Tekst tweede luitenant Jessica Bode
Foto sergeant Hille Hillinga

Bij tandartsen, dominees, muzikanten en bedrijfsmaatschappelijk werkers denk je misschien niet direct aan Defensie. Toch werken hier vele honderden ‘specialisten’. Zij hebben hun opleiding en werkervaring opgedaan in de burgermaatschappij en zetten hun kennis nu in voor de krijgsmacht. De komende weken vertellen zij trots over hun passie. Dat is dit keer LTZ1-bedrijfsmaatschappelijk werker Rob Hulskamp (50).

Volledig gefocust zit hij achter zijn computer. Met aantekeningen van een gesprek eerder die dag, brengt hij nu een rapport uit aan een commandant. Zijn kantoor is weinig spannend. 4 witte muren, uitzicht op de weg en hier en een poster van een marineschip aan de muur. Maar des te interessanter zijn de gesprekken die hier plaatsvinden. Want jaarlijks helpt bedrijfsmaatschappelijk werker (bmw’er) Rob Hulskamp vele tientallen militairen en burgermedewerkers met problemen thuis of op het werk.

Geldproblemen

“Van arbeidsconflicten, geld- en relatieproblemen tot het niet op missie kunnen vanwege mantelzorgverplichtingen of kinderen die dreigen te ontsporen. Allerlei omstandigheden die het functioneren bij Defensie kunnen beïnvloeden”, somt Hulskamp op. Andere veelgehoorde klachten zijn een te hoge werkdruk en te vaak van huis zijn.

Door met de betreffende medewerkers en indien nodig met familieleden te praten, proberen de bedrijfsmaatschappelijk werkers tot oplossingen te komen. “We achterhalen in gesprekken wat er aan de hand is en maken een plan van aanpak. Met intensieve begeleiding proberen we alles weer op de rit te krijgen.”

In gesprekken proberen bedrijfsmaatschappelijk werkers problemen te achterhalen en op te lossen

Geen relatietherapeuten

Hulskamp benadrukt dat ze geen Jeugdzorg of relatietherapeuten zijn. “Als problemen ons boven het hoofd stijgen, verwijzen we door naar gespecialiseerde instanties.”

Avontuur

Hoewel Hulskamp nu bmw’er is, begon hij onderaan de ladder als dienstplichtige. “Een paar jaar later ben ik overgestapt van de landmacht naar de marine, omdat ik op zoek was naar avontuur. Toen werd ik helikoptermonteur bij de Marine Luchtvaartdienst.”

Pas in 2001 liet hij zich omscholen en kwam hij hier terecht. “Nadat ik jarenlang monteur was geweest, mocht ik op den duur nieuwe monteurs opleiden. De focus op die ‘menselijke kant’ sprak me erg aan. Toen de mogelijkheid zich aandiende om door te leren, hoefde ik niet lang na te denken.”

SPEC-OPLEIDING

Bij Defensie werken zowel burger als militair bedrijfsmaatschappelijk werkers. Burgers kunnen na een studie tot bedrijfsmaatschappelijk werker in principe direct aan de slag. Voor militairen geldt dat ze eerst de verkorte officiersopleiding moeten volgen aan de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda.

Tijdens deze interne opleiding tot Officier Specialist (SPEC) word je in 10 weken klaargestoomd tot militair. Je leert basisvaardigheden zoals schieten, maar ook hoe het is om dagenlang in het bos te bivakkeren. Een uitdaging die je met een dosis enthousiasme en doorzettingsvermogen aan kunt.

Eenmaal op de werkvloer ga je aan de slag in jouw vakgebied, in binnen- en buitenland. Want als militair kun je ook uitgezonden worden naar missiegebieden om daar je werk te doen. Voor burgers geldt dit niet.

Divers takenpakket

Het ene moment voert Hulskamp diepgaande gesprekken met medewerkers, het andere moment zit hij met een commandant, P&O-functionaris, artsen en geestelijk verzorger in een sociaal medisch overleg. “Of ik geef voor honderden belangstellenden een presentatie over m’n werk.” 

Wennen

Sinds kort organiseert bedrijfsmaatschappelijk werk bijeenkomsten voor familieleden van militairen die net terug zijn van een uitzending. Hulskamp legt uit: “Het gezin moet vaak best even wennen aan het feit dat papa of mama weer thuis is. Ze hebben het immers maandenlang zonder moeten stellen. Soms wringt dat. Wij geven tips hoe ouders daarmee om kunnen gaan.”

Het takenpakket van bmw’ers is divers

Online hulpverlening

Defensie houdt zich ook steeds meer bezig met online hulpverlening. “Medewerkers kunnen ook per mail bij ons terecht. Sommigen vinden dat prettiger, maar het kan ook praktisch zijn tijdens een uitzending, oefening of vaarperiode.”

Spanningsveld

In grote lijnen verschilt het werk van een bedrijfsmaatschappelijk werker in de burgermaatschappij niet van die bij Defensie. “Maar hier zit je wel bij een geweldsorganisatie. Klinkt als cliché, maar wees je daarvan bewust. Ook werk je voor zowel de militairen, het thuisfront, als voor de organisatie. Dat is een spanningsveld, maar wat mij betreft juist een uitdaging.”