11

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 07

DMO houdt Cougar langer in de lucht

Tekst Evert Brouwer
Foto Archief

x

De AS532-U2 ‘Cougar’ helikopter zou de komende jaren uitfaseren, zo stond in de Defensieplannen van 2011. Het tegendeel is waar, er zijn de afgelopen jaren alleen maar meer taken bij gekomen voor het werkpaard van het Defensie Helikopter Commando. Dat vroeg om een effectiever en efficiënter onderhoudsplan. DMO/Sectie Rotary Wing Aircraft (DMO/RWA) kwam met de oplossingen.

“Het oude onderhoudsprogramma was gebaseerd op aannames tijdens de aanschaf van de helikopters”, legt kapitein Nick Heerink van de sectie RWA uit. “Die aannames kwamen niet overeen met de daadwerkelijke operationele inzet. Denk aan het optreden vanaf schepen en operaties in Afghanistan. Het werd dus dringend tijd om het onderhoudsschema te herzien.” 

x

Vliegveiligheid

De sectie DMO/RWA bekeek de onderhoudsgegevens van de afgelopen 10 jaar. “Daaruit kwam een beeld naar voren waarom onderdelen schade oplopen en wat dat betekent voor de vliegveiligheid. In minder dan 2% van alle gerapporteerde schadegevallen komt de vliegveiligheid in het geding”, analyseert Heerink. "Daarvoor is onmiddellijk onderhoud wel essentieel. Maar voor de overige 98% van de gerapporteerde schadegevallen was het niet kritisch. Daarvoor kan je een ruimere inspectietermijn voorschrijven."

x

Besparing

Nadat de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) hiermee akoord ging, kreeg elke helikopter van de Cougar-vloot er in één klap bijna 200 extra vlieguren bij. "Omdat de jaarlijkse behoefte aan vlieguren niet verandert, betekent dit dat het aantal fase-inspecties ook drastisch omlaag kan. Een flinke besparing in helikopterstilstand, benodigde onderhoudsuren en consumptie van onderdelen", meldt Heerink.

x

Sectie Rotary Wing Aircraft

DMO/RWA is belast met het luchtwaardig houden van alle helikopters binnen Defensie. Hierbij valt te denken aan het introduceren en certificeren van nieuwe ontwerpen (modificaties) , het uitgeven van nieuwe reparatiemethodes en ook het verbeteren van de inzetbaarheid door bijvoorbeeld een lagere onderhoudsdruk te creëren.  De RWA staat vanzelfsprekend onder controle van  de MLA.