Tekst Evert Brouwer
Foto Alex Noordstrand (Fleet Cleaner)
Experiment met robot op Zr.Ms. Karel Doorman
Het is niet bepaald het favoriete klusje van duikers: het reinigen van de scheepshuid onder de waterlijn. Het werk is tijdrovend en zwaar. Toch moet het regelmatig gebeuren om aangroei te verwijderen. Die vervuiling op de romp zorgt voor meer weerstand en dus een hoger brandstofverbruik.
Een oplossing is mogelijk al voor handen met de op afstand bestuurbare robot van Fleet Cleaner. Onlangs verwijderde het apparaat bijna alle aangroei op Zr.Ms. Karel Doorman in de haven van Den Helder. Wordt na de zomer vervolgd met verdere testen bij de Directie Materiele Instandhouding van de marine.
Mosselbedden
De Karel Doorman heeft langdurig aan de kade gelegen door reparaties aan de hoofdelektromotoren. “Door de lange periode dat het schip stil lag, vormde zich op het onderwaterschip een zeer zware aangroei van voornamelijk mosselbedden", legt Jaap Molenaar (DMO, Maritieme Systemen) uit. “Maar daar is deze robot eigenlijk niet voor ontworpen. Bij het begin van de proef bleek de aangroei dan ook te zwaar voor het afzuigsysteem. Doordat de robot over mosselbedden moest rijden, verminderde de snelheid aanzienlijk. Daarnaast was de rotatiesnelheid lager doordat de mosselen zich ophoopten in de reinigingskoppen. De robot is ontworpen voor normale aangroei tot een maximale dikte van 8 mm. Er was een technische aanpassing aan de machine nodig om de proef door te kunnen laten gaan. Rijkswaterstaat gaf daarvoor ter plaatse toestemming.”
Coating
De robot zelf mag dan qua omvang bijna wegvallen tegen het grootste schip van de Koninklijke Marine, er waren niet minder dan 4 zeecontainers nodig om alles te laten werken. Het gehele systeem was geplaatst op een werkschip van de dienstverlener, Koninklijke Oosterhof Holman. Rijkswaterstaat heeft de reinigingsinstallatie gecertificeerd om schepen in alle Nederlandse havens te reinigen. “Het doel van de proef was de cijfers van Fleet Cleaner controleren”, vertelt Molenaar. “De onderwaterromp van een 250 meter lang schip kan volgens het bedrijf binnen ongeveer 12 uur gereinigd worden, zonder de antifouling coating te beschadigen.
Dok
Schraap je de laag met de hand af, dan heeft die vaak te lijden. Bovendien mocht het havenwater niet verontreinigd raken. De snelheid bleef vooral door die mosselbedden achter, maar de coating was nog intact en van verontreiniging was geen sprake. Op zich zijn we dus zeer tevreden. Meer testen zijn nodig op onze schepen, maar deze optie betekent dat ze niet het dok in hoeven voor de schoonmaakbeurt. Dat kan tijd en geld besparen.”