Tekst Evert Brouwer
Foto Archief
De AS532-U2 ‘Cougar’ helikopter zou de komende jaren uitfaseren, zo stond in de Defensieplannen van 2011. Het tegendeel is waar, er zijn de afgelopen jaren alleen maar meer taken bij gekomen voor het werkpaard van het Defensie Helikopter Commando. Dat vroeg om een effectiever en efficiënter onderhoudsplan. DMO/Sectie Rotary Wing Aircraft (DMO/RWA) kwam met de oplossingen.
“Het oude onderhoudsprogramma was gebaseerd op aannames tijdens de aanschaf van de helikopters”, legt kapitein Nick Heerink van de sectie RWA uit. “Die aannames kwamen niet overeen met de daadwerkelijke operationele inzet. Denk aan het optreden vanaf schepen en operaties in Afghanistan. Het werd dus dringend tijd om het onderhoudsschema te herzien.”
Vliegveiligheid
De sectie DMO/RWA bekeek de onderhoudsgegevens van de afgelopen 10 jaar. “Daaruit kwam een beeld naar voren waarom onderdelen schade oplopen en wat dat betekent voor de vliegveiligheid. In minder dan 2% van alle gerapporteerde schadegevallen komt de vliegveiligheid in het geding”, analyseert Heerink. "Daarvoor is onmiddellijk onderhoud wel essentieel. Maar voor de overige 98% van de gerapporteerde schadegevallen was het niet kritisch. Daarvoor kan je een ruimere inspectietermijn voorschrijven."