05

Dit artikel hoort bij: Landmacht 11

Oppakken en wegwezen

Tekst Ingmar Kooman
Foto KAP Evert Jan Daniëls, SGT-1 Eva Klijn, SM Arnoud Schoor

11 LMB en DHC trainen luchtmobiel handwerk

De laatste zonnige herfstdag zorgt voor rustieke plaatjes tussen Deelen en Ede. Maar op 26 november zijn het niet de zuidwaarts trekkende vogels die de show stelen. Die eer gaat naar meerdere vluchten transporthelikopters. Behangen met terreinvoertuigen, pallets en buggy’s zorgen ze voor mooie herfstpanorama’s boven de Edese Heide.

3 Chinooks en 3 Cougars vliegen op en neer tussen militair luchtvaartterrein Deelen en de enkele kilometers verderop gelegen heide. Een imposant zicht. En een spektakel dat 11 Luchtmobiele Brigade (11 LMB) en het Defensie Helikopter Commando (DHC) al jaren niet op deze schaal vertoonden. “Mankracht en materieel waren steeds schaars. Onder meer door de inzet van de Chinooks voor de missie in Mali”, legt majoor Paul Peeters, heli-ops van 11 LMB uit. “Daarom ben ik blij dat het nu gelukt is om zo’n grootschalige training op te zetten.”

Luchtvracht-voor-een-dag

Want het vergt aardig wat coördinatie, zo blijkt op Deelen. 11 Bevoorradingscompagnie heeft 2 straten ingericht: een voor zware ladingen en eentje voor lichte. Elke straat telt 3 landing points waar de ‘luchtvracht-voor-een-dag’ staat opgesteld. 4 parallelle rijen, voor elk van de 4 vluchten van de dag. Behalve pallets en LSV’tjes (Luchtmobiel Speciaal Voertuig; een kleine open wagen voor uiteenlopende taken, red.) staan ook MB’s compleet met mobiele eerstehulppost klaar voor de heli’s.

Links: De riggers controleren het materieel nog een laatste keer. Rechts: Een heli handling instructor ziet toe op de aanhaakprocedures.

Houdini-act

Touwen, netten, kettingen en spanbanden. Als Houdini’s op wielen staan alle vrachten ingesnoerd. Zowel 11, 12 als 13 Infanteriebataljon van 11 LMB verrichten bij deze slingery-training het luchtmobiele handwerk. 11 Bevo doet bewust een stapje terug. In een luchtmobiele operatie moeten ze dit immers ook zelfstandig doen. “Iedereen die als neventaak iets met heli’s heeft is hierbij”, vertelt Peeters. “Dit is de kern van het luchtmobiel optreden: na de eerste golf grondtroepen vliegen de voertuigen en het overige materieel in om de operatie voort te kunnen zetten.”

Thumbs up: omhoog met die kist!

Pick up zone

Voor het zover is, moeten alle vrachten vlekkeloos worden opgepikt vanaf Deelen. 11 Bevo heeft hierin een coördinerende rol samen met het Mobile Air Operations Team (MAOT) van de luchtmacht. De bevoorraders richten de pick-up zone in, maken en bewaken de planning voor de daadwerkelijke operatie. Het MAOT neemt de communicatie tussen de eenheden op de grond en de lucht voor haar rekening. In een samenspel met meerdere heli’s draait alles om timing. 

Links: Een herfstig zonnetje licht de luchtmobiele exercitie bij. Rechts: Een Cougar zet zijn lading af op de Edese Heide.

Nauwkeurige choreografie

Vrachten, voertuigen en personeel: alles moet tegelijkertijd worden opgepakt en naar de juiste afleverlocatie gebracht. De operatie oogt als een dans van helikopters. De toestellen vliegen in, landen even en stijgen daarna gelijk weer op. Iedere helikopter manoeuvreert zich boven zijn lading. De riggers op de grond hangen de grote stroppen onder de heli’s aan hun vrachten. Een voor een komen de ladingen los van de grond. Loadmasters en landing point commanders doen nog een laatste check: hangt alles goed? 

Bekijk hier de clip ‘Vliegen met slingloads’:

Storm

Het oogt bijna rustgevend, ware het niet dat het rotorgeweld en de downwash je met stormkracht om de oren vliegen. Ineens zetten de kisten zich in beweging. Op naar de Edese Heide. Oppakken en wegwezen: 11 LMB en het DHC zijn het zeker nog niet verleerd. 

Luchtmobiele vuursteun

Het VuursteunCommando voorziet alle gevechtsbrigades van grondgebonden vuursteun. De eenheid heeft ook al de eerste stappen gezet naar zelfstandig optreden met helikopters. Collega’s van 11 LMB en de School Grond-Lucht Samenwerking hebben meerdere VustCo’ers opgeleid tot rigger marshaller en landing point finders. Ook telt het VustCo al een heli handling instructor. In december verzorgen deze functionarissen voor het eerst zelfstandig de Basis Helikoptertraining en de opleiding tot rigger marshaller.

De heli’s trainen het luchtmobiel verhuizen ook bij duisternis.