08

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 03

Achter de schermen

…bij de logistiek van de Koninklijke Marechaussee

Logistiek gaat onder meer over nieuwe spullen. Nieuwe wapens, voertuigen, bouwmachines, munitie, kleding en uitrusting, noem maar op. Maar voordat die producten bij de eindgebruiker zijn afgeleverd, is daar heel wat aan vooraf gegaan. En daar is een belangrijke taak weggelegd voor de logistiek. KMarMagazine neemt deze maand een kijkje achter de schermen bij dit vakgebied. 

De logistiek heeft binnen de Marechaussee niet zo’n prominente plek als bij de andere krijgsmachtdelen, maar toch zijn de logistiekelingen alomtegenwoordig in de organisatie. Onder meer bij de Staf, bij het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum (OTC), het Landelijk Tactisch Commando (LTC) en de brigades. Overal zit een logistieke component. Logisch, want: geen logistiek, geen operatie.

Scroll naar beneden voor een kijkje in de keuken van de logistiek! 

Tekst: kapitein Henny de Boer | Foto’s: sergeant Aaron Zwaal en sergeant Mike de Graaf

Productgroep

Eén van die collega’s is majoor Niek Metze, hij is werkzaam op de Staf bij Facilitair en Logistiek Management in Den Haag, sectie Logistieke Diensten. “Zonder de logistiek staat alles stil”, omschrijft hij de cruciale rol van het vakgebied. “Elk artikel komt via ons de organisatie binnen. Wij zitten overal tussen: bij alle grote logistieke projecten, maar ook bij kleine zaken, zoals een aanvraag van 2 portofoons voor 2 extra medewerkers. Zowel voor alle KMar-collega’s in Nederland, het Caribisch gebied als bij buitenlandse inzet."

Metze beheert de dossiers vaartuigen, duiken, sensoren, drones en geneeskundige artikelen. Als projectleider zorgt hij er mede voor dat de wensen van de aanvrager uiteindelijk worden vertaald in een passend product dat op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid bij de collega’s op de werkvloer terechtkomt, zodat zij hun werk naar behoren kunnen uitvoeren. De veelomvattende implementatietrajecten met allerlei werkgroepen en ketenpartners vormen, kort samengevat, “een berg werk”. 

LTC en OTC

Het LTC en het OTC kennen ook logistieke componenten, die dezelfde onderverdeling hanteren in dossiers. Op de brigades bestaat de logistieke component uit het bedrijfsbureau: het eerste aanspreekpunt voor de operationele collega’s op straat voor al hun logistieke behoeftes. Via het bedrijfsbureau krijgen marechaussees onder meer pistool, wapenstok, zaklamp en handboeien in bruikleen verstrekt. Al deze onderdelen vormen samen de gehele logistieke keten van de KMar.

Foto: De wapenstok wordt in bruikleen verstrekt bij het bedrijfsbureau op de brigade.

Afstemmen

Een belangrijk deel van het werk bestaat uit het afstemmen van de logistiek behoeftes. Daar kun je nooit te vroeg mee beginnen, weet Metze uit ervaring. Gelukkig is 90% van de aanvragen goed planbaar. “Bij een opleiding bijvoorbeeld, weet je ruim van tevoren in welk jaar en in welke week die begint. En hoeveel leerlingen zullen deelnemen, dus hoeveel spullen je nodig hebt.” 

Voor de overige 10% die ad hoc opkomt, doet de gehele logistieke keten zijn uiterste best. Al zal een product over het algemeen niet even snel bij de winkel om de hoek gekocht kunnen worden. “We hebben te maken met verplichte winkelnering bij de assortimenten van Defensie. Daar roepen we de producten af. Mocht het product zich nog niet in het assortiment bevinden, dan moet het eerst verworven worden en in het assortiment opgenomen worden. Dus bij alles geldt: vraag het ruim op tijd aan.” 

Foto: Bij een opleiding weet je ruim van te voren hoeveel leerlingen zullen deelnemen.

Nieuwe projecten

Eerder dit jaar zijn nieuwe vrachtwagens geleverd aan het OTC. Ook werd bekend dat het eskadron Hoog Risico Beveiliging (HRB) en de Gewapende Beveiliging Burgerluchtvaart (GBB) nieuwe uitrusting ontvangen. En begin deze maand (4 maart) zijn nieuwe Toyota Landcruiser pantservoertuigen geleverd, 12 exemplaren voor de HRB en 9 voor de GBB. Dat is slechts een deel van het nieuwe materieel dat dit jaar wordt geleverd. “Vorig jaar was het vrij rustig, maar dit jaar komt er veel binnen”, weet Metze. 

Een greep uit de spullen die de komende maanden in het verschiet liggen: nieuwe bikerkleding, nieuwe kijkers, nieuwe duurzame lichtkranten (met een eigen zonnepaneel en accu) en nieuwe Breacher-shotguns voor de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB). Verder is Metze zelf druk met 2 nieuwe Cabin RHIB’s voor onder andere de BSB en voor het Europese grensagentschap Frontex. “Daarin kunnen de collega’s straks veilig en droog met allerlei hightech sensoren hun werkzaamheden uitvoeren.” 

Foto: De nieuwe Toyota Landcruiser pantservoertuigen voor de HRB en de GBB.

Dynamisch

Logistiek is een dynamisch vakgebied, dat steeds meedraait in de nieuwste ontwikkelingen. “Het is misschien een cliché, maar geen dag is hetzelfde”, aldus Metze. Met al die nieuwe projecten op stapel, ligt de werkdruk behoorlijk hoog. Mede daardoor is er genoeg ruimte voor nieuwe collega’s. “We hebben binnen de gehele logistieke keten genoeg vacatures, mochten er mensen interesse hebben.” De nieuwe collega’s komen zowel vanuit de KMar-operatie, nieuwe instroom vanuit de burgermaatschappij als andere defensieonderdelen.

Ondersteunen

Metze beschouwt als de voornaamste taak van de logistieke keten het ondersteunen van de collega’s in de operatie. “We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat zij de juiste spullen krijgen, op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid. Zodat zij er direct mee aan de slag kunnen.”

Het moment waarop nieuwe materieel daadwerkelijk wordt uitgeleverd, is altijd mooi. “Het is een soort Sinterklaas, waarbij je al weet wat je gaat krijgen. De eenheden krijgen eindelijk de spullen waar ze naar uit keken. Daar doe je het voor.”

Maar wie denkt dat het project is afgerond met de uitlevering, heeft het mis. Want daarna begint het vervolgtraject. Dat bestaat onder meer uit onderhoud, jaarlijkse controles en het op den duur afstoten en vervangen. Kortom, logistiek houdt nooit op.