02

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 11

State of the art krachtpatser

Nieuwe takelvrachtwagen Marechaussee

De Marechaussee heeft er een nieuw voertuig bij. Sinds kort mag de Marechaussee de FH500 takelvrachtwagen aan haar voertuigenarsenaal toevoegen. Een state of the art krachtpatser die vrijwel overal 2 RHIB-motorboten met gemak in het water krijgt en ze ondertussen kan voorzien van brandstof. 

Op het eerste gezicht lijkt de FH500 een normale vrachtwagen met een standaard Volvocabine. Maar wie goed kijkt, ziet een speciale combinatie van vrachtwagen en kraan. Speciaal voor de Marechaussee geproduceerd. “Van deze is er maar 1 in de wereld. En, die hebben wij.” De Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) oefende met de FH500 takelvrachtwagen.

Adequaat

De BSB wordt ingezet wanneer snel en specialistisch optreden nodig is. Dan moet er dus adequaat gehandeld worden. “We moeten zo snel mogelijk inzetbaar zijn, ook op het water”, vertelt maritiem coördinator van de BSB Tom, terwijl achter hem de FH500 voor het eerst in actie komt en 2 van zijn RHIB’s binnen no time het water in takelt vanaf de meters hoge kade van het Rotterdamse Nieuw-Mathenesseterrein. 

Overal

“Voorheen moesten we met een vrachtwagen, aanhanger en een aparte takelwagen naar de kade om 1 boot te kunnen lanceren”, legt opperwachtmeester Arjan uit. “Dat kon maar op een beperkt aantal plekken in Nederland, omdat het bereik van de kraan niet verder ging dan 5 meter. Nu kunnen we zo’n beetje overal de boten te water krijgen. En dat maakt ons een stuk flexibeler.”

24-uurscabine

Van alle gemakken voorzien: collision warning (fietsers- en voetgangersdetectie), de chauffeurs- en bijrijdersstoel zijn lucht geveerd en op de persoon aan te passen én de bestuurders kunnen zelfs in de cabine overnachten.

Kraan

De 1 na grootste kraan van leverancier HIAB. Kan met gemak 5.600 kilogram materieel hijsen en wegzetten op maximaal 13 meter vanaf het voertuig.

Tankinstallatie

Er gaat 2.700 liter brandstof in deze tank. Dat maakt het mogelijk om vanaf de kade brandstof te kunnen aftanken aan de boten.

Omkleedcabine

Achter de 24-uurscabine bevindt zich nog een cabine. Hier kunnen de bootbestuurders zich omkleden. In alle comfort, want er zit zelfs een kachel in, zodat ook de pakken snel kunnen drogen.

“We zijn superblij met dit voertuig”, concludeert de maritiem coördinator BSB na afloop van de inzet. “We pretenderen een high end’ eenheid te zijn, daar hoort dan ook passend materieel bij. Het moet solide en betrouwbaar zijn, het moet werken. En… dit werkt! Ze zeggen wel eens, het doel heiligt de middelen. We kunnen nu eerder stellen: ‘de middelen heiligen het doel’.” 

De combinatie van vrachtwagen en takelwagen maakt dit type voertuig heel bijzonder. De complete opbouw is specifiek voor het gebruik van de RHIB’s gemaakt.

Het is de bedoeling dat de kraan wordt ingezet voor het maritieme optreden.

Omdat de kraan uitzonderlijk groot is en niet gelijkgesteld is aan andere kranen binnen Defensie, moeten de bedieners in het bezit zijn van een burgerhijsbewijs.  

Vanaf zo’n beetje elke kade in Nederland kunnen vanaf nu de RHIB’s gelanceerd worden…

…en dat komt de snelle inzetbaarheid alleen maar ten goede. 

Tekst: Vanessa Strijbosch | Foto's: Valerie Kuypers