Tekst RITM Djenna Perreijn
Foto SGTBDAV Sjoerd Hilckmann
LTZ 3 (LD) Christoph van Zeventer (25), takenboeker & logistiek officier op Zr. Ms. Rotterdam
Voor logistiek officier Christoph van Zeventer is iedere dag aan boord anders. Als de wekker op Zr. Ms. Rotterdam om 06.30 uur gaat, kan de luitenant ter zee 3 aan de slag met financiële administratie, controle over voedingsbeheer of juridische zaken. 'Het betere regelwerk', zoals hij het zelf noemt. Van Zeventer is sinds ruim een jaar adelborst-af en nu al op anti-piraterijmissie bij Somalië. Onder de officieren van de Rotterdam is hij de enige 'takenboeker'. “Dat ik mijn Praktische Bedrijfs Introductie (PBI) op missie mag doen, is geweldig."
Op het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM) en de Koninklijke Militaire Academie werkte Van Zeventer hier de afgelopen 5 jaar naartoe. "Tijdens mijn KIM-opleiding Militaire Bedrijfswetenschappen doe je logistieke kennis op, wordt er gewerkt aan je leidinggevende kwaliteiten en denk je na over ethische dilemma's. Het maakt je een kritische denker, maar niet al mijn taken aan boord hebben een academisch denkniveau nodig. Op een operationeel schip komen zaken voorbij die je in de schoolbanken niet leert. Zo ben ik als officier van de wacht verantwoordelijk voor de calamiteitenbestrijding. Ik heb wel geleerd een brandje te blussen, maar niet om de leiding te hebben over de complexe calamiteitenbestrijding op het hele schip."
‘Als je alle hindernissen hebt overwonnen en het eindresultaat is goed, geeft dat veel voldoening’
Snel wegwijs
Als toegevoegd officier van de wacht, maakte Christoph vers aan boord mee hoe belangrijk de calamiteitenbestrijding is. "In de Bergplaats Trossen scheurde een expansievat waardoor veel stoom vrijkwam, even leek het op een brand. Toen realiseerde ik mij hoe belangrijk het was om snel wegwijs te raken. Ik wilde het schip van voor naar achter en van binnen tot buiten kennen. Zodat als er eens echt brand is, ik van elke ruimte bijvoorbeeld de blusmiddelen ken."
De ‘opstapper’ voelde zich overigens welkom ontvangen door de hechte club van de vaste bemanning. "De sfeer aan boord is goed. In het begin was er geen ‘officiersbedje’ beschikbaar en lag ik in mijn eentje in een 6-persoonshut, in een gang waar het verder uitgestorven was. Ik ben al jaren ‘binnenslaper’ en gewend aan slaapzalen en legeringsgebouwen. Nu deel ik een hut met een ander; een stuk leuker."
Het betere regelwerk
Je PBI doen op missie, is redelijk uniek. "Het komt, zeker bij officieren van de Logistieke Dienst (LD), niet vaak voor. Een varende klus is al mooi, een missie is helemaal geweldig. De LD is een breed dienstvak, dat heeft z'n charme voor iemand die breed is geïnteresseerd, zoals ik. De LD heeft 3 pijlers: juridisch, financieel en ketenlogistiek. Met deze laatste heb ik de meeste affiniteit. Het effectief en efficiënt ondersteunen van een operatie. Het betere regelwerk, zeg maar. Een plan wordt vaak nog talloze keren bijgestuurd. Maar als je alle hindernissen hebt overwonnen en het eindresultaat is goed, geeft dat veel voldoening."
Losse eindjes
Een voorbeeld van zo'n 'gelukt plan', weet Christoph nog wel. "Ik was aan boord medeverantwoordelijk voor de organisatie van onze bijdrage aan de Marinedagen. Een klus die overigens niet in mijn takenboek stond. Die dagen waren voor de Rotterdam verre van wenselijk. We zaten in een missievoorbereiding, dan is personele rust prettig. Maar bemanningsleden moesten aanwezig zijn voor rondleidingen en andere werkzaamheden. Er moest hoe dan ook een mooi evenement staan. Toen alle losse eindjes samen kwamen, werd het een mooi geheel. Het helidek werd een basketbalveld, we hadden het Mariniersmuseum aan boord en er kon zelfs worden ge-lasergamed. De primeur hadden we met het de game 'Breakaway'; aan boord kon die als eerste worden gespeeld."
‘Ik wil uitgedaagd worden en blijven leren’
Toekomstmuziek
Pas kort geleden hoorde Van Zeventer wat de toekomst bij de marine voor hem in petto heeft. "Ik deed iets langer over mijn bachelor, dus jaargenoten van het KIM waren allemaal al geplaatst. Mijn eerste functie wordt nu die van logistiek officier bij de Maritime Special Operations Forces (MARSOF) van het Korps Mariniers. Zoiets wordt directief beslist, je hebt er zo goed als geen invloed op, maar ik vond dat bijzonder fijn nieuws."
Voor de verdere toekomst hoopt de marineman op een mooie afwisseling van aansprekende walfuncties en operationele plaatsingen. "Ik wil uitgedaagd worden en blijven leren."