11

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 11

Hoe werkt dat eigenlijk?

Tekst Robert den Hartog
Foto Louis Meulstee

YPR 765 KMar

De YPR 765 KMar is een van de meest in het oog springende voertuigen die de Koninklijke Marechaussee heeft. Bij evenementen is het voertuig - waarbij de Y staat voor Nederland, de P voor Pantser en de R voor Rups - een echte blikvanger. Maar het gepantserde rupsvoertuig van de Landelijke Bijstandsorganisatie doet meer dan alleen imposant zijn. Met het rupsvoertuig kunnen speciale eenheden van de Marechaussee (BSB en BE) of bijvoorbeeld het Korps Mariniers en de politie worden vervoerd. Of dat nu moet gebeuren door een drassig weiland of over een geasfalteerde weg maakt niet uit. Het voertuig laat zich door niets of niemand tegenhouden. De YPR ruimt met gemak barricades of andere obstakels uit de weg en zet de bemanning veilig af op de afgesproken plek.

Van origine is de YPR 765 KMar hetzelfde voertuig als dat bijna 30 jaar in dienst is geweest bij de landmacht. Verschil is dat de KMar de YPR heeft aangepast voor politietaken en crowd and riot control. Het voertuig is te voorzien van diverse hulpstukken en bewapening. De KMar-uitvoering is blauw geschilderd en mist de boeggolfkeerplaat die bij de landmachtuitvoeringen wordt gebruikt bij amfibisch gebruik. De Koninklijke Marechaussee heeft na de Tweede Wereldoorlog de beschikking gekregen over gepantserde rupsvoertuigen. In eerste instantie had de KMar de Otter, vanaf 1971 deed de M113 zijn intrede en sinds 1994 gebruikt de KMar de YPR 765 KMar. De 24 YPR's zijn verdeeld over het land en kunnen op verzoek worden ingezet.

Momenteel wordt er gesproken over de vervanging van de YPR 765 KMar. Of en wanneer dit gaat gebeuren, is nog niet bekend.

Doordrukstang:

De doordrukstang of stormram kan aan de voorkant van de YPR worden bevestigd. Met de 250 kilo wegende ram zijn doorgangen te forceren, anders dan op de normale manier.

Dozerblad:

De YPR is uit te rusten met een dozerblad voor het ruimen van obstakels en het slechten van barricades. De dozer weegt inclusief ophanging 1 ton.

MAG:

Op de KMar-versie van de YPR kan een MAG-mitrailleur (7.62mm) worden aangebracht. Alleen de minister van Defensie kan opdracht geven om dit te doen. Op de koepel staat standaard een 360 graden zoeklicht.

Trap:

De YPR kan bij een vliegtuigkaping worden omgebouwd tot YPR-765-AAV (aircraft assault vehicle). Deze is voorzien van een trap zodat anti-terreureenheden een vliegtuig snel kunnen bestormen. Ook is de trap te gebruiken voor het werken op hoogte.

Chauffeursluik:

De chauffeur heeft tijdens het rijden beperkt zicht. Hij is afhankelijk van de voertuigcommandant die tijdens het verplaatsen in de koepel staat. De chauffeur beschikt wel over een beeldscherm waarop hij kan zien wat er achter het voertuig gebeurt.

Specificaties YPR 765 KMar:

lengte: 5,26 meter, breedte: 2,82 meter, gewicht: 12.000 kilo (leeg) en 13.500 kilo (gevechtsklaar), motor: 6-cilinder, 2-takt diesel, 191 kilowatt, 265 pk, snelheid: 70 kilometer per uur, bemanning: 3-10 (inclusief 1 chauffeur en 1 voertuigcommandant/schutter).