06

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 02

Een dagje KMarren met…

Adjudant Clay, tweede teamleider/rijinstructeur BSB

Het beveiligen van een persoon of waardetransport, de inzet van een arrestatieteam of het heimelijk observeren van een verdachte. De Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) maakt bij het uitvoeren van deze specialistische taken veel gebruik van auto’s en motoren. De bestuurders leidt de BSB zelf op. Adjudant Clay is tweede teamleider en rijinstructeur bij de vakgroep Mobiliteit van de afdeling Opleiden en Trainen van de BSB. Samen met zijn collega’s verzorgt hij de initiële rijopleiding en vervolgrijopleidingen voor alle operationele collega’s van de BSB.

Iedereen die bij de BSB wil werken krijgt al in de voorselectie te maken met de vakgroep Mobiliteit. Clay: "We geven de Basis Rijopleiding BSB (BROB), die iedere sollicitant moet halen om aan de BSB-opleiding te mogen beginnen.” Daarnaast verzorgen Clay en zijn collega’s diverse vervolgopleidingen. “De opleiding Onopvallend Veilig Rijden (OVR) met de auto en de motor is speciaal voor leden van de afdeling Arrestatie- en Ondersteuningsteam (AOT) en de afdeling Observatie en Techniek (OT). Daarnaast hebben we nog de motorrijopleiding Beveiliging, de scooteropleiding voor het OT en het rijden met gepantserde voertuigen. En we zorgen ook dat alle collega's 1 keer in de 2 jaar de applicatie (trainingsdag, red.) krijgen om de rijvaardigheid op peil te houden."

Clay legt uit waarom de BSB-rijopleidingen verschillen met de opleidingen die op het Opleidings- en Trainingscentrum Rijden wordt gegeven. "Bij de BSB rijden we niet in voertuigen met striping, maar verplaatsen we ons met onopvallende voertuigen. Dat is een groot verschil. Je bent namelijk niet herkenbaar als voorrangsvoertuig voor overige weggebruikers. Ze rekenen niet op je en verwachten je ook niet. Ook liggen de snelheden in een deel van onze operationele werkzaamheden hoger." Volgens Clay is het werk risicovol en daarom is een andere manier van rijden vereist. "We brengen de bestuurder nog meer voertuigbeheersing en verkeersinzicht bij, zodat hij of zij zich soepel en met name veilig door het verkeer kan begeven. Ook als er met hoge snelheid moet worden gereden."

"Wat we de nieuwe en huidige collega's willen bijbrengen is dat ze op een veilige en verantwoorde manier hun taak uitvoeren. Dat ze met de juiste mindset deelnemen aan het verkeer", gaat Clay verder. "We leren ze op een offensieve tolerante manier te rijden, waarbij ze het overige verkeer zo min mogelijk tot last zijn. Daarbij is het belangrijk dat ze ervoor zorgen dat ze niet afhankelijk zijn van medeweggebruikers. Ze moeten tactisch rijden en kunnen daarbij gebruik maken van hun vrijstelling om kansen in het verkeer te benutten. Een rood licht, een doorgetrokken streep of rijden over de busbaan, als een situatie daarom vraagt moeten ze weten wat ze kunnen en wat verantwoord is om het gewenste doel te behalen."

Clay startte in 1996 bij de BSB en heeft door de jaren heen bij alle afdelingen van de brigade gewerkt. In 2006 werd hij rijinstructeur. Daarnaast is hij net als zijn collega rijinstructeurs nog steeds operationeel inzetbaar. Hij vindt het fantastisch om rijopleidingen te geven. "Ik hou sowieso van snelle auto's en motoren. Ik vind het prachtig. Als instructeurs rijden we zelf ook veel om onze vaardigheden op niveau te houden. Maar wat ik het allermooiste vind is dat ik mijn kennis kan overdragen. Het is mooi om te zien als iemand tijdens een opleiding steeds meer oppikt en soepeler gaat rijden. Je ziet de vaardigheden en het inzicht van collega’s echt groeien. Je brengt ze qua rijden naar een hoger niveau en dat draagt direct bij aan hun veiligheid. En dat is wat je uiteindelijk wil bereiken."

* Om hun identiteit geheim te houden dragen Clay en de overige personen in de clip gezichtsbedekking.

Meedoen aan ‘Een dagje KMarren met…’?

Wil je ook een keer je werk laten zien in ‘Een dagje KMarren met…’? Neem dan contact op via kmarmagazine@mindef.nl

Tekst: Robert den Hartog | Video: sergeant-majoor Malcolm Duregger | Montage: Karel Polack