

Nieuwe functionaliteit

80% van de orders gaat via de webwinkel en de app, dus mag het platform de aandacht krijgen die het verdient. De afdelingen Besturen en Overige Ondersteuning IT (BOO IT) en Materieel Logistieke en Financiën IT (M&F IT) van JIVC bundelden hun krachten en werkten respectievelijk aan de front-end, dus de kant die de klant ziet, en de back-end, alle regels die vertellen hoe de shop zich moet ‘gedragen’. Want niet alleen het uiterlijk is veranderd, ook zijn er nieuwe functionaliteiten toegevoegd, zowel voor de klant, het KPU als de Aangewezen Functionaris (AF) die verantwoordelijk is voor uitrusting en kleding bij de eenheid.

'De website en app zien er nu hetzelfde uit'

Beeldscherm met de nieuwe KPU-webwinkel.
De nieuwe webwinkel ziet er nu hetzelfde uit als de app en maakt gebruik van de ruimte van een groot scherm.

Winkelmand blijft gevuld

“De website en app zien er nu hetzelfde uit en zijn aan elkaar gekoppeld, waardoor de klant een product op de website in de digitale winkelmand kan gooien, en diezelfde gevulde mand ook in de app terugziet en de bestelling kan afmaken”, legt De Mos uit. “De app gebruikt nu ook de ruimte van een groot scherm of een tablet: lettertype en knoppen zijn een stuk groter en leesbaarder.” Het KPU-bedrijf heeft de mogelijkheid om extra informatie bij een product te plaatsen. “Een video bijvoorbeeld die het afstellen van het nieuwe protectievest uitlegt. Aan de achterkant van het systeem hebben KPU-medewerkers minder werk. Vroeger moesten orderlijsten van een AF’er worden overgetikt, dat is nu geautomatiseerd.”

Aangewezen Functionarissen hebben hun eigen webomgeving waarin het beheer van de bedieningsgroep veel eenvoudiger is.

AF’ers tevreden

Ook het systeem voor AF’ers is toegankelijker gemaakt. “Welke mensen heb ik in mijn bedieningsgroep, hoe kan ik pakketten aanvragen en het toetsen van orders. Het is in één klap duidelijk. Dat gaat veel werklast schelen”, verzekert majoor De Mos. In juli is het nieuwe systeem met 45 AF’ers getest. “Die wilden de volgende dag over”, grapt hij. Gaat de app in de toekomst nog meer functionaliteit bieden? “Stip op de horizon is om op basis van de locatie van iemand het verzendadres aan te passen. Is diegene in Soesterberg bij het KPU-bedrijf, dan is het wel zo makkelijk als  ook daar direct de kleding kan worden afgehaald.”

Pakjes liggen klaar voor verzending. 80% van de KPU-orders gaat via de webwinkel of app.