Londen, Engeland

“It doesn’t matter if the fish is more expensive, at least it’s now real British Fish” (Boris Johnson)

“In afstemming met het gezag heeft de Koninklijke Marechaussee ervoor gekozen om eventuele nadelige gevolgen van de Brexit door een Liaison Officier (LO) te laten coördineren. Vanuit dat oogpunt mag ik mij de gelukkige LO in het Verenigd Koninkrijk (VK) noemen die woont en werkt in één van de mooiste steden van ons continent, Londen. Mijn werkplek bevindt zich op de Nederlandse ambassade, tegenover het wereldberoemde Hyde Park, Kensington. Op deze locatie zijn we als KMar goed gepositioneerd tussen de defensie- en politie-attachées.  

De Nederlandse ambassade stond niet zo lang geleden nog te koop voor ruim 150 miljoen pond.

Als LO verzorg je de begeleiding van rechtshulpverzoeken en ben je een belangrijke sensor voor de KMar in het buitenland. Het werk bestaat voor een groot gedeelte uit het opbouwen en onderhouden van een stevig netwerk en hierin de samenwerking te zoeken of te verstevigen. Daarnaast begeleid je met enige regelmaat delegaties van de KMar, politie of Justitie die een werkbezoek brengen aan het VK. Zo is vorig jaar de commandant van de Koninklijke Marechaussee luitenant-generaal Hans Leijtens naar Londen gereisd voor een ontmoeting met de ambassadeur en de directeur-generaal van de United Kingdom Border Force (UKBF), onze belangrijkste partner in het VK.

Werkbezoek CKMar: ontvangst op de residentie van de ambassadeur (pre-COVID-19).

Het is vast niemand ontgaan dat het VK op 31.01.2020 de Europese Unie heeft verlaten en er tot 31.12.2020 een overgangsperiode van kracht was. In aanloop naar het einde van deze overgangsperiode hebben alle departementen zich voorbereid op het worst case scenario: no deal. Binnen de ambassade is er een Brexit-crisisstaf opgericht met vertegenwoordigers van alle afdelingen, politiek, economisch, Landbouw Natuur en Visserij, Defensie en politie/Justitie. Als LO heb ik directe verbinding met de projectleider Brexit van onze staf en de voorzitter van de Operationele Planning Groep Brexit. Daarnaast is er een COVID-crisisstaf die continu de toestand in het VK monitort en brieft naar Den Haag.

Begin december hebben we met deze crisisstaf voor het eerst geoefend. Het scenario was dat door de Brexit en de daardoor ontstane douaneformaliteiten er een ontzettende chaos zou ontstaan op en rondom de doorlaatposten. De snelweg van Londen naar Dover, de M20, zou helemaal dichtslibben met vrachtwagens en er ontstond een openbaar ordeprobleem door ontevreden vrachtwagenchauffeurs die doorgang tot de havens wilden forceren. Een paar dagen later bleek exact dit scenario werkelijkheid te worden, nadat Frankrijk, België en Nederland de poorten naar het VK dichtgooiden vanwege de Britse COVID-mutatie. Een paar dagen verder, op eerste kerstdag, kwam de mededeling dat het VK en de Europese Unie eindelijk een deal hadden bereikt.

Monsterfile op de M20 richting Dover door reisverbod naar Frankrijk, België en Nederland.

Brexit

1 januari was Brexit een feit, het VK is een 'derde' land geworden. De crisisstaf zat er helemaal klaar voor. Tot onze verbazing bleven grote problemen zoals we die een week eerder zagen uit. Conclusie: alle voorbereidingen hebben zijn vruchten afgeworpen en door COVID-19 was de grootste druk op grensverkeer al afgenomen. In de eerste week waren er in verband met het EU-inreisverbod ongeveer 60 Britten geweigerd, in de tweede week kwamen er nog maar 40 bij. Een snelle daling als gevolg van goede communicatie vanuit onze staf naar de vervoerders en vanuit onze ambassade naar de Britse overheid die daardoor haar websites met reisadvies aanpasten.

Small Boats

Maar er was meer dan alleen de Brexit. Als het gaat om tegengaan van irreguliere migratie in het VK, speelde het fenomeen Small Boats afgelopen jaar een grote rol. Meer dan 9.500 migranten hebben in 2020 de overtocht gemaakt van het Europese vasteland naar het VK, in kleine boten. Team 4 van onze opsporing van de brigade Zuid-Holland draaide hierop een onderzoek. Door het actief delen van informatie tussen de UKBF en de KMar heeft het team kunnen bewijzen dat een in het VK aangetroffen buitenboordmotor, die een verdachte in Nederland had gekocht, was gebruikt voor de smokkel van personen.

Links: Werkbezoek aan Tug Haven, Dover. Op de achtergrond het aantal bootjes na 2 dagen mooi weer. Meer dan 500 liggen er al in bewaring. Rechts: De zwemvesten die de opvarenden gebruikten.

COVID-19

Op het moment van schrijven is een vliegverbod van en naar het VK afgekondigd vanwege de COVID-19-situatie. De impact van corona op Londen is spijtig genoeg enorm. Het is natuurlijk een triest aangezicht, zo’n prachtige stad helemaal op slot. Maar voor het fietsen is het wel fijn.”

Groeten uit Londen, 

Liaison officier kapitein Chris in het Veld