02

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 02

'Taxironselaars' geweerd van Schiphol

KMar ondersteunt opsporingsambtenaren gemeente

"Kijk, daar staan er een paar." Een KMar-collega wijst naar een groepje zogenoemde taxironselaars op het Jan Dellaertplein voor luchthaven Schiphol. "Als ze proberen om toeristen in hun taxi's te krijgen, kunnen ze daar vanaf nu voor beboet worden."

De Koninklijke Marechaussee ondersteunt buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's) van de gemeente Haarlemmermeer in de strijd tegen taxichauffeurs die hun diensten aanbieden buiten de daarvoor aangewezen plekken. Dat is in het kader van de openbare orde en veiligheid sinds 7 februari verboden. Wie toch klanten werft, riskeert een boete van 350 tot 1.500 euro. Bovendien krijgen overtreders direct een verblijfsontzegging. Ofwel een verbod waarmee ze minstens een maand niet op de luchthaven mogen komen. In de eerste twee weken na het verbod is tegen 17 personen proces-verbaal opgemaakt. Allemaal hebben ze een verblijfsontzegging gekregen. Een persoon ontving twee keer een proces-verbaal omdat hij de verblijfsontzegging negeerde.

Wachtmeester-1 Michael van der Heide: "We werden vaak uitgelachen. De ronselaars wisten precies wat ze konden binnen de bestaande wet- en regelgeving. Dat werd uitgebuit. Nu kunnen we optreden."

Ontzegging direct geregeld

"De ontzegging wordt direct opgemaakt door onze Hulpofficier van Justitie, nadat een BOA of KMar-collega melding maakt van een proces-verbaal", vertelt wachtmeester-1 Michael van der Heide van de brigade Politie en Beveiliging. Daarnaast houdt de Marechaussee toezicht en komen ze in actie als chauffeurs bijvoorbeeld weigeren mee te werken of overlast veroorzaken. De BOA's zijn blij met de rugdekking. Een van hen zegt: "We staan sterk. We hebben nu een middel in handen waarmee de problematiek beheersbaar wordt en de Marechaussee ondersteunt ons hierin."

Regels omzeilen

De vrije chauffeurs, die bekend staan als ronselaars, omzeilen de regel dat alleen taxichauffeurs met een Schiphol-licentie voor de luchthaven mogen staan. Ze wachten potentiële klanten op bij de uitgang en proberen daar ritten te verkopen. Onwetende reizigers worden vervolgens naar taxi's even verderop gebracht, waar geen licentie nodig is. Dat resulteert al jarenlang in vervelende situaties. Het afgelopen jaar zijn er bij politie, Schiphol, gemeente, taxibedrijven en KMar ruim 900 klachten binnengekomen met daarin het woord 'taxi'. Van overlastmeldingen tot strafbare feiten, zoals belediging, mishandeling en bedreiging. Van der Heide zegt: "Toeristen werden verwelkomd door hordes opdringerige en soms agressieve chauffeurs. Regelmatig vroegen ze absurd hoge prijzen voor ritjes. Het was ook vervelend voor Schipholmedewerkers, die er dagelijks mee werden geconfronteerd."

De KMar ondersteunt buitengewoon opsporingsambtenaren, die sinds kort boetes mogen uitschrijven aan 'taxironselaars'.

Vaak uitgelachen

Actie ondernemen was lastig, omdat de betreffende chauffeurs feitelijk niets verkeerd deden. BOA's en marechaussees konden alleen een oogje in het zeil houden. Terechtwijzingen resulteerden regelmatig in grimmige situaties. Van der Heide reageert: "We werden vaak uitgelachen. De ronselaars wisten precies wat ze konden binnen de bestaande wet- en regelgeving. Dat werd uitgebuit. Nu kunnen we optreden."

De taxiplaatsen

Pal voor de deur van Schiphol zijn 14 officiële taxiplaatsen. Daarvan zijn er 10 bestemd voor 3 taxibedrijven die een Europese aanbesteding hebben gewonnen. Zij moeten van Schiphol aan strenge eisen voldoen, zoals rijden in milieuvriendelijke voertuigen.

De 4 andere plekken zijn voor de officiële Geaccepteerde Taxi Onderneming (GTO). Zelfstandige chauffeurs kunnen zich hierbij aansluiten, maar moeten ook aan bepaalde eisen voldoen. Zo mag de auto niet ouder zijn dan 7 jaar en bestuurders moeten er verzorgd uitzien. Omdat circa 700 chauffeurs 4 plekken moeten delen, probeerden sommigen op eigen houtje toeristen naar hun taxi te lokken.

De gemeente Haarlemmermeer wijzigde eind vorige maand de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Daardoor werd de 'ronselwerkwijze' verboden. Het verbod zou eigenlijk al begin februari ingaan, maar werd vanwege een kort geding uitgesteld. Ruim 60 chauffeurs waren het oneens met het gemeentebesluit, maar de rechtbank gaf ze geen gelijk.

De taxichauffeurs met Schiphol-licentie zijn blij met de nieuwe wet- en regelgeving. Ze merkten direct dat de doorstroom verbeterde.

Taxipas dragen is al overtreding

De betreffende taxichauffeurs mogen zich nog wel op de luchthaven laten zien, maar zodra ze hun diensten aanbieden zijn ze in overtreding. Het dragen van een hesje met 'official taxidriver' of een taxipasje om de hals is al voldoende voor een prent. 

Net na de uitspraak van de rechtbank bleef het erg rustig. 1 vrije chauffeur werd in de kraag gevat, waarna zijn collega's afdropen. Mondjesmaat kwamen er wat chauffeurs terug om poolshoogte te nemen op het anders zo chaotische Jan Dellaertplein en omgeving. "Het spelletje is begonnen", benadrukt Van der Heide. "Het mag niet langer officieel, dus als wij of de BOA's niet kijken proberen ze het toch. Maar dat is van alle tijden. Dat gebeurde vroeger ook. Stelen mag ook niet en toch gebeurt het."

Mazen van de wet

Op de bufferplaats even verderop, waar chauffeurs moeten wachten voordat er een plek vrij is voor Schiphol, is het op de dag van de uitspraak ook opvallend rustig. Minder ronselaars betekent meer werk voor degenen met de Schiphol-licentie. Een van hen vertelt opgewekt: "Je merkt dat de doorstroom verbetert. Sinds lange tijd is het niet zo rustig geweest." Zijn collega voegt toe: "Eindelijk duidelijkheid voor alle partijen. We hopen dat het zo blijft en dat ze niet weer door de mazen van de wet glippen."

Tekst: Jessica Bode   |   Foto's: Phil Nijhuis