Tekst Arno Marchand
Foto sergeant-majoor Maartje Roos
‘Dit is het mooiste dat je kunt doen’
De hulpverlening voor het zwaar getroffen Sint-Maarten draait na orkaan Irma op volle toeren. Defensie zet alles op alles om zoveel mogelijk hulpgoederen die kant op te krijgen. Onze redacteur Arno Marchand is aanwezig bij deze operatie in de West.
De luchtmacht krijgt op woensdag 6 september de opdracht om een dag later met zowel een C-130 Hercules als een KDC-10 naar Curaçao te vliegen. Ruim 100 mariniers van een snel inzetbare eenheid voor onverwachte inzet, stafofficieren en genisten van de landmacht gaan mee.
Goederen en militairen
Militairen laden de goederen zo snel mogelijk op speciale pallets om het luchttransport gereed te maken. “Pas dan kunnen de pallets mee”, geeft hoofd ‘handling’ kapitein Cyriel aan. “Dat geldt ook voor de uitrusting van de mariniers en ander essentieel militair materieel.”
Voorbereiding
Ondertussen bereiden technici en planners op Eindhoven de vluchten voor. Aan het begin van donderdagavond vertrekken de 3 transportkisten naar Curaçao. Daar komt de KDC-10 donderdagavond om elf uur plaatselijke tijd aan. De C-130 volgt naar verwachting een dag later. Een 2e vlucht is vrijdag vertrokken, evenals een C-17. Het is de eerste keer dat een C-17 van de Heavy Airlift Wing door Nederland wordt ingezet voor een noodhulpoperatie.
Slechte infrastructuur
Het doel is om zowel de militairen als de hulpgoederen zo snel mogelijk op Sint-Maarten te krijgen, maar de infrastructuur is er slecht aan toe. Aanvankelijk zijn de haven en het internationale vliegveld grotendeels onbereikbaar. Voor de aanwezige hulpdiensten en militairen is het zaak om dat zo snel mogelijk toegankelijk te maken.
Mooi werk
“Het is mooi om te doen”, zegt Cyriel. “Het mooiste zelfs. We kunnen mensen helpen. Een prachtig samenspel van operaties en logistiek. Hiermee laat je zien dat je als krijgsmacht een belangrijke bijdrage kunt leveren.”
José ontwijken
Zowel de C-130 als KDC-10 nemen de zuidelijke route naar Curaçao, om orkaan José te ontwijken.
Speciale bestemming
“Voor de vliegende bemanningen zijn deze vluchten eigenlijk niet anders dan andere”, geeft KDC-10-vlieger kapitein Rob aan. “Alleen de bestemming is nu speciaal. En door de lengte van de vlucht hebben we op beide types dubbele bemanningen gezet, zodat ze halverwege de route kunnen wisselen.”
Primitief
De C-130 gaat vanuit Curaçao alle hulpgoederen en personeel naar het getroffen eiland vliegen. De Hercules is bij uitstek geschikt om te landen en vertrekken van primitieve en slechtbereikbare ‘strips’. “We kunnen onverhard landen, zolang er maar geen obstakels zijn”, zegt C-130-instructeur majoor Hans-Albert. “Hiervoor zijn we getraind.”
Het toestel kan ook terecht op de veel kleinere luchthaven, op het Franse deel van het Caribische eiland.
Franse luchthaven
Het toestel kan ook terecht op de veel kleinere luchthaven, op het Franse deel van het Caribische eiland. Mochten de werkzaamheden op de Nederlandse luchthaven vorderen, dan ligt er bij de defensie ook een plan klaar om met de KDC-10 de mariniers en andere militairen snel naar Sint-Maarten te vliegen.
Tweede hulpvlucht
Na uitladen van de KDC-10 op Curaçao en eventueel een vlucht naar Sint-Maarten, gaat het transportvliegtuig terug naar Nederland voor een 2e hulpvlucht.