"Ik merkte dat er best veel collega's zijn die conflicten hebben of ergens mee zitten, zowel persoonlijk als werkgerelateerd. En omdat betekenisvol en in verbinding zijn met een ander voor mij erg belangrijke waarden zijn, wilde ik graag vertrouwenspersoon worden. Mijn rol richt zich op het ondersteunen van collega's, een luisterend oor bieden, met ze meedenken en naast ze staan. Wat heeft een collega nodig en wat kan ik voor hem of haar betekenen. Als ik iemand dan kan helpen, geeft me dat voldoening, alhoewel ik soms nog meer zou willen doen. Maar dat is niet mijn rol. De meldingen die ik krijg gaan vaak over collega's die zich niet serieus genomen voelen door hun leidinggevende en over arbeidsconflicten. Dat zorgt voor spanningen en kan tot langdurig ziekteverzuim leiden. Dat vind ik schrijnend en onnodig. Ik adviseer dan ook altijd om met elkaar in verbinding te blijven, het gesprek aan te gaan en naar elkaar te luisteren. Wees er voor elkaar en voer een gesprek van mens tot mens. Op die manier los je in 9 van de 10 gevallen een probleem op. Dat maakt het leven en de samenwerking fijner en constructiever voor alle partijen. Iets dat we volgens mij allemaal prettig vinden."
Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 05