“De wind staat helaas niet heel gunstig; er is überhaupt geen sprake van wind, voor onze koers naar Lymington. Uiteindelijk wordt besloten om de motor bij te zetten zodat we op tijd in Lymington zijn voor hoogwater. De haven is daar namelijk redelijk ondiep en de commandant is erg benieuwd hoeveel water hij onder de kiel overhoudt bij hoogwater. Dit is belangrijk omdat dat bepalend is voor het tijdstip dat wij de haven weer kunnen verlaten. Tijdens de aanloop langs de Needles heb ik samen met collega luitenant ter zee 3 Bram een horizontale hoekmeting uitgevoerd. Dit gebeurt met een sextant, een zeer oud navigatie-instrument. Na een paar keer oefenen lukte het om een succesvolle horizontale hoek te meten en weten Bram en ik een positielijn in de kaart te tekenen. Als we de ware positie, verkregen met GPS, in de kaart zetten valt deze precies op de positielijn van de horizontale hoekmeting. Het resultaat verbaasde me, want ik had zelf niet gedacht dat een dergelijke meting zo nauwkeurig kon zijn.”