Adjudant Jerry van Dam is vertrouwenspersoon. Hij volgde daarvoor een opleiding in 2019. Hij maakt soms heftige meldingen mee, maar dat is volgens hem gelukkig geen dagelijkse kost. Er zijn casussen die veel tijd kosten, maar het merendeel van de gesprekken is eenmalig. Daar is volgens hem een goede reden voor. “Veel conflicten ontstaan uit een misverstand, een miscommunicatie. Eén van de eerste adviezen die ik geef is het gesprek aan te gaan. Ik kan daar de handvatten en tools voor aanreiken en indien gewenst ook het gesprek met de collega voorbereiden en bijwonen, zonder me met de inhoud te bemoeien. Tot het probleem is opgelost, blijf ik beschikbaar. We zijn geen zorg- of hulpverleners, maar we verrichten zeker belangrijk werk. Soms is een probleem al na één gesprek uit de wereld en voorkom je dat iets blijft sudderen en uiteindelijk escaleert, met alle gevolgen van dien. Ook kan ik gevraagd en ongevraagd een commandant adviseren. Als ik merk dat er onrust op de werkvloer is, ga ik het gesprek met de leidinggevende aan, zodat hij of zij daar rekening mee kan houden en op kan acteren. Ik fungeer dan als een soort ‘thermometer’. Dit doe ik niet als ik iemand begeleid als vertrouwenspersoon - dit zou de vertrouwelijkheid in gevaar kunnen brengen - maar wel als ik signalen opmerk tijdens gesprekken bij de koffieautomaat.”
Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 05