07

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 07

Achter de schermen

…bij het Simulatiecentrum Koninklijke Marechaussee

Na jaren van onderzoek en uitproberen was het dan eindelijk zover: het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum Koninklijke Marechaussee (OTCKMar) heeft er een gloednieuw centrum bijgekregen, het Simulatiecentrum KMar. Op 1 juni 2022 werd het moderne SimCenKMar op de Koning Willem III-kazerne in Apeldoorn feestelijk geopend door plaatsvervangend commandant OTCKMar Willemijn Arends. “De mogelijkheden van simulaties zijn eindeloos.”

De oprichting van het Simulatiecentrum KMar is een uitvloeisel van het plan OTC Future Proof, een toekomstbestendig opleidingscentrum. Arends: “We zijn gezamenlijk op weg om ons onderwijs te vernieuwen: meer modulair, met gepersonaliseerde leertrajecten. Simulaties gaan ons helpen om ons doel te bereiken, met een juiste mix van onderwijsvormen en middelen.”

Scroll door naar beneden om meer te weten te komen over het SimCenKMar.

Tekst: kapitein Henny de Boer | Foto’s: Herman Zonderland

Waardevol

“Simulatietoepassingen zoals Virtual Reality (VR) werden de afgelopen jaren al steeds meer ingezet binnen Opleiden en Trainen (O&T), maar nu is er echt een officieel centrum gekomen”, vertelt hoofd O&T Henk Wentink met enige trots. Hij zette zich vol overtuiging in voor deze ontwikkeling door vele presentaties te geven over het nut van simulaties.

Wentink vindt de virtuele leeromgeving waardevol voor de KMar, omdat die meer oefenmogelijkheden biedt en daardoor beter aansluit bij de werkzaamheden in de operatie. De nagebootste werkelijkheid verhoogt dus de kwaliteit van Opleiden en Trainen. En de mogelijkheden van deze innovatie zijn in principe eindeloos.

“We zijn nu bijvoorbeeld een virtuele KMar-omgeving aan het bouwen waarin je alle werkzaamheden via je VR-bril of op een scherm kunt meemaken. In die wereld kun je van alles laten gebeuren. Als je bijvoorbeeld aan een grensbalie op een luchthaven een verkeerde keus maakt, kun je de wachtrij flink laten toenemen. In een fysieke oefenstraat met slechts 3 acteurs is dat lastig na te bootsen. Of je kunt bijvoorbeeld kiosken op de luchthaven virtueel op een andere plek neerzetten om een optimale indeling te testen.”

Afdelingen

Het SimCenKMar is opgebouwd uit 4 afdelingen: (1) De afdeling ‘E-learning’, die alle e-learningmodules voor de Marechaussee bouwt, (2) de afdeling ‘Simulaties’, die scenario’s voor de simulaties maakt en technische ondersteuning biedt bij simulatielessen, (3) de afdeling ‘Concept Development & Experimentation’, die nieuwe virtuele omgevingen en technieken ontwikkelt en test, en (4) de afdeling Audio- en videobewerking, die alle audio- en videobewerkingen doet voor de e-learningmodules en VR-scenario’s.

Het SimCenKMar bestaat vooralsnog uit 12 mensen: een mix van technische geschoolde burgers en marechaussees met kennis van het marechausseeoptreden. En daarnaast lopen er ook voortdurend stagiaires mee, MBO-studenten die nieuwe inzichten meebrengen.

Uitrollen

De virtuele wereld zit in de lift en dus het simulatiecentrum ook. Het SimCenKMar zal de komende jaren nog groeien, zowel qua aantal werknemers als qua werkveld. Naast het ontwikkelen en begeleiden van simulatietoepassingen voor het OTCKMar, zal het in de toekomst simulatieomgevingen aan de hele KMar-organisatie aanbieden. Wentink: “Deze fase zijn we nu langzaam aan het uitrollen.”

Les ‘incidentmanagement’

Marechausseebeveilligers in opleiding krijgen les in incidentmanagement middels een VR-bril. Ze bevinden zich op een virtuele snelweg waar zojuist een aanrijding heeft plaatsgevonden. Wat te doen?  

“De snelheid op de matrixborden moet naar 50 kilometer per uur”, roept een van hen. Een medewerker van het SimCenKMar voert het besluit door in het programma, zodat het langsrijdend verkeer vaart mindert. De leerlingen moeten verder onder meer maatregelen nemen bij een brand en omgaan met de getroffen inzittenden. 

“De simulatie maakt de oefening realistischer”, zegt een van hen na afloop. “Je ziet meteen het volledige straatbeeld om je heen.” Andere lessen die de studenten op het OTC met een VR-bril krijgen, zijn ‘plaats delict’ en ‘predictive profiling’. Later volgt ook ‘grensbewaking’.   

Commandovoering

Voor een les commandovoering voor de militaire politietaken is een gloednieuwe virtuele toepassing bedacht. Op de tafel een ouderwetse papieren plattegrond van een fictief inzetgebied, waarover de commandant zich buigt om operaties te plotten. Ernaast op een groot scherm: hetzelfde inzetgebied, maar dan virtueel, waarin de aangestuurde eenheden zich met een VR-bril begeven. Een unieke combinatie. Zo zijn de effecten van de beslissingen van de commandant direct in te zien, heel inzichtelijk en leerzaam.   

Planking

Lachend en wiebelend loopt een leerling over een plank die gewoon op de grond ligt. Virtueel hangt de plank echter hoog in de lucht. Via een VR-bril is de beleving net echt. Sommige leerlingen lopen makkelijk de hele plank over, anderen durven er niet eens aan te beginnen. “Deze oefening is voor de fun”, vertelt Wentink. “Het is een experiment om te zien hoe leerlingen reageren op deze nieuwe technieken en om te kijken wat de mogelijkheden ervan zijn.”

Voor de Opsporingsdag van de Recherche wil het SimCenKMar ook een virtuele omgeving bouwen die fysiek voelbaar is. De collega’s komen daarin als vluchteling terecht in een bootje op zee, zodat ze zelf een idee krijgen van hoe dat is.

Het is slechts een van de voorbeelden waaraan het creatieve SimCen werkt. Vele toepassingen zullen nog volgen als het aan de betrokken collega’s ligt. Wentink: “We zijn pas net begonnen, met deze techniek kunnen we alle kanten op.”  

Filmstudio

Het SimCenKMar beschikt over een eigen fotografie- en filmstudio om beeldmateriaal op te nemen voor onder andere e-learnings. Elke achtergrond is na te bootsen, van een nieuwsuitzending tot een conflictgebied.

Daarnaast wordt het audiovisuele materiaal gebruikt om evenementen als diploma-uitreikingen live te streamen voor mensen die elders meekijken. Tijdens de coronaperiode is dat veel toegepast. Maar het is de vraag of die taak in de toekomst ook bij het SimCenKMar belegd blijft, omdat die in principe losstaat van de simulatiewereld. 

Functie

Interesse in een functie bij het SimCenKMar? Neem contact op met Henk Wentink (rechts op de foto).