Ervaren marinecollega’s van de Technische Dienst kennen ‘m misschien nog wel: de DWADO. Een dwarsdoorsnede van een deel van de Technische Centrale op een M-fregat. Het leslokaal aan wal stoomde generaties aan technici klaar voor hun werk aan boord, tot het systeem te verouderd was. Sinds kort kunnen leerlingen aan de Koninklijke Marine Technische Opleidingen (KMTO) er dankzij JIVC/Lucht & Joint weer trainen met de hypermoderne nieuwe variant: de IPMS-trainer, de Integrated Platform Management Systems maintenance trainer.
De afgelopen 5 jaar was de DWADO niet meer dan een opslagruimte op Marinekazerne Erfprins. Die opslagruimte is weer leslokaal. De nieuwe IPMS-trainer bestaat uit talloze panelen, beeldschermen en kasten met computers en printkaarten. Het scheepsplatform met zijn sensoren, motoren en kleppen is volledig gesimuleerd. Als basis voor de trainer is gekozen voor het voorstuwingssysteem dat onderdeel is van het IPMS-boordsysteem. Het geeft storingsmonteurs kans om storingen op marineschepen te zoeken en verhelpen, zowel op het gebied van software als hardware.
De trainer is een kopie van het voorstuwingsdeel in de Technische Centrale aan boord en brengt de facetten van het IPMS bij elkaar in één ruimte, terwijl deze aan boord volledig verspreid zijn. En dat is niet meer alleen de centrale van het M-fregat, zoals vroeger. JIVC werkte de afgelopen jaren aan een generiek systeem. Zo raken technici in de dop ook bekend met de centrales op patrouilleschepen, het amfibische schip Zr.Ms. Rotterdam en het Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman. Niet alleen leerlingen aan de KMTO, ook ervaren technisch personeel zullen zo nu en dan een opfriscursus volgen met de IPMS-trainer. Systemen veranderen immers nog weleens.