Tekst kapitein Arthur van Beveren
Foto sergeant-majoor Gerben van Es

Prototype toont integratie C4I-systemen

Monteurs, chauffeurs en andere Fennek-gebruikers hebben er al mee kunnen kennismaken en in de komende jaren zal de rest van de Koninklijke Landmacht hem kunnen gebruiken: de vernieuwde Fennek. Het verkenningsvoertuig is voorzien van een hele reeks aan nieuwe verbindingsmogelijkheden als onderdeel van de Midlife Update (MLU).

Het prototype Fennek met C4I (Command, Control, Communications, Computer, and Intelligence, alle systemen nodig voor commandovoering, red.) oogstte positieve reacties bij de eindgebruikers tijdens een zonnige herfstdag op het mobilisatiecomplex in Ede. “We zijn voor de komende 20 jaar klaar voor de integratie van nieuwe systemen en radio’s”, aldus majoor René Teggeler, senior stafofficier Pantservoertuigen bij het Kenniscentrum Grondgebonden Manoeuvre.

Het prototype Fennek met C4I was tijdelijk in Ede, voor een presentatie aan de eindgebruiker.

Gebruikers betrokken

“Eindelijk komt er een snelle directe verbinding tussen de voorste lijn en de commandopost tot op brigadeniveau via Long Range Communication”, vervolgt Teggeler. “Daar kan de commandant op basis van de beelden en andere berichten van de verkenner in de Fennek zijn besluiten nemen. Door de extra dynamo’s hoeft de motor minder vaak aan om de accu’s op te laden, wat je stiller in het veld maakt.” Veel verbeteringen dus waar de gebruikers op zaten te wachten. Al in een vroeg stadium werden zij betrokken bij de update die het pantserwielvoertuig met het lage profiel moet klaarmaken voor de toekomst.

Majoor René Teggeler: “We zijn voor de komende 20 jaar klaar voor de integratie van nieuwe systemen en radio’s”.

Nieuw radiorek

Het DMO/JIVC-project C4I-integratie MLU Fennek voert mechanische en elektrische aanpassingen uit aan de Fennek die het mogelijk maken om bestaande en nieuwe C4I-systemen zoals VOSS, Long Range Communications (LRC) en Joint Fires, samen te gebruiken. Deze verbeteringen zullen gelden voor 279 overtuigen uit de 325 grote Fennek-vloot. Het Fennek Driving Training Vehicle en de AD (algemene dienst) Mortier-versie blijven achterwege. Vooral het aantal aansluitingen voor verschillende communicatiesystemen is vergroot, en binnen is een groot radiorek geplaatst, dat naar gelang de gebruikte apparatuur kan worden versteld. Achterin het voertuig zijn extra dynamo’s geplaatst.

Het nieuwe radiorek is makkelijk aan te passen voor verschillende soorten radio’s.
Extra dynamo’s zodat in stilte kan worden gewerkt en heel veel extra aansluitingen voor communicatiemateriaal.

Miljoenenbesparing

Het prototype Fennek met C4I in Ede toonde 20% van de verbeteringen die worden doorgevoerd aan het voertuig in het kader van de Midlife Update (MLU). In dit programma krijgt het voertuig een grote opknapbeurt die verder gaat dan alleen communicatiemogelijkheden. Tijdens de MLU van de Fennek is DMO/JIVC verantwoordelijk voor het integreren van C4I. “We hebben ervoor gezorgd dat de MLU en C4I-integratie gelijktijdig worden uitgevoerd”, vertelt projectleider van JIVC Wim Spaans. “Eenheden hoeven niet langer twee keer hun voertuig af te staan. Die samenwerking van de projecten bespaart Defensie tientallen miljoenen euro’s.”

Projectleider vanuit JIVC Wim Spaans: “MLU en C4I-integratie gelijktijdig uitgevoerd”.

Laatste testen

“De Koninklijke Landmacht bepaalt, wanneer welke voertuigen richting producent Krauss-Maffei Wegmann in Duitsland gaan”, vervolgt Spaans. “Zij hebben zicht op de jaarplanning en weten wanneer een eenheid oefeningen draait of moet voldoen aan afspraken voor inzet.” In het eerste kwartaal van 2022 komt het Fennek C4I-prototype nog een keer terug naar Nederland. Dan volgen technische testen, is de C4I-integratie afgerond en kan het tijdens de MLU worden ingebouwd. In 2027 is de gehele Fennek-vloot vernieuwd.

Eén extra antenne, en bovendien staan alle antennes nu op universele NAVO-aansluitingen.