08

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 19

Veel teams, 1 taak

Tekst eerste luitenant Wouter Helders
Foto Rob Gieling

Search & Rescue eenheden komen samen voor SAR Meet

Drenkelingen, evacuaties van boorplatformen, zoeken naar vermiste personen en patiëntenvervoer. Al 55 jaar is het dagelijkse koek voor de mannen en vrouwen van 303 Search & Rescue (SAR) Squadron van het Defensie Helikopter Commando op vliegbasis Leeuwarden.

Na 5355 levensreddende en spoedeisende vluchten valt het doek voor de eenheid. Search & rescue is niet langer een kerntaak van Defensie en de eenheid wordt per 1 januari 2015 opgeheven. Tijdens de internationale SAR Meet van afgelopen week stond ‘303’ stil samen met Belgische en Spaanse collega’s stil bij het 55-jarig jubileum en het naderende afscheid. 

x

De Spanjaarden

2 vliegers
1 hoist operator
1 redder
1 flight engineer
1 nurse
Toestel: AS332 Super Puma

Vlieger Manzaro is vol vertrouwen: “Niemand is van zover gekomen als wij, niemand is zo gemotiveerd te winnen. We vlogen ruim 8 uur om bij de wedstrijd te kunnen zijn. Onze heli is snel en manoeuvreerbaar. De SeaKing van de Belgen is ouder, langzamer en groter.” Het is dus aan de piloten om de uitdaging tot een goed einde te brengen.

“We zijn gestationeerd in Madrid en werken vooral in de bergen”, vertelt de Spanjaard. “Veelal gaat het om vermiste personen of patiëntenvervoer. Elke keer is het weer spannend.” Over de opheffing van 303 Squadron: “Ik heb niet eerder met ze samengewerkt, maar ze hebben een goede reputatie. Jammer dat ze opgeheven worden.”      

x

De Nederlanders

2 vliegers
1 redder 
1 hoist operator
1 medic
Toestel: AB412 search & rescue helikopter

Eerste luitenant vlieger Patrick: “Vliegen in deze helikopter voelt als een tweede natuur. Het is als een handschoen die je aantrekt.” SAR vliegen betekent veel vlieguren maken. De NAVO norm van 180 uur per jaar haalt ‘303’ruimschoots: “Ik heb al meer dan 1000 vlieguren. Alleen al afgelopen weekend hadden we 5 inzetten. Vooral patiëntenvervoer van de Waddeneilanden komt veel voor.”

De vlieger is nauwelijks met de wedstrijd bezig. Des te meer met het naderende afscheid van het squadron. “Ik heb er veel geleerd en een goede tijd gehad. Het is zonde dat deze club ophoudt te bestaan. Ik hoop dat ze een goede (civiele, red.) opvolger weten te vinden. Zelf ga ik vol goede moed een nieuwe uitdaging aan.” 

x

De Belgen

2 vliegers
1 duiker
1 flight engineer
1 medic 
1 operator.  
Toestel: SeaKing Mk48.

Commanding officer majoor-vlieger Reza: “Tijdens de laatste editie van de SAR Meet, 5 jaar geleden, won België. Ik kan dus niet thuiskomen zonder winst.”

De inzet tijdens de scheepsramp met de Baltic Ace in 2012 staat de commandant in het geheugen gegrift. “Het sneeuwde, het was nacht en slecht weer. Toch wisten we nog 7 mensen te redden.” De Belgen werken op SAR-gebied al jaren prettig samen met de Nederlanders. Niet zo verwonderlijk dat ze de opheffing van ‘303’ jammer vinden. Reza: “Het is afwachten wie het overneemt en hoe dat gaat lopen.”

Majoor Reza was vastberaden de titel te prolongeren. En daar slaagde zijn team in.