03

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 05

Komt het goed met nieuwe aanwas?

Tekst Jopke Rozenberg-van Lisdonk
Foto SMJRBDAV Jord Verheij en Paul Tolenaar

Verbeterde wervingssite werpt vruchten af

Nieuw personeel werven is geen ‘appeltje-eitje’. Zeker niet in de huidige tijd. Het banenaanbod in Nederland groeit en het aantal werkzoekenden neemt af. Dat terwijl het aantal vacatures bij de krijgsmacht juist stijgt. Vind dan maar eens de juiste persoon voor de juiste plek. Of zorg dat de juiste persoon zélf de juiste plek vindt. De veelbelovende nieuwe vacaturewebsite van Defensie is daarop ontworpen. Gaat het dan toch nog goedkomen met de nieuwe aanwas?

Meten is weten. De nieuwe pagina’s van werkenbijdefensie.nl trokken afgelopen maand bijna 100.000 bezoekers meer dan diezelfde maand een jaar geleden. Knap staaltje werk van de campagneteams. Hoe doen ze dat toch?

Luc Haen en Kris Manders, beiden oud-militair, werken bij de afdeling Arbeidscommunicatie. Haen: “Werkenbijdefensie.nl is onze banenwinkel.”

Kijken, luisteren en anticiperen; de doelgroep centraal stellen

Verborgen tekst

Kijken, luisteren en anticiperen; de doelgroep centraal stellen. “Voorheen waren we veel te veel bezig met zenden”, realiseert Luc Haen zich. Samen met een team van 5 personen runt hij de sectie Online Media van de afdeling Arbeidscommunicatie. Haen scrollt trots door de nieuwe site heen. Veel mooie beelden, weinig tekst. “Die is er wel, maar zit verborgen in uitklapkaders”, vertelt hij. Het was een wens van de doelgroep. Die voelde zich overladen met informatie op de oude site, bleek uit onderzoek. De 30 tot 35 doorklikbuttons op de homepage creëerden bovendien weinig overzicht.

De ‘making-of’ van een TV-commercial. Kris Manders kijkt met haar campagneteam mee.

Eindeloos veel

Dat moest simpeler. Of eigenlijk korter en krachtiger, want de nieuwe site moest vooral op een smartphone prettig werken. “70% van de doelgroep bekijkt de website via telefoon of tablet; en dat wordt alleen maar meer”, weet Haen. De mobiele versie werd eerst gebouwd, daarna die voor desktop-gebruik. De eindeloze hoeveelheid doorklikbuttons werd teruggebracht tot 2: ‘Start je Keuzekompas’ en ‘Alle vacatures’. Daaronder een 1-minuut filmpje om Defensie te ontdekken en 3 foto’s met korte tekst die je doorloodsen naar de hoofdcampagnes van de wervingsafdeling. Volgens het testpanel, dat een dwarsdoorsnede van de doelgroep voorstelde, een logische keuze. Haen: “Mensen vinden nu veel sneller wat ze zoeken.”

Werkenbijdefensie.nl is méér dan een site met vacatures. Het geeft je ook tips, tools en een inkijkje in de wereld van uiteenlopende defensiemedewerkers.

Vacatures filteren op persoonlijke interesse

Als je het niet weet

Omdat niet iedereen weet wat hij precies zoekt, maar wél geïnteresseerd is in een baan bij de krijgsmacht, is het Keuzekompas in het leven geroepen. Een tool die in 1,5 maand al 30.000 keer werd geraadpleegd én afgerond. 20.000 deelnemers klikten daarna 1 of meerdere vacatures aan. Het getoonde vacatureaanbod wordt op basis van de 14 antwoorden in het kompas afgestemd op iemands persoonlijke interesse. Denk aan vragen over opleidingsniveau, willen werken op een schip en zaken die het functiegebied afkaderen, zoals techniek, geneeskunde en logistiek. Dezelfde antwoordopties kun je selecteren in het filtermenu, wanneer je op de homepage de keuze maakt voor ‘Alle vacatures’. In een paar klikken ben je bij alle vacatures van de marine.

Het keuzekompas stelt 14 vragen en schotelt je daarna de vacatures voor die aansluiten bij jouw persoonlijke interesses.

