Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 06
‘Wij staan klaar voor de NSS’
‘Het zit ‘m in de details’
Kapitein Saskia van Eggermond, operationeel planner, landmacht “Als NSS-projectofficier ben ik al tijden bezig met de top. Mijn brigade zet maar liefst 1200 mensen in. Alle opdrachten om die militairen aan het werk te zetten, heeft mijn team gecoördineerd. Wij creëren samenhang tussen politie en defensie. Dat is ook meteen het meest interessante onderdeel aan deze uitdagende operatie. Hoe knoop je de eindjes aan elkaar? Hoe krijg je alle partijen op dezelfde golflengte? Hoe zorg je ervoor dat de top geen last heeft van enige vorm van storing op het gebied van bewaking? Vooral het geïntegreerd optreden vergt veel overleg. Waar de een liever met coördinaten werkt, geeft een ander de voorkeur aan hectometerpaaltjes. Het zit ‘m echt in de details. Gelukkig verloopt de communicatie goed en spreken we nu dezelfde taal.”
Snuffelen bij wereldtop
Sergeant Dick Zwaagman, explosieven speurhondengeleider, luchtmacht “Tijdens de NSS zorg ik met tientallen collega’s van de luchtmacht, marechaussee en politie en hun honden voor veilige gebouwen, objecten en routes. Mijn hond Ayla, een kruising Mechelse herder, is een Explosive Detection Dog. Die is gespecialiseerd in het vinden van explosieven in bijvoorbeeld gebouwen, voertuigen en kleine gebieden. De luchtmacht zet ook Route Overwatch Search Dogs in, opgeleid voor het opsporen van explosieven in grotere gebieden. Sinds dinsdag ben ik samen met hondengeleiders van de vliegbases Leeuwarden, Gilze-Rijen en Woensdrecht in touw. Tot en met komende dinsdag worden we ingezet of staan op afroep beschikbaar. Een hele uitdaging, maar hartstikke mooi dat we met ons vak een bijdrage kunnen leveren aan de veiligheid van deze top.””
‘Alles voor de veiligheid’
Wachtmeester-1 Stephanie Gog, grensbewaker, marechaussee “Samen met mijn collega’s houd ik grenstoezicht. We staan op meerdere plekken zoals de A16 en de A4. Daarnaast houden we het treinverkeer in de gaten. Eigenlijk pakken we alles op wat er vanuit België naar Nederland reist. Zo controleren we bijvoorbeeld in de Thalys. Doet iemand zenuwachtig, gaan wij even met hem praten. We willen graag weten wat zo’n persoon precies in Nederland gaat doen. Vandaag sta ik op de A16. Collega-motorrijders maken op de snelweg een selectie van voertuigen. Wij vervangen ze vervolgens op bij onze controlebus. Ik vind het wel wat hebben, om op deze manier met veel collega’s aan deze NSS-klus te werken. Normaliter mogen we niet langer dan zes uur op locatie controleren. Bijzondere wetgeving heeft echter geregeld dat we nu veel langer mogen posten. Vanaf donderdag draaien we 12-uursdiensten. Dat vergt een stukje flexibiliteit, maar alles voor de veiligheid hè.”
‘Nu is het dan for real’
Luitenant-ter-zee-2OC Ernst de Jonge, artillerieofficier, marine “Ik ben artillerieofficier aan boord van Zijne Majesteit De Zeven Provinciën. De granaten voor de kanonnen zijn geladen, de raketten liggen klaar. Al gaan we niet uit van wapeninzet, we willen wel overal klaar voor zijn. Ik vind het een hele speciale operatie. Zelf zal ik in de commandocentrale zitten. Als je bij mooi weer op een hoge duintop gaat staan, kun je ons schip waarschijnlijk zien. We liggen namelijk tussen de vijf tot twaalf mijl uit de kust. Zo kunnen we vanaf de zeezijde het luchtruim het beste beschermen. Hier trainen we veel voor, en nu is het dan for real. Het is bijzonder om alle wapens op scherp te hebben.”
‘Alles voor de veiligheid’
Korporaal Marco Lindt, bestuurder FRISC-motorboot, marine “Vanaf Zijner Majesteits Friesland ondersteunt ons FRISC-team de civiele autoriteiten. Samen met collega’s van de marechaussee, politie en douane kunnen wij schepen laten stoppen en onderzoeken. Ik vind het erg interessant en leuk om mee te maken. Dit is waar je voor traint. De inzet van de FRISC is natuurlijk hetzelfde als bijvoorbeeld in de Cariben, maar nu lig je ineens voor de kust van Nederland. Best spannend. Het mooiste vind ik dat we samenwerken met andere instanties. Je kunt een kijkje in de keuken van de ander nemen, maar er moeten van tevoren wel duidelijke afspraken gemaakt worden.”
‘Inzet met historische waarde’
Korporaal-1 Ferdi Louvet, ploegcommandant raketlanceerinstallatie, landmacht “Tijdens de nucleaire top sta ik bij Wassenaarseslag bijna in de duinen. Op de plek waar normaliter strandliefhebbers de auto parkeren neemt mijn eenheid stelling in met middellange afstandsraketten. Collega’s van de Stingers van het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando helpen ons met de beveiliging. Dat we vlakbij Den Haag staan, heeft historische waarde. We zijn in de nacht van dinsdag op woensdag naar voormalig vliegveld Valkenburg gereden. Daar hebben we onze wapensystemen geladen. Nu betrekken we vier stellingen aan de kust. Het is lang geleden dat we op Nederlands grondgebied onze wapensystemen echt in stelling hebben gezet. Mocht het nodig zijn; wij staan klaar.”
‘Iedereen heeft de juiste drive’
Majoor Bert Vrieling, hoofd Informatie, marechaussee “Speciaal voor de NSS zitten we in een calamiteitenstructuur. We creëren een beeld van de mogelijke dreigingen die kunnen gaan spelen en genereren een actueel beeld. In een groot informatienetwerk zijn wij een van de knooppunten. Groter dan dit wordt het niet. Maandenlang ben ik al bezig met de nucleaire top. Gelukkig zie ik dat het bewustzijn en de scherpte er bij alle collega’s van de marechaussee zijn. Iedereen kijkt mee, vangt signalen op en geeft het door. De veredelde informatie die hier uit voortkomt spelen wij door naar de Nationale Politie. Zelf zie ik de NSS als een unieke kans. Het is natuurlijk maar de vraag of er nog eens zoiets plaatsvindt in Nederland. Vermoeiend is het wel, maar iedereen heeft de juiste drive.”
‘Een verfrissende operatie’
Kapitein Paul Webbink, Apache-vlieger luchtmacht “Met onze Apaches houden wij het luchtruim dicht. ‘Air to air’ doen we niet zo vaak, het is geen hoofdtaak. De operatie, uitgevoerd vanaf voormalig militair vliegveld Valkenburg, is daarom verfrissend. De laatste keer was in 2005, toen president Bush een bliksembezoek aan Nederland bracht. Ook toen stonden we stand-by. Tijdens de top werken we met opschalingniveaus. Als een onbekend toestel een van onze ‘ringen’ in vliegt, gaan wij de lucht in. We gaan er naast hangen en proberen de piloot te bereiken. Al klinkt het vreemd, misschien zijn er mensen die niet weten dat ze daar tijdens de NSS niet mogen zijn. Krijgen we geen respons, dan moeten we dus ‘opschalen’. Ik hoop echter dat het zover niet hoeft te komen.”