Tekst Evert Brouwer
Foto Mediacentrum Defensie en anderen

Korea helpt met Altay

Twee Koreaanse bedrijven gaan de motor en versnellingsbak leveren voor de toekomstige Turkse gevechtstank, de Altay.

Doosan en S&T Dynamics zijn uitverkoren om de tank, die wordt geproduceerd door BMC, rijdend te krijgen. De ontwikkeling van de Altay heeft daarmee een volgende stap gezet. Dat de Zuid-Koreaanse industrie erbij wordt betrokken, is overigens geen verrassing. De Altay is oorspronkelijk gebaseerd op de K2 Black Panther van Hyundai Rotem.

Er zijn ongeveer 200 onderaannemers betrokken bij de ontwikkeling van de Turkse tank, waarvan de meeste in eigen land. Aselsan en Rocketsan zorgen bijvoorbeeld voor een aantal subsystemen en de bepantsering.

Noorse Leguan

De Noorse evenknie van onze Defensie Materieel Organisatie heeft de eerste van in totaal zes Leguan bruggenlegsystemen in ontvangst genomen.

Het was dus feest in München bij Krauss-Maffei Wegmann (KMW), dat de op een Leopard 2 gebaseerde Leguan symbolisch overhandigde tijdens een korte ceremonie. Behalve de bruggenlegger, zijn trainingssimulators en een pakket met reservedelen in de prijs inbegrepen. Wat de Scandinaviërs voor het halve dozijn pantserwagens hebben betaald, is uit concurrentieoverwegingen niet bekend gemaakt. De Leguan kan één brug met een lengte van 26 meter of twee bruggen van elk 14 meter lang vervoeren en leggen, in de militaire lastklasse MLC80, tot 72 ton. Ook Nederland beschikt sinds 2019 over de Leguan. (foto: Phil Nijhuis)

Lynx dingt mee

Een conculega van KMW, Rheinmetall, heeft mogelijk succes in de Verenigde Staten met de Lynx KF41.

De Australische vestiging van het Duitse bedrijf levert een testmodel aan voor het OMFV-programma. Dat staat voor Optionally Manned Fighting Vehicle, de zoektocht van de US Army naar de volgende generatie infanterie-gevechtsvoertuigen. Hiervoor zijn nog vijf gegadigden: Point Blank Enterprises, Oshkosh Defense, BAE Systems Land en Armaments en General Dynamics Land Systems.

De Lynx KF41 van Rheinmetall is momenteel ook een van de kanshebbers voor het Land 400 Phase 3-programma van de Australian Defence Force (AFD). De AFD is op zoek naar een opvolger van de M113AS4-pantserwagens. (foto: Rheinmetall Australië)

Invictus half klaar

Meer testnieuws uit de VS: helikopterbouwer Bell denkt dat de eerste Bell 360 ‘Invictus’ over twee jaar de eerste proefvlucht kan maken.

Het prototype is inmiddels in opbouw en voor de helft klaar. Bell heeft daarvan de eerste beelden vrijgegeven. Het toestel doet mee in het programma Future Attack Reconnaissance Aircraft - Competitive Prototype (FARA-CP) van het Amerikaanse leger. Het gaat om een zoektocht naar de opvolger van onder meer de Bell OH58 Kiowa, waarvoor ook een grote concurrent als Sikorsky (tegenwoordig van Lockheed-Martin) in de markt is. De eerste ‘droge’ test van de hardware, cockpit, avionica en vluchtbesturingscomputers voor de 360 heeft inmiddels plaats gevonden. (foto: Bell)

Eerste KC-46

De Japan Air Self-Defense Force (JASDF) heeft de eerste van vier Boeing KC-46A tankvliegtuigen ontvangen. Daarmee is het buiten de Verenigde Staten de eerste gebruiker van dit type toestel.

Op Miho Air Base komen de vliegtuigen bij het heropgerichte 405 Air Refuelling Squadron. De huidige tankervloot van vier KC-767’s en twee KC-130H’s, staat op vliegbasis Komaki bij 404 Air Refuelling Squadron. De KC-46 is niet alleen bedoeld als tanker, maar kan ook worden ingezet als vrachtvliegtuig voor humanitaire missies of bij rampenbestrijding. Bijzonder aan het toestel is dat niet alleen Japanse vliegtuigen er voor brandstof terecht kunnen, maar ook de Amerikaanse vliegtuigen van de US Air Force, Navy en Marines. (foto: Boeing)

Witte walvis

Het land van de rijzende zon investeert niet alleen in de verdediging van het luchtruim, ook onder water is er nieuws te melden.

Onlangs is in Kobe een tweede onderzeeboot van de Taigei-klasse te water gelaten: de Hakugei (SS-514) oftewel de Witte Walvis. Het betreft net als onze onderzeeboten een dieselelektrische aanvalsboot, maar ook voorzien van lithiumbatterijen. Ze is 84 meter lang en weegt 3000 ton. Na de testen op zee denkt Kawasaki Heavy Industries de Hakugei in 2023 aan de Japanse marine over te dragen. (foto: JSDF)

Meer BTR’s

Wit-Rusland krijgt binnenkort een tweede levering BTR-82A pantserwagens vanuit Rusland.

Al eerder werd de Wit-Russische 120 Gemechaniseerde Brigade uitgerust met 32 van deze zeer moderne pantserwielvoertuigen van Aramas. Nu krijgt dus ook 6 MechBrig de BTR-82A en volgend jaar volgen nog onder meer luchtafweer en helikopters uit de Russische fabrieken. De regering van president Loekasjenko heeft de afgelopen jaren voor bijna een miljard euro aan materieel besteld bij de Russische Defensie-industrie.

Deze batch van BTR-82As is uitgerust met Wit-Russische communicatiesystemen gemaakt door OAO Agat-System en Wit-Russische viziers gemaakt door OAO Peleng. Behalve de APC's ontving Wit-Rusland twee gepantserde bergings- en reparatievoertuigen BREM-K op basis van BTR-80-chassis.