Burgers kunnen solliciteren op militaire stoelen

Verwarring scheppen

‘We gaan je helpen de juiste vacature te vinden’, die gedachte stond volgens Haen tijdens het ontwerpproces centraal. De 5 tabbladen: militaire functies, niet-militaire functies, reservisten, stages en werkstudent, vergemakkelijken het zoekproces. “Niet-militaire functies vervangt de term burgerfuncties,” legt de online mediaspecialist uit. “Het woordje burger schept verwarring, bleek uit onderzoek. Mensen klikten die optie aan omdat ze nog geen militair waren. Velen dachten dat ze daardoor (nog) niet konden solliciteren op een militaire stoel.”

Zoeken binnen alle vacatures van Defensie? Maak dan gebruik van de vacaturefilter.

Ben je geschikt?

De vacaturepagina’s zelf ondergingen ook een facelift. Zo staat bovenaan opgesomd: salaris, eventuele jaarbonus, aantal vrije dagen en of je kosteloos je rijbewijs kunt halen. Na een functieomschrijving (waarvan de tekst grotendeels uitklapbaar is) staat een handige weekagenda, die een inkijkje geeft in de werkdagen. Daaronder staan in korte en krachtige bewoordingen antwoorden op de kopjes ‘Jouw profiel’, ‘Jouw groeipad’ en ‘Zo word je het’. Ze geven je ruim info om erachter te komen of je geschikt bent voor de betreffende functie en wat je carrièreperspectief is. Voor wie nog meer wil weten, kan doorklikken naar filmpjes en/of uitgeschreven interviews met mannen en vrouwen uit het vakgebied. Heb je nog vragen? Dan kun je die tegenwoordig ook stellen aan een recruiter via de live-chat of WhatsApp.

Bruggenbouwer

Maar een mooie, goede vacaturesite is één. Mensen moeten er wel heen wíllen of er naartoe geleid worden. Daar werken 4 campagnemanagers dag in, dag uit aan. “We maken defensiebrede campagnes en zoomen daarnaast op ieder krijgsmachtdeel apart in”, vertelt campagnemanager Kris Manders. Ze is verantwoordelijk voor veel campagnes die ook de marine aangaan. “Wij zijn de bruggenbouwers tussen alle betrokkenen: de 4 krijgsmachtdelen, de opleidingsinstituten binnen én buiten Defensie, de doelgroepen, de adviseurs van het - steeds wisselende - campagneteam en het reclamebureau.” Met haar 13 jaar communicatie-ervaring bij Defensie, in het bijzonder als varende militair bij de marine, weet de inmiddels luitenant ter zee 2OC (SD) b.d. goed wat er leeft. 

De vacaturepagina’s zijn overzichtelijk opgemaakt door gebruik van beelden, koppen, korte teksten en ‘unique selling points’ per functie.

Skilled for life

“Iets betekenen voor de wereld is voor veel jongeren belangrijk”, weet Manders uit onderzoek. “Dat doe je met een baan bij Defensie, daar leggen we dan ook de nadruk op in onze campagnes.” Gevechtsfuncties en technische banen vullen staat hoog op het prioriteitenlijstje van zowel de marine als de gehele krijgsmacht. De thema’s ‘Word groter dan jezelf’, ‘Skilled for life’ en Defensie als technologisch innovatieve werkgever, haken daarop in. De vlogserie ‘Ik word marinier’ die eind april gelanceerd werd, zoomt in op een gevechtsfunctie bij het Korps Mariniers. “Potentiële werknemers, maar ook hun ouders, vrienden en decanen, proberen we zo goed mogelijk aan te spreken met maatwerkcampagnes.”

‘Iets betekenen voor de wereld is voor veel jongeren belangrijk’

Al met al is het hard werken om zoveel mogelijk én de juiste mensen binnen te halen, geeft Haen ten slotte toe. Maar dit werpt zijn vruchten af. Daarnaast is het voor Defensie natuurlijk cruciaal om mensen die eenmaal binnen zijn, ook binnen te houden. Maar dat is een zaak voor andere afdelingen, waar gewerkt wordt aan verbetering van arbeidsvoorwaarden en het bieden van meer perspectief.