Tekst Ingmar Kooman
Foto KAP Evert Jan Daniëls, SGT-1 Eva Klijn, SM Arnoud Schoor
11 LMB en DHC trainen luchtmobiel handwerk
De laatste zonnige herfstdag zorgt voor rustieke plaatjes tussen
Deelen en Ede. Maar op 26 november zijn het niet de zuidwaarts trekkende vogels
die de show stelen. Die eer gaat naar meerdere vluchten transporthelikopters.
Behangen met terreinvoertuigen, pallets en
buggy’s zorgen ze voor mooie herfstpanorama’s boven de Edese Heide.
3 Chinooks en 3 Cougars vliegen op en neer tussen militair luchtvaartterrein
Deelen en de enkele kilometers verderop gelegen heide. Een imposant zicht. En
een spektakel dat 11 Luchtmobiele Brigade (11 LMB) en het Defensie Helikopter
Commando (DHC) al jaren niet op deze schaal vertoonden. “Mankracht en materieel
waren steeds schaars. Onder meer door de inzet van de Chinooks voor de missie in
Mali”, legt majoor Paul Peeters, heli-ops van 11 LMB uit. “Daarom ben ik blij
dat het nu gelukt is om zo’n grootschalige training op te zetten.”
Luchtvracht-voor-een-dag
Want het vergt aardig wat coördinatie, zo blijkt op Deelen. 11
Bevoorradingscompagnie heeft 2 straten ingericht: een voor zware ladingen en
eentje voor lichte. Elke straat telt 3 landing points waar de
‘luchtvracht-voor-een-dag’ staat opgesteld. 4 parallelle rijen, voor elk van de
4 vluchten van de dag. Behalve pallets en LSV’tjes (Luchtmobiel Speciaal
Voertuig; een kleine open wagen voor uiteenlopende taken, red.) staan ook MB’s
compleet met mobiele eerstehulppost klaar voor de heli’s.
Houdini-act
Touwen, netten, kettingen en spanbanden. Als Houdini’s op wielen staan alle
vrachten ingesnoerd. Zowel 11, 12 als 13 Infanteriebataljon van 11 LMB
verrichten bij deze slingery-training het luchtmobiele handwerk. 11
Bevo doet bewust een stapje terug. In een luchtmobiele operatie moeten ze dit
immers ook zelfstandig doen. “Iedereen die als neventaak iets met heli’s heeft
is hierbij”, vertelt Peeters. “Dit is de kern van het luchtmobiel optreden: na
de eerste golf grondtroepen vliegen de voertuigen en het overige materieel in om
de operatie voort te kunnen zetten.”
Thumbs up: omhoog met die kist!
Pick up zone
Voor het zover is, moeten alle vrachten vlekkeloos worden opgepikt vanaf
Deelen. 11 Bevo heeft hierin een coördinerende rol samen met het Mobile Air
Operations Team (MAOT) van de luchtmacht. De bevoorraders richten de
pick-up zone in, maken en bewaken de planning voor de daadwerkelijke operatie.
Het MAOT neemt de communicatie tussen de eenheden op de grond en de lucht voor
haar rekening. In een samenspel met meerdere heli’s draait alles om timing.
Links: Een herfstig zonnetje licht de luchtmobiele exercitie bij. Rechts: Een Cougar zet zijn lading af op de Edese Heide.
Nauwkeurige choreografie
Vrachten, voertuigen en personeel: alles moet tegelijkertijd worden opgepakt
en naar de juiste afleverlocatie gebracht. De operatie oogt als een dans van
helikopters. De toestellen vliegen in, landen even en stijgen daarna gelijk weer
op. Iedere helikopter manoeuvreert zich boven zijn lading. De riggers
op de grond hangen de grote stroppen onder de heli’s aan hun vrachten. Een voor
een komen de ladingen los van de grond. Loadmasters en landing
point commanders doen nog een laatste check: hangt alles goed?
Het oogt bijna rustgevend, ware het niet dat het rotorgeweld en de
downwash je met stormkracht om de oren vliegen. Ineens zetten de kisten
zich in beweging. Op naar de Edese Heide. Oppakken en wegwezen: 11 LMB en het
DHC zijn het zeker nog niet verleerd.
Luchtmobiele vuursteun
Het VuursteunCommando voorziet alle gevechtsbrigades van grondgebonden
vuursteun. De eenheid heeft ook al de eerste stappen gezet naar zelfstandig
optreden met helikopters. Collega’s van 11 LMB en de School Grond-Lucht
Samenwerking hebben meerdere VustCo’ers opgeleid tot rigger marshaller
en landing point finders. Ook telt het VustCo al een heli handling
instructor. In december verzorgen deze functionarissen voor het eerst
zelfstandig de Basis Helikoptertraining en de opleiding tot rigger
marshaller.
De heli’s trainen het luchtmobiel verhuizen ook bij duisternis.