Tekst Jopke Rozenberg-van Lisdonk
Foto Louis Meulstee
Elke specialist heeft zijn eigen uitrusting. Weet jij wat je collega
draagt in het veld? Welke ‘gereedschappen’ zijn onmisbaar? Maandelijks vertelt
een landmachter over zijn vak, drijfveren en de materialen die hij tijdens het
werk nodig heeft. Aflevering 2: de CV90-monteur.
‘Mateloos interessant om te zien hoe alles werkt’
De gereedschapskist van een CV90-monteur bevat een aantal bijzondere tools
die niet in de doorsnee garage te vinden zijn. Zelfs de basisinstrumenten zijn
wat ongewoon door hun grote afmetingen. We lichten 6 items uit.
Met deze apparatuur kun je het Explosie Onderdrukkingssysteem (EOS) testen. Dit systeem geeft binnen in de pantserwagen tegendruk bij een explosie direct op het voertuig, zodat er geen grote vuurbal binnen in de CV90 kan ontstaan. “Die tegendruk is niet fijn voor je oren, maar zonder overleef je de explosie niet”, weet sergeant Zonneveld. De drukfles hangt achterin de CV90 en staat tijdens een rit in het missiegebied continu op scherp. Wanneer er iets mis is met het systeem, krijgen de voertuigcommandant, chauffeur en de manschappen hiervan een automatische melding via het voertuig informatiesysteem. Tijdens het periodiek onderhoud wordt het EOS standaard getest.
Aandrijfas demontageset
Het verwijderen van de aandrijfassen doe je doorgaans om ergens goed bij te kunnen. Bijvoorbeeld voor het vervangen van de eindaandrijving of om de gehele motor en versnellingsbak eruit te halen. Dat laatste gebeurt sowieso altijd bij periodiek onderhoud. Zo kun je de onderkant goed bekijken en repareren. Bijvoorbeeld bij lekkages van motorolie of koelvloeistof. Die zie je niet van bovenaf.
Trackpen demontageset
Trackpennen houden de rupsband bij elkaar. Wanneer je er 1 verwijderd, doorbreek je de track (band). Op deze manier kun je onderhoud en reparaties uitvoeren aan alle bewegende delen, ofwel het loopwerk, tussen de rupsbanden.
Uitstellers
Door de uitstellers tussen de rupsband te plaatsen en aan te draaien, lift je de bovenzijde van de track omhoog. De loopwielen komen hierdoor vrij, waardoor je ze kunt vervangen. Ook kun je klemzittende stenen gemakkelijk verwijderen.
Loopwielsamenstel hoek-/gradenmeter
Met dit instrument kun je de juiste hoek bepalen van het dempingsmechanisme in het loopwielsamenstel. De 2 kolommen met lijntjes moeten daarbij precies op elkaar liggen. Als de demping bijvoorbeeld te strak staat afgesteld, kan de torsiestaaf (de meebewegende staaf die bij hobbels en kuilen voor demping zorgt) afbreken. Een juiste afstelling zorgt ook voor meer comfort voor de bemanning.
Gereedschapsrol
De basisgereedschappen van de CV90 zitten handig verpakt in een gereedschapsrol. De set bestaat uit onder meer een steeksleutel, ratel, dop, waterpomptang en demontagesets voor de trackpen en aandrijfas. De rol ligt in de werkplaats, maar gaat ook altijd mee op patrouille. De chauffeur heeft een basisopleiding gehad om de meest voorkomende (kleine) problemen te verhelpen. In sommige gevallen rijdt in het konvooi een Sergeant-Majoor Onderhouds Diagnosticus of Sergeant Onderhoud Diagnose mee die onderweg kleine reparaties kan uitvoeren.
Sergeant Luuk Zonneveld (26) 434 Herstelpeloton
“In het holst van de nacht met een team monteurs doorwerken, zodat de
infanterie ’s ochtends weer met de CV90 op pad kan. Dát geeft me voldoening. De
diagnose stellen en de juiste oplossing voor het probleem vinden, is altijd weer
de uitdaging. Sleutelen zat er bij mij al vroeg in. Met mijn neefje haalde ik
brommers - waar overigens niets aan mankeerde - uit elkaar om ze vervolgens weer
in elkaar te zetten. Mateloos interessant om te zien hoe alles werkt. Defensie
heb ik altijd te gek gevonden. Mijn vader zat in dienst. Stoer vond ik zijn
verhalen. Tijdens mijn stage bij een autobedrijf wist ik het zeker: ik wil niet
dag in, dag uit in dezelfde garage auto’s een beurt geven en apk-keuren.
Afwisseling, buiten zijn en sporten, dáár was ik naar op zoek. Bij Defensie komt
alles samen inclusief mijn passie voor autotechniek. Bij een gepantserd voertuig
als de CV90 is alles veel groter en grover dan bij voertuigen in de
burgermaatschappij. Dat maakt het nog leuker. Binnenkort ga ik op uitzending
naar Mali als monteur van de Fennek. Daar kijk ik naar uit. Monteren in de
woestijn is toch anders dan op oefening in Duitsland of in een werkplaats op de
kazerne. De uitdaging en het teamgevoel op uitzending lijken me een mooie
ervaring.”