10

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 02

…internetaangifte

De Koninklijke Marechaussee startte in oktober 2014 met de pilot Internetaangifte. Toen werd het mogelijk om 24 uur per dag en 7 dagen per week via www.marechaussee.nl digitaal aangifte te doen van eenvoudige strafbare feiten gepleegd op militaire terreinen en Nederlandse luchthavens. Onlangs bereikte de KMar een mijlpaal toen de 1.000ste aangifte via internet binnenkwam bij het Klantcontactcentrum (KCC). Een mooi moment om terug en vooruit te blikken. Waarvan en wanneer kunt u digitaal aangifte doen, hoe verloopt de afhandeling en hoe ziet de toekomst op het gebied van digitale aangifte eruit? Wat zijn de voordelen voor de aangever en de Marechaussee?

Klik hieronder op de oranje plus-tekens om nog meer te weten te komen over internetaangifte.

Welke aangiftes?: Alleen van zogenoemde eenvoudige strafbare feiten, zoals diefstal of vernieling kan aangifte worden gedaan via internet. Daarbij mag de dader niet bekend zijn, er mogen geen sporen zijn achtergelaten en er mag geen geweld zijn gebruikt. Van diefstal van rijbewijzen, legitimatiebewijzen of kentekenbewijzen kan digitaal geen aangifte worden gedaan. Om er zeker van te zijn dat een zaak aan de voorwaarden voldoet voor digitale aangifte, worden in de aangiftetool vragen gesteld. Als de aangifte niet voldoet, kan de aangever een afspraak maken om aangifte te doen, zodat er meer onderzoek kan worden gedaan.

Toekomst: Resultaten uit de pilot Internetaangifte bevestigen dat 1 landelijk en gezamenlijk digitaal loket met de politie, waar digitaal aangifte kan worden gedaan, gewenst is (zie kopje Cijfers). De KMar start daarom vanaf april met een proef waarbij het Klantcontactcentrum toestemming krijgt om digitale aangiftes, bestemd voor de Marechaussee, op te halen uit de politiedatabase en in behandeling te nemen. Als de proef slaagt, bekijkt de KMar of de aangiftetools kunnen samengaan. In dat geval blijft er voor de aangever landelijk één loket over, waar digitaal aangifte gedaan kan worden bij de politie en de KMar. Ook onderzoekt de KMar of de verwerking van de internetaangiftes verder geautomatiseerd kan worden.

Afhandeling aangifte: Als een aangifte door de aangever wordt verzonden, komt deze in digitale vorm terecht bij het Klantcontactcentrum (KCC) van de Koninklijke Marechaussee. De aangever ontvangt een ontvangstbevestiging en zijn zaak krijgt een uniek nummer toegewezen. Een medewerker van het KCC bekijkt of alle opgegeven informatie voldoet en zal indien nodig contact opnemen met de aangever. Als alles klopt wordt de aangifte opgemaakt en naar de juiste marechausseebrigade gestuurd. Medewerkers bij die brigade gaan aan de slag met de aangifte.

Voordelen: Voor de aangever is de mogelijkheid om aangifte te doen via internet een extra service. Ze hoeven niet fysiek naar een marechausseelocatie toe en zijn niet aan een tijdstip gebonden. Dit werkt drempelverlagend. Mensen zullen daardoor vaker en sneller aangifte doen. En dat heeft weer voordelen voor de Koninklijke Marechaussee. De Marechaussee krijgt namelijk een completer beeld van strafbare feiten die op een bepaalde locatie worden gepleegd. Daardoor is het voor de KMar makkelijker om trends te ontdekken en daar op in te spelen, het zogenoemde informatiegestuurd optreden.

Cijfers: Onlangs kwam na iets meer dan 2 jaar de 1.000ste digitale aangifte binnen bij het Klantcontactcentrum van de Koninklijke Marechaussee. Meer dan de helft van de aangiften had betrekking op een klein strafbaar feit dat werd gepleegd op een van de 5 grote Nederlandse luchthavens, de rest betrof zaken op militaire terreinen. De strafbare feiten waar het vaakst digitaal aangifte van werd gedaan zijn diefstal (bijvoorbeeld van bagage) en vernieling. Uit de cijfers bleek ook dat jaarlijks 2 keer zoveel digitale aangiftes binnenkwamen bij de politie, die eigenlijk waren bestemd voor de Marechaussee (zie kopje Toekomst).

Tekst: /////   |   Foto's: ////