04

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 3

Koud kunstje

Tekst LTZ 2OC (SD) Joost Margés
Foto SGT-1 Mike de Graaf en video SMJRBDAV Malcolm Duregger

NAVO pakt groots uit tijdens Cold Response

Het was puur toeval dat de NAVO kort na de Russische inval in Oekraïne met veel machtsvertoon uitpakte aan de Noorse westkust. Te land, ter zee en in de lucht trokken zo’n 30.000 militairen uit 26 landen samen, om te oefenen onder barre omstandigheden. Het tweejaarlijkse ‘Cold Response’, editie 2022, werd letterlijk een koud kunstje.

Op zee vormde het Britse vliegkampschip HMS Prince of Wales het hart van de Naval Taskforce. Met 25 schepen uit 11 landen was dit het grootste NAVO-vlootverband in 30 jaar dat in arctisch gebied opereerde. Kern van het optreden: hoe verdedig je Noorwegen en de Noordflank van het verdragsgebied tegen een moderne tegenstander.

Onder leiding van commandeur Ad van de Sande, aan boord van het Luchtverdedigings- en Commandofregat Zr.Ms. De Zeven Provinciën, nam ook de Standing NATO Maritime Group 1 deel aan de oefening. Als onderdeel van een ander NAVO-vlootverband droeg Zr.Ms. Schiedam bij aan Cold Response. De Standing NATO Mine Countermeasures Group 1 is gespecialiseerd in het mijnenvrij houden van zee, kustwateren en havenmondingen. Dat was tijdens de oefening uiteraard niet anders.

De Nederlandse bijdrage op zee bestond verder nog uit het Landing Platform Dock Zr.Ms. Rotterdam. Dit schip herbergde de mariniers van 2 Marine Combat Group (2MCG) uit Doorn. Met de landingsvaartuigen van de Surface Assault & Training Group en een Cougar van het Defensie Helikopter Commando voerden zij amfibische landingen uit op de Noorse kust bij Bardufoss.

Een bewegende impressie van de amfibische landingen in onderstaande video:

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander bracht een werkbezoek aan Zr.Ms. Rotterdam tijdens de oefening. Daar kreeg hij een rondleiding en woonde hij een meeting bij van de Maritime Battle Staff. ‘s Nachts sloot hij aan bij een amfibische landing van 2MCG. In het veld kreeg hij verdere uitleg over tactieken en uitdagingen om vervolgens zijn onderkomen voor de nacht in de sneeuw op te zoeken.

Aan boord van de Rotterdam beoefende de bemanning ook de afvoerketen van de gewondenverzorging. Per helikopter werden oefengewonden ijlings van land naar het schip afgevoerd en opgevangen. Tegelijkertijd draaide uiteraard ook de dagelijkse bedrijfsvoering gewoon door. Zo kreeg het schip de nodige voorraden aangereikt door de Duitse FGS Berlin (A1411).